onze engelenvleugel op de bari is nog puntgaaf mag ik wel zeggen :lol:
Tip om dat zo te houden: de vleugels barsten meestal bij de schroeven, laat je reparateur daar wat vilt tussen zetten en de keyguard gaat langer mee...
en gewoon voorzichtig met je instrument omgaan. Er zitten geen viltjes tussen. Het ligt er ook aan denk ik hoe strak de schroeven worden aangedraaid?
klopt helemaal.
Maar ik vermoed dat een viltje net even wat bescherming biedt bij stoten.
Niet alleen bij stoten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn minder hoogwaardige kunststoffen (vooral deze oude harsen) zeer instabiele materialen. Ze hebben de neiging te desintegreren, de verbindingen van verschillende soorten moleculen blijven niet aan elkaar zitten.
Het materiaal verzwakt dus, wat op een gegeven moment op de plekken waar spanning staat (bij de schroeven bijvoorbeeld) tot scheuren kan gaan leiden. Een viltje vermindert de spanning op het materiaal.
Verder kan ik me voorstellen dat de kunststof reageert met het nikkel en de metalen uit het messing, maar dat zou ik op moeten zoeken.
Het polymeer reageert waarschijlijk een beetje met metaal na langdurig contact, maar ik denk alleen dat het aandraaien van de plaat meer effect heeft op de spanning in het plastic dan de reactie met andere chemicaliën. want als er al een klein scheurtje ontstaat tijdens het aandraaien. Dan vormen er zich makkelijker grotere scheuren. Hierbij is een viltje dus een goede oplossing.
Of je laat gewoon een nieuwe plaat spuitgieten (met een engeneering plastic) met een plastic die wat minder gevoelig is als het gaat om, slagvastheid, duurzaamheid, en scheurvorming

. Polycarbonaat (PC) of. Polyetherimide (PEI)
maar dat is waarschijnlijk te duur