Rico Royal - Jazz Select Filled/Unfilled

Started by JazZeus, 13 January 2008, 16:14:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JazZeus

Ik weet dat dit een onmogelijke vraag is, maar wat zijn de ervaringen met bovenstaande rieten?

Achtergrond: Ik heb laatst een 2,5 Rico op een Berg Larsen jazzbaritonmondstuk uit geprobeerd. Dit was stukken beter dan de Vandoren 3 die er normaal op zat. Wel een beetje dun, daarom stond ik zojuist op het punt een doosje Rico's te bestellen van dikte 3. Er bestaan echter drie verschillende jazz-mogelijkheden namelijk:

Rico Royal
Rico Jazz Select Filled
Rico Jazz Select Unfilled

Ik dacht dat ik een van de Jazz selects had, maar nadere inspectie wees uit dat ik de Royal had bespeeld. Ik wil voor de bari in de bigband dus een stevig jazzriet. Ik vermoed dat de Jazz Selects daar (nog) beter aan voldoen dan de Royal. Iemand ervaringen? Ervaringen op andere varianten saxofoon zeker ook welkom. Ik ben ook erg benieuwd naar het verschil tussen Filled en Unfilled.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

EelcoW

Ik speel op mijn alt en tenor op rico jazz select rieten (3m op alt en 4s op tenor), en het bevalt me uitstekend. filed of unfiled maakt mij helemaal niks uit, ik merk bijna geen verschil. De filed versie klinkt een klein beetje helderder, maar dat verschil is bijna onmerkbaar.

Rico Royal speelde ik ook soms op, maar met die rieten had ik veel te weinig kern in mijn klank.

Verder verschilt het natuurlijk per persoon, als ik jou was zou ik 2 rieten bestellen van deze 3 types, en kijken wat je het prettigste vind

Daan

Is het niet dat rechte randje op je riet. Na die kromme. Sommige rieten hebben dit wel zoals de Vandoren V5 (traditional, blauwe doosje...) maar de V16 heeft dit weer niet.
Volgens mij wordt het ook wel american cut file en franch cut file genoemd.

Rico Royals spreken erg makkelijk aan. Ik vind het beter dan de V16 van Vandoren alleen de sound vind ik minder...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Tom

Quote from: "Daan"Is het niet dat rechte randje op je riet. Na die kromme. Sommige rieten hebben dit wel zoals de Vandoren V5 (traditional, blauwe doosje...) maar de V16 heeft dit weer niet.
Volgens mij wordt het ook wel american cut file en franch cut file genoemd.

Klopt, de filed versie zou meer open moeten klinken.
Ik hoor het overigens niet. :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Huibo

Comfortabel on-line bestellen:
http://www.rieten.nl/rieten_altsax.asp
natuurlijk voor alle saxen

Zie ook  viewtopic.php?t=959

Maar een winkel inlopen heeft ook wel wat...
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt