Author Topic: favoriete besgreep  (Read 7951 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #15 on: 06 January 2008, 19:57:05 »
Quote from: "saxy-benny"
12--345 + Eb klep (en octaafklep)

Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.

je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar

snap niet helemaal welke je bedoelt.. bedoel je 12-|456 +Eb ? die gebruik ik ook soms als Bb, maar je kan hem ook als multiphonic gebruiken.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #16 on: 18 April 2008, 14:29:02 »
Quote from: "Eelcow"

Als je dan met je embouchure experimenteert dan voel je dat je precies op een boventonengrens zit. als je je embouchure wat minder doet word het een g.

je kan er erg mee rock en rollen. als iemand behoefte heeft aan een voorbeeldje, dan toeter ik hem even in en zet ik hem even op Music Online, zeg het maar

snap niet helemaal welke je bedoelt.. bedoel je 12-|456 +Eb ? die gebruik ik ook soms als Bb, maar je kan hem ook als multiphonic gebruiken.

ik bedoel die ja. 12-|456 + Eb klep

tis ook een multiphonic (of een shake, hoe je t noemt)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 18 April 2008, 16:17:19 »
Quote from: "Eelcow"

ik bedoel die ja. 12-|456 + Eb klep

tis ook een multiphonic (of een shake, hoe je t noemt)

voor een heel goed voorbeeld van deze greep moet je even luisteren naar One for Daddy-O van Cannonball Adderley (staat op Somethin' Else). op 5:40 doet hij eerst deze (Bb wobble heet hij volgens mij officieel), en daarna doet hij er nog een waarvan ik de greep niet weet.

De solo van Cannonball in one for daddy-O is trouwens ook extreem, die kan ik iedereen aanraden :)

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #18 on: 20 April 2008, 03:05:02 »
ik ga voor 12 ta. Ik merk dat ik heel veel klarinetgrepen ook op mijn sax gebruik zoals lage c overblazen en de b.

Offline lwra

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 01 June 2008, 19:19:58 »
Eh... :? Ik gebruik het liefst de 12,R3 maar ik gebruik ook wel eens 1* die is meestal het handigst. 12,R3 is erg makkelijk tussen twee a's in! of na of voor een a.

groetjes
[size=117]YanaGisawa 901. Altsax.[/size]
[size=90]Selmer C** | Rico 2,5[/size]

[size=75]Play sax if you don\'t know what to do![/size] [size=75]Totally Sax Crazy![/size]

Offline jeebee50

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 26 June 2008, 12:45:46 »
Ik leerde vanuit het boekje horen lezen spelen: de standaard bes 12,TA en later voor snelle loopjes de hulpgreep petit bes. Toen ik echter lees kreeg moest ik eigenlijk alleen de standaardgreep doen. Nu ben ik de petit hulpgreep eigenlijk vergeten omdat je je daar dus niet meer in oefent, terwijl ik denk dat het bet handig kan zijn voor snellere loopjes.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 26 June 2008, 12:51:50 »
eigenlijk is de petit bes de 1ste keus en 1,2 Ta gebruik je alleen in chromatische loopjes of wanneer de klank daar om vraagt. Er zijn ook situaties dat je met 1 en 4of 5 of allebei beter uit de voeten kunt, maar die komen niet zoveel voor. Je kunt jezelf een niet zo gelukkige manier aanleren en daar heel lang goed mee spelen, maar er komt een moment dat je bv onvoldoende snelheid of speelgemak verkrijgt. Daarom is het best belangrijk dat je dat van het begin af aan goed doet. Ook al zie je zelf de eerste jaren het nut er niet van in.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.