Author Topic: Een zwitserse nieuweling  (Read 6017 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 20 December 2007, 15:50:49 »
Dan maakt het ook niet uit wat je speelt.
Als je nog blokfluitboeken hebt is dat je van het, om het te proberen, de liedjes zijn in alle boeken hetzelfde.
En oktaveren gaat heel makkelijk, dat heb je met een beetje oefenen onder de knie. Succes, en prettige vakantie.
(al 25 jaar vakantie in Zwitserland is wel lang he?:)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Marru

• Guest
(No subject)
« Reply #16 on: 20 December 2007, 16:50:39 »
Hi Huibo,
kan geen blokfluit spelen :? , behalve de C toonladder.
moet dus gewoon verder oefenen met mijn oktaafklep.
Met zo'n meespeelcd is wel wijs. Dan voel ik me al gauw de "king" Zo'n soort van prive succesje :o
Maar 'kga er lekker tegenaan hoor in de vakantie. Ja, al 26 jaar zwitserland......
maar mis nog steeds bepaalde dingen uit Nederland.
Vooral de wind, ouwe kaas en stroopwafels.
Marru

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #17 on: 20 December 2007, 23:42:25 »
Quote from: "Marru"
Marru

het wordt een beetje krap maar misschien is het nog net te regelen....... jij wat ouwe kaas en stroopwafels... en wij wat van die sneeuw?  8)    staat zo leuk met de kerst   8)

:lol: Je had het knopje linksboven MUSIC ONLINE misschien nog niet gezien maar daar kun je jou versie van Stille Nacht kwijt    :lol:      ToET TOet, groET vaN ZoOt

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 24 December 2007, 23:44:04 »
Aan de kaas kan ik weinig doen, maar stroopwafels wel:
Recept voor stroopwafels

Ingredienten voor de wafels:

500 gram bloem
250 gram gesmolten boter
150 gram witte basterdsuiker
50 gram gist
een beetje lauwe melk
een ei

Ingredienten voor de vulling:

500 gram stroop
300 gram donkere basterdsuiker
75 gram boter
een theelepel kaneelpoeder

Het geheim van de stroopwafel valt uiteen in twee delen. De ene helft van het geheim is, dat je de wafels alleen warm kunt verwerken. Anders breken ze. De andere helft is dat er boter en suiker door de stroop moet worden gewerkt, waardoor deze nog stijver en nog kleveriger wordt. Ook de bereiding bestaat uit twee delen: het bakken van de wafels en het maken van de vulling.

Maak van de wafelingredienten een beslag. Laat u daarbij niet misleiden door het woord "Beslag", want het wordt een vrij stevige massa die u met de handen door elkaar zult moeten kneden. Laat het deeg drie kwartier rijzen, liefst op een vochtig-warme plek. Kneed het dan opnieuw en verdeel vervolgens het deeg in balletjes ter grootte van een stevige knikker.
Maak vervolgens de vulling klaar. Verwarm de stroop en meng de andere ingredienten er door. Leg dan een balletje deeg in een wafelijzer en bak het aan beide kanten gaar. Licht met een mes de wafel uit het ijzer en snijdt de wafel open wanneer die nog warm is. Wacht u te lang dan zal de wafel breken.
Besmeer de ene wafelhelft met de vulling en druk de andere helft er op. Om te voorkomen, dat u niet snel genoeg bent om de wafels open te snijden, kunt u het bakken en opensnijden het beste met zijn tweeen doen.
(Recept door: Jan Nelissen)<--- zal de naam ook maar even noemen.

:-D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Zoot

• Guest
(No subject)
« Reply #19 on: 25 December 2007, 00:22:01 »
:? oh.......... ik moet ze ZELF bakken? :?

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 25 December 2007, 00:39:53 »
Nou, lief Zootje, ik had het eigenlijk bedoeld voor degene die in het buitenland woonachtig zijn en de hollandse  stroopwafeltjes missen...
Jij kan ze toch gewoon hier in de winkel kopen?!
Je mag ze van mij ook zelf gaan bakken, heb ik helemaal geen problemen mee hoor!  
Dan wil ik wel even voorproeven... :-D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline nessie

• Member
  • *
oefenen met meespeel-cd
« Reply #21 on: 25 December 2007, 11:57:41 »
Met zo'n meespeelcd is wel wijs. Dan voel ik me al gauw de "king" Zo'n soort van prive succesje :o
Maar 'kga er lekker tegenaan hoor in de vakantie.
Marru

Hoi Marru, ik ben zelf een absoluut beginner (sinds eind november) op de sax. Ik hoop per 1 februari op de muziekschool te kunnen beginnen (sta op wachtlijst en moet er rekening mee houden dat kinderen altijd voorgaan).

Ik oefen met de methode Horen, lezen en spelen, deel 1; in mijn geval op een sopraansax (maar er is ook een versie voor de altsax en de tenorsax). De methode wordt uitgegeven door De Haske en is bijvoorbeeld via het internet te bestellen. Het aardige is dat je geen synthetische rommel moet aanhoren, maar muziek die op echte instrumenten (een saxofoon en bandinstrumenten)  wordt gespeeld. Het geluid van de voorspeelsax vind ik prachtig, echt iets om een voorbeeld aan te kunnen nemen. De cd is heerlijk om mee te oefenen, en de opbouw van het boek zelf (de methode dus) zit volgens mij goed in elkaar (ik kom zelf van de dwarsfluit af, dus ik kan net als jij noten lezen en heb nog wat verdere theoretische achtergrond). Kortom, ik ben er erg enthousiast over. Heb deel 2 van de methode al in huis, gewoon om me al lekker in te verdiepen (maar ik studeer nog wel enkele weken op deel 1, verwacht ik).

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 29 December 2007, 12:11:57 »
.......met Selmer mondstuk. Dat raadde de verkoper aan. Een Yamaha mondstuk zat er bij maar deugd volgens hem niet. (is dat nou echt zo'n verschil??)
Marru

Jazeker, hoewel je dat nu niet meer zal ervaren. Als je het Yamaha 4C mondstuk nog hebt moet je het over 3 maanden maar eens uitproberen!

enne.....welkom!
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Frankie73

• Member
  • *
    • http://myspace.com/famusica
(No subject)
« Reply #23 on: 29 December 2007, 14:07:12 »
Marru

De wind? Nou die kan me echt gestolen worden  :x

Ik kom oorspronkelijk dan ook uit Den Helder en daar stond nogal eens wat wind. Nooit aan gewend...  :)

Leuk om van je beginnerservaringen te horen, ik hoop daar binnenkort ook iets over te kunnen melden!   8)

Offline jurly

• Member
  • *
    • Smooth Jazz Sax Show
(No subject)
« Reply #24 on: 29 December 2007, 20:08:13 »
Welkom Zwitserland! :D