Wederom een update van mijn zoektocht....
Vandaag was het volgende gepland:
Eerst naar Hanssen in Kerkrade, waar ze een tweedehands Refernece 54 hadden voor een zeer interessante prijs, die wel een paar bruine vlekjes zou hebben.
Daarna naar Will Bevers in Linne, die ook een tweedehands Reference 54 in de verkoop had. Deze wilde ik rechtstreeks gaan vergelijken met de P.Mauriat NS.
En tot slot naar Harrie Bakker in Muiderberg om nog een aantal Reference 54 altsaxen (waaronder ook Hummingbirds) uit te proberen.
Een volle agenda dus.
Met enige vertraging bij Hanssen aangekomen en de Reference bekeken. De bruine vlekken bij de lasnaad van de beker vielen nog mee. (Daarvoor zou ik de sax niet wegdoen...).
Helaas sprak de sax wat moeizaam aan in het lage register (al vanaf de D!) en was de klank ieler dan in van een Reference zou verwachten, dus ik had bij deze sax geen jubel-gevoel.
De Keilwerth van de vereniging meegenomen ter vergelijking en moet zeggen dat de Reference toch wel duidelijk een klasse beter was.
Mijn zus was ook mee en ook zij was niet onverdeeld positief over deze sax.
Mooi instrument, maar ik kon er dus niet echt warm voor lopen. Hetgene wat me toch deed twijfelen, was de prijs (2200 Euro). Misschien moest ik wel wennen aan deze sax of lag het aan het feit dat ik de afgelopen week niet aan repeteren was toegekomen....
We vond ik de verkopers hier toch wel erg "verkopers" en wat minder sax-liefhebbers.
Uiteindelijk besloten om hier nog geen beslissing te nemen en de andere saxen later die dag eens te gaan uitproberen.
Vervolgens op naar Wil Bevers in Linne.
De Reference waarop ik hier speelde was gelijk een wereld van verschil. Deze sprak heerlijk aan, had een mooie warme ronde klank, egal klankkleur bij de octaafsprong. Kortom een Reference zoals ik had verwacht. Alleen had ik niet dat "wauw" gevoel als bij de Reference bij Amsterdam Winds. Toch leek deze vergelijkbaar lekker te spelen en te klinken.
Waarschijnlijk dat de eerste keer toch iets speciaals blijft, ongeacht waarover je het hebt :-D Wil Bevers heeft vervolgens nog wat kleine dingen "geprobeerd": een resonator (soort plaatje in rondje tussen beker en buis), een ander duimsteun, het Gis klep mechaniek wat bijgesteld). Al met al maakte hij een duidelijk vakbekwame en vriendelijke indruk, zonder in welke vorm dan ook opdringerig te zijn. Vervolgens kwam het prijsverhaal. Hier kwam hij me een heel stuk tegemoet (leuke korting en mogelijkheid om in termijnen te betalen), waardoor ik de mogelijkheid had de sax gelijk mee te nemen. En inmiddels was het zo laat, dat we niet voldoende tijd hadden om nog naar Muiderberg te rijden om daar nog meer saxen uit te proberen. :?
Dus eigenlijk was de keuze ofwel een heel goede sax nu kopen...ofwel deze sax laten gaan en mogelijk een aantal weken/maanden later een nog betere sax vinden....
Na een lunch, overleg met mijn vrouw en mijn zus heb ik dus de knoop doorgehakt....
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Selmer Reference 54 altsax
En ik kan je vertellen dat de smile niet meer van mijn gezicht te slaan is
Dit is naar mijn gevoel een sax waarmee ik jaaaaaren vooruit kan. En mocht ik een mooiere/betere tegenkomen, dan zien we dan we weer....
Voor nu geldt: