Author Topic: Zithouding Alt-Sax, tussen of naast de benen  (Read 12633 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Zithouding Alt-Sax, tussen of naast de benen
« Reply #30 on: 22 June 2011, 14:48:05 »
Bedenk maar eens hoe je moet controleren of iemand een liesbreuk heeft!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #31 on: 22 June 2011, 17:27:05 »
Klopt, liesbreuk.
Ik wist dat er een reden was om de sax niet tussen je benen te houden maar het is inderdaad liesbreuk.

Ik vind het bij dames ook bijzonder onelegant staan.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #32 on: 22 June 2011, 23:39:27 »
Quote from: "Penningh"
Klopt, liesbreuk.
Ik wist dat er een reden was om de sax niet tussen je benen te houden maar het is inderdaad liesbreuk.

Ik vind het bij dames ook bijzonder onelegant staan.
Penningh

Je mag hem best tussen je benen houden, maar je benen over elkaar niet. Je perst dan eigenlijk je organen door je buikwand heen. Het is niet nodig dat je daarvoor hard blaast, het is meer een kwestie die na jaren gaat spelen.

Kijk, JR heeft er nu waarschijnlijk geen last van, maar hoe is dat over een paar jaar? Hij kan het nu voorkomen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #33 on: 23 June 2011, 13:38:21 »
Ik wist er niks van eigenlijk. De tekst op wikipedia legt duidelijk uit wat het probleem is.

Ik heb t trouwens nooit lekker gevonden om bij saxspelen met benen over elkaar te zitten. Het is een kwestie van tijd denk ik, zo'n liesbreuk.
Of je krijgt er nooit last van, of wel over 1, 2 of 5 jaar.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #34 on: 24 June 2011, 09:27:42 »
Het blijft onzin.

Zeker een zin als "je organen door je buikwand heenpersen" slaat helemaal nergens op.

P.S.
ALS ik zittend speel heb links over rechts gekruist (zo vaak doe ik dat nou, moest 't nog even proberen)
Maar meestal sta ik, omdat ik dan mijn ademsteun beter kan controleren.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #35 on: 24 June 2011, 09:58:33 »
Onzin? Ja en nee........
Het schijnt dat je voorbestemt moet zijn om een liesbreuk op te kunnen lopen. Alleen weet je dat meestal niet van te voren van je zelf.
Ook als je voorbestemt bent HOEF je het niet te krijgen, maar als je het uitlokt is de kans wel groter dat je een liesbreuk oploopt.
Het uitlokken van een liesbreuk kan gebeuren d.m.v. een drukverhoging in de buik, b.v.na een ernstige verkoudheid, bij het uitvoeren van zware arbeid....(vul zelf maar in) waardoor een deel van de buikinhoud in de tot dan toe niet uitgezette buikvliesuitstulping duwt. Als dat gebeurt kan je eerst een hevige pijnscheut krijgen (door het inscheuren van de spieropening) en uiteindelijk een onderhuidse zwelling zien.

M.a.w. doordat je niet weet of je voorbestemt bent is "voorkomen beter dan genezen"!
Zie http://www.groepchirurgie.be/3.Verroken/Operaties.htm
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #36 on: 24 June 2011, 10:44:49 »
Helemaal met je eens Jantje!
En als je goed getrainde buikspieren hebt en een goede (zit-)houding verklein je het risico.

Maar dan nog,waarom zou de kans op een liesbreuk met gekruiste benen groter zijn?
Dat kan ik niet terugvinden in de wikipedia-info (ook niet in het engels en bij medische sites), wel dat blazers een groter risico hebben, maar niet in relatie met de houding, maar omdat ze veel druk zetten bij het toeteren en dan is het risico voor dubbelriet-blazers nog aanzienlijk groter . . .

Het lijkt mij dat, als je een `zwakke plek` in de lies hebt, je dat gebied met met gekruiste benen ondersteund (analoog aan een breukband), waardoor  minder risico loopt op een liesbreuk . . .
Juist als je met benen wijd zit ( en dan nog een beetje onderuitgezakt) heb je een grotere kans op een breuk.

Wie heeft betrouwbare onderzoekgegevens hierover of eerstehands (nah, tweedehands kan ook nog) ervaringen?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #37 on: 24 June 2011, 10:45:51 »
Natuulijk kijgt niet iedereen last van ziekten waarvan het ontstaan daarvan aan bepaalde oorzaken kan worden toegeschreven, maar je kunt wel aantonen dat een afwijking significant vaker voorkomt bij mensen die met die oorzaak te maken hebben. Dan mag je gewoon stellen dat het een leidt tot het ander.
DAt maakt ook dat de stelling opzich geen onzin is wanneer het niet gebeurt.

Houding tijdens het muziek maken is ongelooflijk belangrijk. Ga je maar eens verdiepen in de blessures die mensen oplopen, vele zijn zo ernstig dat ze niet meer kunnen spelen. En ook bij amateurs.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #38 on: 24 June 2011, 11:26:00 »
Pieter, waar heb je de gevonden/hoe kom je aan de info dat verhoogd risico op liesbreuk bij blazers in relatie staat met het zitten met gekruiste benen?

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #39 on: 24 June 2011, 11:42:08 »
mij is dat ook altijd verteld, door mijn eigen leraar maar ook de theorie leraren van de HaFaBra.. die zullen het echt niet verzinnen.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #40 on: 24 June 2011, 12:18:29 »
Of iedereen heeft het altijd geroepen, en daarom neemt iedereen het over...  :)

Ik ga hier verder geen uitspraak over doen jongens, ik weet het zelf ook niet. :wink:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #41 on: 24 June 2011, 14:09:30 »
Je kan ook gewoon logisch nadenken.  25% van alle mannen KRIJGT een liesbreuk. Voor vrouwen weet ik het even niet, maar is beduidend minder. Een van de aangewezen oorzaken is het langdurig ( in jaren) op blaasinstrumenten spelen. Dus wanneer je binnen de groep mannelijke blazers gaat meten zal dat percentage flink omhoog gaan. De kans is dus groot dat je tot de groep hoort die op dit moment wellicht een zwakke buikwand aan het ontwikkelen is. DAt hoeft nog niet te leiden tot een breuk. Het met de benen over elkaar zitten levert een grotere druk op je buikwand, ook wanneer je die wand ondesteunt. Die druk moet ergens naartoe en zal dan ergens anders een zwakke plek veroorzaken.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #42 on: 24 June 2011, 16:32:46 »
Ik heb geleerd om met een altsax naast me te spelen om eerder genoemde reden.
Mijn leraar, lang geleden, werd hels als ik dit niet deed.
Ik waarschuw mannelijke altspelers nog altijd voor het risico dat lopen.
Blijft de sax tussen de benen.
O.K. Hun probleem.
Ze zijn geinformeerd.
Penningh.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #43 on: 25 June 2011, 08:08:30 »
Quote from: "Pieter"
Je kan ook gewoon logisch nadenken.  25% van alle mannen KRIJGT een liesbreuk. Voor vrouwen weet ik het even niet, maar is beduidend minder. Een van de aangewezen oorzaken is het langdurig ( in jaren) op blaasinstrumenten spelen. Dus wanneer je binnen de groep mannelijke blazers gaat meten zal dat percentage flink omhoog gaan. De kans is dus groot dat je tot de groep hoort die op dit moment wellicht een zwakke buikwand aan het ontwikkelen is. DAt hoeft nog niet te leiden tot een breuk. Het met de benen over elkaar zitten levert een grotere druk op je buikwand, ook wanneer je die wand ondesteunt. Die druk moet ergens naartoe en zal dan ergens anders een zwakke plek veroorzaken.

Als ik logisch nadenk kom ik tot een andere conclusie.

Bewijzen graag . . .

(ik heb nou eenmaal een hekel aan bangmakerij)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #44 on: 25 June 2011, 11:31:07 »
Nee JR, Ik ga niet publicaties voor je zitten zoeken waarin dit onderwerp aan bod komt. Dat mag je zelf doen. Ik heb geen belang bij jou mening.