Author Topic: besgrepen  (Read 3294 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nessie

• Member
  • *
besgrepen
« on: 05 January 2008, 17:08:23 »
Als absoluut beginner op de sopraansax (ik kom van de dwarsfluit) oefen ik nu op de besgrepen. De eerste besgreep volgens mijn leerboekje is een A-greep plus R3. Die klinkt bij mij echter veel te hoog. Een andere greep zou zijn een B-greep plus x. Ik snap alleen niet hoe ik die moet pakken (ik sta op de wachtlijst voor saxles...). Al snuffelend naar alternatieve grepen, kwam ik op diverse sites ook nog tegen:
greep 1--|-5--
maar die zou aan de hoge kant zijn. Ik vond op een zeer uitgebreide site tot mijn vreugde ook nog , helaas zonder bronvermelding,
greep 1--|4---
Laatstgenoemde greep doet mij erg aan de dwarsfluit denken (en is voor mij dus heel gemakkelijk om te grijpen). Die greep klinkt bovendien bij mij heel zuiver, al meen ik dat deze greep iets minder helder klinkt dan andere grepen. Misschien komt dat alleen maar omdat mijn oren zich laten foppen door mijn grijze (fluit)geheugen dat mij tracht wijs te maken dat kruisgrepen altijd minder helder klinken?
Hoe gangbaar of uitzonderlijk is greep 1--|4--- als besgreep op de sopraansax?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 05 January 2008, 17:14:25 »
Gangbaar is b + petit. Dat doe je met je wijsvinger op beide kleppen.
A + Ta ( R3 bij jou) is voor chromatisch spelen. en b + 4 wanneer het motorisch handiger is. de stemming kun je dan nog beinvloeden door er 5 en/of 6 er bij te nemen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 05 January 2008, 17:38:30 »
De 3 Bb-en worden in andere situaties gebruikt. Volgens mij wordt de A + R3 bes het eerste aangeleerd omdat die in bijna elke situatie te gebruiken is.

Eigenlijk gebruik ik bijna altijd de petit Bb (de B met het kleine knopje eronder), behalve als er een B in de buurt is. Snel wisselen van B naar Bb is dan wat lastiger.

Zoals ik het geleerd heb:
- de A + R3 greep is de meest gebruikte Bb.
- Als je niet zo snel bij R3 kan komen (Als je bijvoorbeeld een andere greep op dat paneel gebruikt), gebruik je de petit Bb.
- Als er een B in de buurt staat en als je niet zo snel bij R3 kan komen, gebruik je 1--|4--- . Deze greep klink alleen een stuk doffer dan de andere 2 grepen, en het is op sommige saxofoons ook moeilijk om met deze greep een hele harde Bb te spelen.

1--|-5-- gebruik ik nooit, die is veel te hoog.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #3 on: 05 January 2008, 18:14:14 »
Ik speel bijna altijd 1--|3-- (of 4 )
Die petit dinges heb ik in de praktijk alleen gebruikt als ik jeuk had (en even moest krabben  aan mijn neus :-D )

Die R3 alleen als de nood aan de man is qua noten verloop..

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 06 January 2008, 12:06:28 »
Het je het nu Bb-grepen?

Excuus voor deze woordspeling...
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #5 on: 06 January 2008, 12:12:07 »
ik moest een beetje lachen  :oops:

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 06 January 2008, 12:42:04 »
gelezen: Never Bb, never B#, always Bn.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.