Ervaringen met mondstukplakkers op het mondstuk?

Started by nessie, 30 November 2007, 17:23:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nessie

Ter bescherming van mijn boventanden (en het mondstuk) overweeg ik om een mondstukplakker aan te brengen op het mondstuk. Al googelend vind ik onder meer Gewa-mondstukplakkers. Ze zijn er in klein of groot, in zwart of transparant en in verschillende dikten.

Mijn vragen zijn:
- Wie heeft dergelijke plakkers wel eens gebruikt en wat zijn jullie ervaringen daarmee? Hebben jullie het idee dat die plakkers functioneel zijn? Zijn er nadelen verbonden aan het gebruik van mondstukplakkers?
Wat zouden jullie een beginnend sopraansaxofonist aanraden?

Tony

Ik vind een plakker eigenlijk wel een must.
Het geeft meer houvast en 't speelt comfortabeler. Daarbij beschadigd je mondstuk ook minder snel (tandafdrukken e.d.).

Een doosje met een zooitje plakkers kost iets van 5 euro ofzo.

Dus... dikke aanrader.

Maaarten

ik doe gewoon dun, transparant en klein.
Kleine zijn groot genoeg op een ebonietmondstuk. Als je dikke nodig hebt moet je wel beestachtig hard bijten ofzo.
bij saxcompany.nl kun je ze bestellen van b&g.

Merk maakt volgens mij trouwens niet zoveel uit

Paul

Ik heb persoonlijk veel profijt van de dikke zwarte B&G plakkers. Heb bovenin mijn gebit 3 nep-tanden en als ik geen dikke plakker gebruik resoneert het geluid tot in mijn tenen.
Vgls. 'kenners' draagt zo'n dikke plakker ook bij aan je geluid omdat daardoor je mond ietsje verder openstaat........hoewel dat natuurlijk maar millimeterwerk is.  :-D
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

JazZeus

Ik speel ook graag met plakkers:

Het beschermt je tanden tegen vervelende trillingen
Het beschermt je mondstuk tegen vervelende tanden

Merk maakt niet uit, ik vraag de reperateur altijd om een nieuwe; wel merk of dikte dat zijn weet ik niet.

Mondstuk eerst heel goed schoonmaken voordat je gaat plakken!
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

prodigy

ja, ook ik gebruik ze.
op m'n selmer c* een zwarte dikke van BG
op m'n link een dunne transparante van BG
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Amanda

Ik heb ze ook.
Doorzichtig en dan de dunste versie. Wat Tony zegt: is echt een must. :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Thijs Leuven

Ik kan me niet meer voorstellen hoe ik ooit zonder heb kunnen spelen, heus waar.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

SFANX

Ik heb op al mn mondstukken plakkers, van die doorzichtige :) , met die dikke heb ik de ervaring gehad dat ze na een bepaalde tijd toch beginnen te verkruimelen en dat de stukjes rubber(o.i.d.) in mn mond en dus op mn rieten terecht kwam #-o  dus voor mij alleen nog maar de plastieken  ;-)

Ik zou je ook op de sopraan aanraden het te proberen ,kan nooit kwaad  :wink:
Nessie succes  :D
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)

CBone

Quote from: "SFANX"Ik heb op al mn mondstukken plakkers, van die doorzichtige :) , met die dikke heb ik de ervaring gehad dat ze na een bepaalde tijd toch beginnen te verkruimelen en dat de stukjes rubber(o.i.d.) in mn mond en dus op mn rieten terecht kwam #-o  dus voor mij alleen nog maar de plastieken  ;-)

Ik zou je ook op de sopraan aanraden het te proberen ,kan nooit kwaad  :wink:
Nessie succes  :D

En daarom gebruik ik de plakkers zelfs dubbel, een dikke met en dunne doorzichtige er overheen. Geen gekruimel meer en die combinatie gaat eeuwig mee.
Ik vind met plakkers comfortabeler, zeker aangezien ik voorzien ben van kronen en zoals Paul al zei geeft dat nogal wat door aan de rest van je hoofd. Bij een ff lage Bb draaien anders vanzelf mijn ogen naar buiten  :shock:

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Bianca

Jazeker, alle mondstukken hebben plakkers.
De B&G plakkers van Maison Tasset.
http://www.tasset.com/voorsaxofoonsande ... _2338.html
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

nessie

Iedereen bedankt voor het reageren. Ik ga dus maar eens mondstukplakkers bestellen.

nessie

Ondertussen heb ik al weer enkele dagen ervaring met de mondstukplakkers.  Ik bestelde transparante BG-plakkers van 0,4 mm. Ik heb er twee bovenop elkaar geplakt.
Dat speelt heerlijk comfortabel.
 :-)
Bedankt voor jullie tips!

Sanny

Ik heb doorzichtige plakkers..
Ben ik de enige waarbij het gebeurd dat ze gewoon helemaal verschuiven?

nessie

Quote from: "Sanny"Ik heb doorzichtige plakkers..
Ben ik de enige waarbij het gebeurd dat ze gewoon helemaal verschuiven?

Na het ontvetten van het mondstuk heb ik twee transparante BG-plakkers van 0,4 mm over elkaar op het mondstuk geplakt. Bij mij blijven ze nu al een maand uitstekend zitten.