Mijn volgende 'upgrade' gaat hopelijk een 6M worden (of een 10M

). De 6M wordt vaak gezien als de beste alt die Conn gemaakt heeft (en dan speciaal de exemplaren met RTH (rolled toneholes) en van bench VIII), tot ca. 1947 (
serienummers).
Helaas zijn ze nogal prijzig, en dan in het bijzonder in de saxofoon winkels in Nederland...
Wat betreft het uiterlijk: als het een zilveren uitvoering is dan zal die nogal zwart zijn. Laat dat je niet weerhouden: als er gereviseerd moet worden (nieuwe polsters, veertjes, etc.) dan is dat snel weer opgepoetst. Bij opnieuw gelakte instrumenten is de gravure minder scherp, en die zijn voor verzamelaars minder aantrekkelijk.
Ik heb halverwege vorig jaar een New Wonder I gekocht op eBay. Dit is een voorloper van de 6M. Was pikzwart en stonk een uur in de wind. Ik heb 'm helemaal uit elkaar gehaald, en alle onderdelen een voor een een tijdje in een bak met warm water, soda, beetje zout en zilverfolie gelegd. Daarna was 'ie weer als nieuw. En dan overdrijf ik niet!
Na in elkaar zetten (zonder polsters) heeft m'n blaasinstrumenten speciaalzaak 'm opnieuw gepolsterd en afgeregeld en dat kostte me bijna E400,- En het is zo'n heerlijke sax!
Uiterlijk alleen zegt dus niet alles over de kwaliteit van het instrument.
In aanvulling op Jeroen: let er op dat de body recht is (dus geen klappen heeft gehad). Deukjes zijn niet zo erg. Alle kleppen moeten er uiteraard zijn en beweegbaar zijn als het even kan. Microtuner (indien aanwezig, tot 1954) moet niet vastgebakken zitten.
De kans is niet zo groot dat je iets anders treft, maar let er op dat er een 'L' onder het serienummer staat! Een 'H' duidt op 'high pitch', een stemming waar je niks aan hebt (A=456 Hz, of daaromtrent).
De 'weerstand' van het G-plateau kun je, binnen grenzen, laten tunen. Verder is een 6M qua ergonomie dacht ik een van de beste vintage saxen.
Als je er een goedkoop op de kop kunt tikken en hij werkt nog zou ik het altijd doen. En als je er dan een hebt laat je 'm natuurlijk niet thuis staan! Sheesh.
Zoek er dan een mondstuk bij waardoor de klank aansluit bij de fanfare...