Author Topic: Aanschaf Conn 6m  (Read 7379 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Taan

• Member
  • *
Aanschaf Conn 6m
« on: 08 January 2008, 16:04:32 »
Ik overweeg een Conn 6m te kopen van een eigenaar die waarschijnlijk de waarde niet van onderkent.

Ik heb er al veel over gelezen en weet ongeveer wel welke series je wel of niet moet hebben. Ik heb alleen geen idee van welke serie deze is, maar dat is van latere zorg.

Het ding is momenteel niet (goed) speelbaar en dat is een beetje mijn zorg. Kan door een revisie de sax weer perfect worden? Die revisie heb ik namelijk al ingecalculeerd. Of kunnen er mankementen zijn die niet meer goed komen en waardoor ik dus een miskoop doe.
Eén van de dingen die ik heb gelezen zijn gevijlde rollende toongaten. Daar ga ik goed op letten.

Zijn er verder nog aandachtspunten?

Dit klinkt als heiligsschennis, maar ik ben voorlopig nog niet van plan om op deze sax te gaan spelen, maar wil hem meer voor de heb, als collectors item.
Ik speel momenteel namelijk in fanfares en daar zal de Conn vermoedelijk niet zo goed mengen. Ook wil ik eerst goed leren spelen op mijn selmer SA80I.

Ondertussen geef ik de Conn een mooi plekje in de huiskamer. :-D
Tenor Selmer SA80II

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 08 January 2008, 21:47:27 »
Erg mooie sax die 6M! Maar...
Let op of alles er op en er aan zit, anders wordt revisie lastig.
Zijn er ernstige beschadigingen: krom, lastige deuken?
Zit de originele hals er bij? Is de microtuner nog bruikbaar?
Is het instrument opnieuw gelakt? Dan kun je de waarde wel halveren. Bij twijfel niet doen. Verzilverde exemplaren zijn vaak nog origineel.
Je weet waarschijnlijk al dat de vroegere modellen tot ca. 300xxx met gerolde toongaten het hoogst gewaardeerd worden. Iets latere modellen met rechte toongaten kunnen overigens ook nog erg goed zijn maar worden wel lager gewaardeerd.
Verder worden de types VIII (staat op hals en body) hoger gewaardeerd dan de types VII (de VII speelt overigens ook erg goed). Eigenlijk moet je er wel even op spelen vind ik maar een gokje op z'n tijd kan ook geen kwaad.

Succes!
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Taan

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 09 January 2008, 09:09:30 »
@Jeroen,

Jij had toch ook de 6m? Of je had hem geprobeerd.
Hij zou heel goed te bedienen moeten zijn, maar ik vind vooral het gis-plateau zwaar te bedienen. Het leek niet echt op een fijne plek te zitten. Dat kan natuurlijk een kwestie van afstellen zijn, maar wat was jou ervaring ermee?

Compleet is ie wel, volgens mij zelfs met de originele koffer. Er wordt volgens mij al heeeeel lang niet mee op gespeeld, maar op zich werkte het mechaniek nog.

Zoals ik al zei denk ik niet dat ze de waarde ervan onderkennen en dus staat ie op zolder oud te worden.

Ik heb niet echt naar de gravure gekeken. Dat is wel jammer. Ik wist toen noch niets van oude saxen, maar had wel in de gaten dat dit een bijzonder exemplaar is. Ik kende de naam Conn alleen van een oude bas-sax waarop iemand in ons orkest eens een solo speelde. Die kwam uit vroeg 1900 en de dirigent was er erg enthousiast over.
Tenor Selmer SA80II

Offline Conn-artist

• Member
  • *
    • http://www.blessthemess.nl
(No subject)
« Reply #3 on: 09 January 2008, 21:29:41 »
Mijn volgende 'upgrade' gaat hopelijk een 6M worden (of een 10M ;) ). De 6M wordt vaak gezien als de beste alt die Conn gemaakt heeft (en dan speciaal de exemplaren met RTH (rolled toneholes) en van bench VIII), tot ca. 1947 (serienummers).

Helaas zijn ze nogal prijzig, en dan in het bijzonder in de saxofoon winkels in Nederland...

Wat betreft het uiterlijk: als het een zilveren uitvoering is dan zal die nogal zwart zijn. Laat dat je niet weerhouden: als er gereviseerd moet worden (nieuwe polsters, veertjes, etc.) dan is dat snel weer opgepoetst. Bij opnieuw gelakte instrumenten is de gravure minder scherp, en die zijn voor verzamelaars minder aantrekkelijk.

Ik heb halverwege vorig jaar een New Wonder I gekocht op eBay. Dit is een voorloper van de 6M. Was pikzwart en stonk een uur in de wind. Ik heb 'm helemaal uit elkaar gehaald, en alle onderdelen een voor een een tijdje in een bak met warm water, soda, beetje zout en zilverfolie gelegd. Daarna was 'ie weer als nieuw. En dan overdrijf ik niet!

Na in elkaar zetten (zonder polsters) heeft m'n blaasinstrumenten speciaalzaak 'm opnieuw gepolsterd en afgeregeld en dat kostte me bijna E400,-  En het is zo'n  heerlijke sax!

Uiterlijk alleen zegt dus niet alles over de kwaliteit van het instrument.

In aanvulling op Jeroen: let er op dat de body recht is (dus geen klappen heeft gehad). Deukjes zijn niet zo erg. Alle kleppen moeten er uiteraard zijn en beweegbaar zijn als het even kan. Microtuner (indien aanwezig, tot 1954) moet niet vastgebakken zitten.

De kans is niet zo groot dat je iets anders treft, maar let er op dat er een 'L' onder het serienummer staat! Een 'H' duidt op 'high pitch', een stemming waar je niks aan hebt (A=456 Hz, of daaromtrent).

De 'weerstand' van het G-plateau kun je, binnen grenzen, laten tunen. Verder is een 6M qua ergonomie dacht ik een van de beste vintage saxen.

Als je er een goedkoop op de kop kunt tikken en hij werkt nog zou ik het altijd doen. En als je er dan een hebt laat je 'm natuurlijk niet thuis staan! Sheesh.
Zoek er dan een mondstuk bij waardoor de klank aansluit bij de fanfare... :)
Nothing surpasses great sax

Offline Conn-artist

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 09 January 2008, 22:00:32 »
Hier is er eentje op eBay, start op $1400.

nog eentje...

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 14 January 2008, 17:09:43 »
Klopt, ik heb zo'n half jaar geleden een tijdje op een 6M gespeeld na jaren van een saxloos bestaan. Na een paar maanden heb ik de 6M verruild voor een Chu Berry omdat deze wat makkelijker speelde. Na enkele maanden deze weer verruild voor een Buescher 400 Top Hat omdat de Chu wel erg donker van klank was. Hier heb ik heel even op gespeeld voordat ik de overstap maakte naar tenor: 10M (tenor versie van de 6M dus).

Terugkijkend zou ik toch weer voor de 6M gaan als ik ooit weer alt zou gaan spelen. De klank is gewoon uniek en met het juiste mondstuk en riet is er veel uit te halen.

Het linkerplateau is inderdaad niet zo ergonomisch. Het staat in een hoek van 90 graden waardoor je deze kleppen haast zijwaarts moet indrukken in tegenstelling tot de gewone neerwaartse beweging van de andere vingers. Wel lastig dus en ik zou er zelf iets aan laten doen door een goede reparateur. Opmerkelijk is dat ik er op tenor eigenlijk geen last van heb.
De Cis gaat inderdaad zwaar. Mocht je het linkerplateau erg belangrijk vinden dan is de 26M 'Connqueror' een leuk alternatief. Deze 'super 6M' heeft wel een ergonomisch plateau.

Groet, Jeroen
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 15 January 2008, 11:13:34 »
Vergeet bij Ebay niet dat je aan de postbode nog 19% BTW en inklaringskosten moet betalen, plus flink wat verzendkosten...

Offline Conn-artist

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 19 January 2008, 10:51:02 »
Quote from: "Anacho"
Vergeet bij Ebay niet dat je aan de postbode nog 19% BTW en inklaringskosten moet betalen, plus flink wat verzendkosten...

Klopt, maar dat ligt niet aan eBay maar aan onze fijne douane ;)
Mijn vriendin krijgt regelmatig post uit de VS per 'normale' post, en hoeft bijna nooit BTW/inklaring te betalen (gelukkig maar, want het zijn haar eigen spullen). Ik, aan de andere kant, heb meestal minder geluk: hardware die ik bij een bedrijf koop (en dus duidelijk kenbaar als 'commercieele inkoop') wordt meestal 'onderschept'. Ook de sax die ik via eBay kocht.

YMMV, kwestie van incalculeren.

De $ is nu zo laag (en instrumenten in de VS veel goedkoper dan hier) dat  er legio interessante mogelijkheden zijn op de internationale markt.

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 21 January 2008, 09:22:54 »
Quote from: "Conn-artist"
YMMV, kwestie van incalculeren.

De $ is nu zo laag (en instrumenten in de VS veel goedkoper dan hier) dat  er legio interessante mogelijkheden zijn op de internationale markt.

Klopt, ben evengoed van plan morgen mijn slag te slaan  8)  wordt vervolgd.

Offline Taan

• Member
  • *
Re: Aanschaf Conn 6m
« Reply #9 on: 23 November 2009, 13:20:21 »
Hallo Oma, daar ben ik weer. ff het stof er hier afblazen. Pfff, uche uche.

Nou ik heb het serienummer eindelijk gevonden. Het is 6m H41984. Volgens mij komt ie dan uit 1966. Is daar nog iets over te zeggen?
Tenor Selmer SA80II

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #10 on: 23 November 2009, 18:53:30 »
Eigenlijk maar 1 ding.

In 1966 werden er geen rth conn''s meer gebouwd.

Grtz. Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Taan

• Member
  • *
« Reply #11 on: 23 November 2009, 19:11:33 »
Dank je, maar dat wist ik wel. Die info is redelijk goed te vinden.  Evenals de Sheet metal keygards, het ontbreken van de microtuner en de underslung neck. Maar zijn dit ook  goeie vintage saxen, of is de kwaliteit van de later modellen een stuk minder? Stel dat ik er €1000,= in investeer, is die sax dat waard?

Dit stukje op saxpics begrijp ik niet helemaal. Bedoelen ze nou dat de 6 en 10m's misschien niet low-quality horns zijn? Hoezo misschien. is dat niet na te gaan ergens?

1963: Conn introduces sheet-metal keyguards and a different bell-to-body brace on all models, although horns with wire keyguards and the "original" bell-to-body brace are still available until at least 1969 (possibly 1971), as Conn seems to be "clearing inventory" and producing models with the "new" design when they run low on the "old" design. (Please note that Conn horns with sheet-metal keyguards are GENERALLY considered to be relatively low-quality horns, with the exception of the 92/94/108/110M, as those horns are Keilwerth-made. This may not be the case with 6/10M's of this vintage, but watch out. Also note that the 12M was probably never available with SMK.)
Tenor Selmer SA80II

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #12 on: 24 November 2009, 00:24:15 »
De latere 6M's kunnen ook best goed zijn. De produktie is pas rond 1968 naar Nogales (Mexico) gegaan. Toen is het echt slecht geworden.
Tot die tijd kunnen er goede exemplaren tussen zitten, ook minder goede trouwens.

In principe kan vrijwel elke toeter na revisie weer als nieuw spelen.

1000 Euro in totaal? Acceptabel. Geen super deal maar ook niet teveel betaald.
Bezuinig niet op je revisie trouwens... die is bepalend. De huidige staat van die 6M niet.
Misschien is het een tip om 'm gelijk te laten ontlakken.

Offline Taan

• Member
  • *
« Reply #13 on: 24 November 2009, 10:18:42 »
Waarom is dat ontlakken? Is dat beter voor de klank?
Hoe ziet ie er uit na ontlakken?

Ik reken ongeveer op 500 voor een revisie, 250 voor de aanschaf en dan hou ik nog wat over voor als 1 van de 2 tegenvalt.

Het is alweer een tijdje terug dat ik de sax heb gezien, maar hij is in redelijke staat. Weinig tot geen deuken, maar optisch is tie niet zo mooi meer. Alles werkte gewoon, maar hij sloot denk ik niet meer zo goed, want het lage register ging erg moeilijk. Is 500 voor de revisie dan reeel? Er zullen wel nieuwe polsters op moeten en ik wil hem optisch ook graag helemaal mooi.
Tenor Selmer SA80II

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #14 on: 24 November 2009, 17:13:56 »
Quote from: "Taan"
Waarom is dat ontlakken? Is dat beter voor de klank?
Hoe ziet ie er uit na ontlakken?

Als ik me niet vergis heeft Tony zijn toeter laten ontlakken. Of het ontzettend veel invloed heeft op de klank weet ik niet, ik denk zelf van niet. Hij ziet er vrij lakloos uit... Kan je goed in Tony's topic zien (wat ik niet meer kan vinden...)

Quote from: "Taan"
Weinig tot geen deuken, maar optisch is tie niet zo mooi meer. Alles werkte gewoon, maar hij sloot denk ik niet meer zo goed, want het lage register ging erg moeilijk. Is 500 voor de revisie dan reeel? Er zullen wel nieuwe polsters op moeten en ik wil hem optisch ook graag helemaal mooi.

Volledige revisie dus. Denk aan een bedrag rond de €500,-.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...