Author Topic: Zithouding Alt-Sax, tussen of naast de benen  (Read 12634 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: Zithouding Alt-Sax, tussen of naast de benen
« Reply #45 on: 25 June 2011, 13:33:35 »
Quote from: "Pieter"
Nee JR, Ik ga niet publicaties voor je zitten zoeken waarin dit onderwerp aan bod komt. Dat mag je zelf doen. Ik heb geen belang bij jou mening.

Misschien niet bij mijn mening, (hoewel, als mijn mening klopt, kan het voor jou ook leerzaam zijn)maar wél bij feiten.

Ik heb trouwens gezocht, niets kunnen vinden wat aangeeft dat met gekruiste benen zitten de kans op een liesbreuk vergroot.

Wél dat het voor mensen met lage rugklachten fout is, maar niet dat het extra druk geeft in het gebied waarin  een liesbreuk kan ontstaan.

Kortom Pieter, overtuig mij (en andere saxspelers) en kom niet aan met napraterij . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #46 on: 25 June 2011, 14:51:29 »
Inderdaad niet specifiek iets te vinden

Maar

Link:Als er in de buik gedurende langere tijd een hoge druk bestaat, kan de buikwand verzwakken. Dit doet zich onder meer voor bij langdurige hoest

Kan het zijn dat met je benen over mekaar zitten die druk wel eens extra hoog zou kunnen zijn.
En volgens mij focus je de druk op een kleiner deel van je buikwand (je maakt de onderkant van je buik smaller)

Link:Hier een stuk over invloed van verkeerde ademhaling, met mogelijk resultaat een liesbreuk

Een goede houding ondersteund een betere ademhaling.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #47 on: 25 June 2011, 15:56:25 »
JR, maak het jezelf niet zo moeilijk met je eisen om feiten. Wanneer is voor jou iets een feit of wanneer acht jij iets bewezen?

De zin die The Martin hierboven aanhaalt moet genoeg zeggen, daarvandaan kun je zelf verder nadenken. Plus kun je er rekening mee houden dat mensen met meer ervaring op dit gebied de feiten al voor je hebben ondervonden. Met de benen overelkaar zitten verhoogt de druk in je buikholte. Trek je eigen conclusies. Dus als je daar niet mee kan leven; Zoek een afdeling chirurgie waar ze ook iemand hebben rondlopen die niet alleen de operaties verricht, maar ook wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar de oorzaken. Hij kan je dan waarschijnlijk een lijst van publicaties toesturen waarin deze oorzaak ( die zich waarschijnlijk slechts bevindt in een opsomming van mogelijke oorzaken bevindt) Lees al die publicaties en zorg ervoor dat je de statistische onderbouwing daarvan ook goed begrijpt en neem alleen publicaties die in de vooraanstaande bladen zijn gepubliceerd. Neem ook dan zelf de beslissing aan welke conclusie jij de meeste waarde hecht. En het belangrijkste van al; Doe dan zelf een herhalend onderzoek om de argumenten betreffende je keus te verantwoorden.

Kortom, geloof wat je wilt, het maakt mij echt niet uit!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #48 on: 25 June 2011, 19:01:54 »
Alleen als je dik bent verhoog je ( misschien)  de druk in de buikholte tenminste als je onderuitgezakt zit, anders niet.

Probeer en voel . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #49 on: 01 July 2011, 21:57:20 »
Beste mede Saxofonisten   :| zet deze bij je favorieten, misschien ben je het nog eens nodig  :|

SNEEK - Het Antonius Ziekenhuis in Sneek verhelpt een liesbreuk voortaan binnen een dag.
Voorheen moesten patiënten voor diagnose, screening en de operatie drie keer naar het ziekenhuis komen.
De nieuwe werkwijze is zeer patiëntvriendelijk en zorgt voor een aanmerkelijke tijdwinst'', aldus chirurg Daniël Hess.
http://http://www.liesbreukcentrumfriesland.nl

ik weet niet hoelang het duurt voor je weer mag toeteren..... :-D

javaou

• Guest
« Reply #50 on: 01 July 2011, 23:42:27 »
Ik ga maar terug naar oorspronkelijke topic-onderwerp (alle ziekenhuis ellende daargelaten...)
Dus, ik speel staand, gewoon fier de sax tegen m'n buikje rustend, m'n longen en buik zijn vrij voor de ademhaling, én als ik sta "voel" ik me groots!  =D>

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #51 on: 12 July 2011, 13:01:09 »
Ik speel eigenlijk ook met de sax tussen mijn benen, staat misschien niet heel charmant. Zit trouwens dan wel iets voor op de stoel. Er is mij trouwens uit de vereniging altijd wel gezegd: rechtop zitten, met de voeten naast elkaar. Maar ja, dat zijn natuurlijk op het moment allemaal koperblazers. Zal het veel schelen. Het lijkt mij ongemakkelijk met de sax naast me spelen.

Offline tjref

• Member
  • *
« Reply #52 on: 12 July 2011, 14:31:01 »
Mijn mening: het maakt niet zo veel uit, het is maar wat je zelf fijner vindt qua speelgemak (Qua prestaties). Wat betreft eventuele complicaties, verwacht ik niet dat je echt veel meer last krijgt van je middenrif door alleen de houding van je sax. Ik speel altijd rechts, tenzij ik sta. Met je alt-sax tussen je benen vind ik zelf niet prettig, en staat ook een beetje.. hoe zeg ik dat subtiel.. verwijfd? (niet dat ik het daarom niet doe, is gewoon een gewoonte vanaf het begin). Doe gewoon wat het prettigst voelt, en let meer op je ademhaling en ademsteun om breuken te voorkomen.