Author Topic: Tips gevraagd voor een leuk studieboek.  (Read 3290 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline juinen

• Member
  • *
Tips gevraagd voor een leuk studieboek.
« on: 15 January 2008, 22:36:41 »
Vandaag heb ik op saxles het laatste stuk uit Jazz Conception van Jim Snidero (geweldig boek) gespeeld en moet eigenlijk iets nieuws.
Ik heb Jazz en Funk Etudes van Bob Mintzer meegekregen.
Mijn probleem bij dit boek is dat het geschreven is voor tenor en daarna omgezet voor alt. Ik speel dus alt, sommige stukken zijn heel erg hoog en soms moet je heel onlogisch een oktaaf omhoog of omlaag. Het boek Jazz en Blues etudes van deze zelfde man had hetzelfde probleem, maar dan in mindere mate. Dat boek heb ik wel helemaal uitgespeeld (voordat ik Jazz Conception deed) maar ik zie er eigenlijk tegenop om weer een paar maanden te spelen uit een boek waar ik eigenlijk niet voor 100% achter sta.
Wie weet of er een boek bestaat dat lijkt op Jazz Conception en ook ongeveer hetzelfde niveau heeft, maar wel geschreven is voor alt?
Voor alle duidelijkheid: daarnaast speel ik iedere week een stuk uit een Jamey Aebersold boek om te leren improviseren, dus die boeken ken ik.

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 20 January 2008, 23:00:22 »
Niemand?

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 21 January 2008, 09:26:01 »
Ik ben nog bezig met Intermediate Jazz Conception dus jij bent al verder denk ik...

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 21 January 2008, 15:29:55 »
Jazz conception is eigenlijk het laatste boek in dat soort waar ik dingen uit gedaan heb. Het eerste boek wat ik daarna gekocht heb is Patterns for Jazz, en ik ben met solo's uitschrijven/spelen bezig gegaan. En verder eigenlijk alleen improvisatie.

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 21 January 2008, 18:18:28 »
Bedankt voor jullie reacties.
Patterns for jazz heb ik inderdaad ook. Ik ben er ooit in begonnen, maar doe er te weinig mee. Improvisatie vind ik nog steeds heel erg moeilijk, maar gaat wel steeds beter (vooral ballads, dicht bij de melodie blijven en je toonladders en akkoorden kennen).
Ik ga denk ik de leukste stukken van Bob Mintzer doen en daarnaast meer tijd in Patterns for jazz en improvisatie steken.

Offline jthole

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 18 April 2008, 15:25:25 »
Ik herken het probleem een beetje ... Mintzer is voor bariton heel leuk, maar inderdaad merk je soms dat het oorspronkelijk voor tenor bedoeld was.

Ik ben zelf helemaal geen Niehaus fan eigenlijk. Oliver Nelson heeft wel een leuk boek; "patterns for improvisation" waar een hoop opwarmers in staan. Maar dat is denk ik niet wat jij zoekt.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 18 April 2008, 22:02:15 »
Bedankt voor jullie reacties. Het duettenboek van Niehaus ken ik en heb ik inderdaad ook gespeeld evenals de boeken met de Jazzoefeningen en etudes van Niehaus. Ik vond ze toen ook niet zo heel erg leuk, maar heb er wel veel van geleerd.
Ik heb nu een boek van Lenny Niehaus dat best leuk is. Het heet Lenny Niehaus plays the blues in all keys. Deze stukken zijn mee te spelen met de cd Blues in all keys (nummer 42) van Aebersold, maar in plaats van één rondje van 12 maten is het hele stuk, meestal 9 of 10 rondjes, uitgeschreven, waarbij het eerste rondje vrij makkelijk is en hij daarna laat zien wat je er allemaal nog meer mee kunt doen. (Je kunt natuurlijk ook zelf blijven improviseren).
Ook hier kan ik nog genoeg van leren ( triolen en zestienden achter en door elkaar, enz.), verder is het best leuk eens een stuk met 5 of 6 mollen of kruizen te spelen (goed opletten).
Verder zitten er veel van die typische Niehaus dingetjes in, zoals een zelfde loopje met net een ander ritme of net net andere nootjes.
Hiernaast blijf ik natuurlijk ook bezig met de "gewone" aebersold boeken.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #7 on: 20 April 2008, 02:52:09 »
john o'neill
die jazzmethode fur saxophon 1 en 2 voor altsax
Je kunt meespelen met de cd en improviseren.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #8 on: 22 April 2008, 23:33:27 »
Quote from: "leo"
Es gibt auch eine für Tenorsaxophon!

ja die is dus exact hetzelfde als voor de altsaxofoon! Zit je dus nog in een akkoord te spelen.