Main Menu

Aquilasax

Started by Huibo, 23 January 2008, 22:52:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huibo

Hoera, eindelijk is hij binnen.
Mijn gloednieuwe C-Melody, gemaakt in China door een Nieuw-Zeelander, Steve Wedgwood.
Mijn nieuwe sax is uitgevoerd in zwart nikkel.
Op andere forums waren de eerste ervaringen niet zo positief, wel over de sax, niet over de manier van verpakken.
Deze was super ingepakt, en kwam onbeschadigd tevoorschijn. En hij speelde direct uit de doos, alle noten.
Ik moet nog een beetje wennen aan de nieuwe knopjes:
het Gis plateau zit anders, de linker en de rechter palmtoetsen zitten anders en het is wennen aan de octaaftoets.
(kortom, dit noemen we "new ergonomic key placement"
Volgens het stemapparaatje zijn de noten redelijk zuiver.
Helaas was ik vanavond te laat thuis om lang te gaan zitten toeteren.
Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar black nickel leent zich niet voor flitsen.
Dus maar 1 foto van mijn Keilwerth alt met zijn nieuwe vriendje de C-Mel Aquilasax:

Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

the martin

Ziet er mooi uit (wat ik er van kan zien natuurlijk)

Tom

Mooi ding, maar waarom een C-melody?
Speciale  rede of gewoon nieuwschierig?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Tony

Mooie toeter.
Ben ook wel benieuwd waarom je een C-Melody genomen hebt.

Maaarten

Quote from: "Tony"Mooie toeter.
Ben ook wel benieuwd waarom je een C-Melody genomen hebt.

dat was volgens mij om makkelijk samen met C instrumenten te spelen. Was al een topic over.
Mooi ding trouwens. En saxofoons zijn nooit van zichzelf zuiver dus hij zal zeker goed stemmen.

Huibo

Ik wilde graag een C sax om -zonder de muziek om te schrijven of te transponeren- met zang mee te kunnen spelen.
Daarnaast is het spelen op een C instrument ipv een Bes (of Es) niet veel anders, behalve dat je 2 mollen meer hebt.
Met de hobo ben ik al 5 of 7 mollen gewend, dus dat komt wel goed (ik heb meer problemen met kruisen).
Het is even wennen, vooral het linkerplateau, maar daar heb ik bij een sax toch al moeite mee.
Ik heb wel in de gaten, dat saxen verzamelen geen hobby moet worden als je een klein huisje hebt.
Ik had nog graag een sopraan gehad, maar die wens zet ik voorlopig in de ijskast.

Anacho

Mooie dekbedovertrek ook  :-D.

Bianca

Haha, dat zijn details, Anacho... :-D
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Huibo

Je moet onze gordijnen zien...

Anacho

Opeens realiseer ik me dat ik al die 106 Aebersold boeken in C die stof vergaren op mijn harde schijf zou kunnen spelen met een C-melody...  :roll:

Huibo

Ja dat kan op een C-Mel, maar ook op een klarinet of een melodica.
Het spelen van de muziek in muziekboeken, laat zich niet beperken door het te gebruiken instrument, anders dan door zijn toonomvang.
De boeken zou je eens op een stick kunnen zetten, en meegeven aan iemand die het voor je kan uitprinten.

JazZeus

Inderdaad een mooie toeter. Ik hou wel van wilde kleurtjes.

Een goedkopere optie dan een C-melody kopen is leren transponerend te spelen (of is het spelend transponeren?). In ieder geval: iets in C zien, maar het in Es spelen dus. Klinkt moeilijk, ik ben er pas net mee bezig, maar het valt mee. Na een uurtje oefenen kwam ik al best een heel eind. Erg handig voor Jamsessies enzo.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Huibo

Ik zat vroeger met mijn hobo naast de altsaxofoniste vele maten rust weg te tellen.
Om toch wat te doen te hebben speelde ik haar partijen mee , door net te doen of haar partij in de F-sleutel (bassleutel) stond, maar hield mijn eigen voortekens (3 mollen meer:)
Het is een trucje, niet echt transponeren, en je moet natuurlijk de F-sleutel kunnen lezen, maar het werkt van Es naar C.
Helaas werkt die truc niet bij alt-hobopartijen in F, die herschrijf ik altijd even.
Transponeren moet je bijhouden, ik vind het teveel werk.