Author Topic: Mijn "nieuwe" toeter: Keilwerth The New King  (Read 7358 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Mijn "nieuwe" toeter: Keilwerth The New King
« on: 03 February 2008, 22:09:05 »
Al enige tijd koesterde ik de wens om een mooie vintage tenor te bezitten, en deze is afgelopen weekend uitgekomen toen ik een Keilwerth Toneking The New King op de kop kon tikken!

Het geluid van deze toeter is fenomenaal: hoewel hij iets minder makkelijk stemt (duh) klinkt hij veel voller dan mijn yanagisawa. En ook de applicatuur valt me alles mee als ik dat vergelijk met de Amerikaanse toeters die ik wel eens bespeeld heb.

Hij heeft jarenlang bij de zwager van de verkoper aan de muur gehangen, en deze constante omgeving plus het feit dat er niet op gespeeld is heeft de sax mooi geconserveerd. Dit bleek nogmaals bij schoonmaken: lak is nog in perfecte staat, de engelenvleugel zit er nog op (die schijnen vaak af te breken), er hoeven maar een paar kurkjes en veertjes vervangen te worden en zelfs de polsters zijn nog redelijk, alhoewel ik die waarschijnlijk wel allemaal laat vervangen.

Onderstaande foto is snel geschoten op de keukentafel van de verkoper, een uitgebreide fotosessie volgt als de accu van mn camera is opgeladen...

Ik ben verliefd!

http://http://a445.ac-images.myspacecdn.com/images01/17/l_36b4d91906715fd73ddcc676280dd1f4.jpg
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 03 February 2008, 22:13:24 »
Gefeliciteerd met je nieuwe sax!
Tis vast rustig op het forum, iedereen die Peter R. de Vries kijkt ;) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 03 February 2008, 22:18:43 »
Haha ja! En dan blijkt strax dat er helemaal niets nieuws verteld wordt en zit die chagerijnige bromsnor zich helemaal rot te lachen met kijkcijfers en dollartekens in de ogen...

K zit trouwens me nieuwe sax ff te researchen op internet, en dit is dus de versie MET omgefelsde toonranden, dus vergelijkbaar met de Toneking EX... volgens saxpics dan.

Ik begin toch het gevoel te krijgen dat ik hier een lot uit de loterij heb!
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Anacho

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 03 February 2008, 22:23:57 »
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto's!

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #4 on: 04 February 2008, 00:15:28 »
mooi ding, maar uit welke tijd is ie dan?

Enne nog nooit zo'n mooie aflevering gezien, ben anders nooit zo weg van peter met zijn suggestieve montages voorzien van stemmige muziekjes.

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 04 February 2008, 09:56:35 »
Quote from: "Maaarten"
mooi ding, maar uit welke tijd is ie dan?

Midden jaren 50, ik zal de serienummer lijstjes er eens op napluizen.

Ik ben nou aan het kijken naar revisie mogelijkheden, prijsverschillen zijn best groot (van 250 bij Tim Brennan tot 420 bij Harry Bakker) zou de prijs ook een kwaliteitsindicatie zijn?

Verder ga ik er vanuit dat je niet zomaar ieder merk polsters op een sax met rolled tone holes kan zetten, wie weet daar meer van?

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 04 February 2008, 10:53:54 »
op Martins worden vaak toptones gezet. Het belangrijkste is de vlakheid van de toongaten.

Ik denk dus als ie echt goed gemaakt is dat je er vrij gangbare op kunt zetten. En als hier en daar toch beetje lek is, misschien toptones.

Ik vermoed in elk geval dat toptones flexibeler zijn. Ik weet het niet dus!

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 04 February 2008, 14:28:37 »
op Martins worden vaak toptones gezet. Het belangrijkste is de vlakheid van de toongaten.

Ik denk dus als ie echt goed gemaakt is dat je er vrij gangbare op kunt zetten. En als hier en daar toch beetje lek is, misschien toptones.

Ik vermoed in elk geval dat toptones flexibeler zijn. Ik weet het niet dus!

Inmiddels contact gehad met Tim Brennan hierover, volgens hem moet het mogelijk zijn de polsters die hij gebruikt er op te zetten. Ik overweeg metalen resonatoren, wie heeft hier ervaring mee?

Zijn prijzen zijn overigens zeer scherp, bovendien rekent hij voor veel dingen (metalen reso's, rolled tone holes) geen meerprijs bij revisie waar bijna alle andere reparateurs dat wel doen. Bovendien krijg ik de indruk dat hij verstand van zaken heeft en tis ook nog eens een aardige vent. De sax gaat vrijdag naar Haarlem, hopelijk is de sax op tijd klaar voor de opnames van de nieuwe plaat over drie weken!

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 07 February 2008, 16:39:53 »
Gefeliciteerd.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline jupialto

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 08 February 2008, 11:15:57 »

Inmiddels contact gehad met Tim Brennan hierover, volgens hem moet het mogelijk zijn de polsters die hij gebruikt er op te zetten. Ik overweeg metalen resonatoren, wie heeft hier ervaring mee?

Voor mijn alt heb ik er eens naar geinformeerd, maar de prijs bleek niet in verhouding tot de sound-verandering te staan; mijn reparateur zei dat het bij de duurdere saxen wellicht iets uitmaakt. Het is denk deels afhankelijk van wat jij wil, maar ook wat jij nog hoort.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #10 on: 08 February 2008, 12:47:25 »
Zijn prijzen zijn overigens zeer scherp, bovendien rekent hij voor veel dingen (metalen reso's, rolled tone holes) geen meerprijs bij revisie waar bijna alle andere reparateurs dat wel doen. Bovendien krijg ik de indruk dat hij verstand van zaken heeft en tis ook nog eens een aardige vent. De sax gaat vrijdag naar Haarlem, hopelijk is de sax op tijd klaar voor de opnames van de nieuwe plaat over drie weken!

Het gaat vooral om kwaliteit, dus goed sluiten, en duurzaamheid.
Wat je aan resonatoren hebt, maakt niet veel uit.
Volgens Ben maakte ook plastic en metaal bij de reference tenor weinig uit.

Waar ik vooral op zou letten, het soort leer enzo. Chanu polsters (80 a 100euro duurder, dit zijn echt mk6 polsters) hebben een hele fijne structuur dus sluiten beter.
En het scheelt ook als polsters behandeld zijn om beter tegen vocht te kunnen.

En plakken van kleppen ga je haast niet tegen. Het is nu eenmaal een natuurproduct. Dit kun je dan aardig voorkomen door toptones te gebruiken.

En Pisoni is ook een topmerk, zit op de reference.

Offline Huibo

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 08 February 2008, 17:19:04 »
Ik ben bang te lyrisch te doen over Keilwert saxofones.
Maar ik heb hier ook een alt en een tenor, en ik vind ze heerlijk spelen.
Het moeten dus wel goeie saxen zijn :-D
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 10 February 2008, 18:39:52 »

Het gaat vooral om kwaliteit, dus goed sluiten, en duurzaamheid.
Wat je aan resonatoren hebt, maakt niet veel uit.
Volgens Ben maakte ook plastic en metaal bij de reference tenor weinig uit.

Waar ik vooral op zou letten, het soort leer enzo. Chanu polsters (80 a 100euro duurder, dit zijn echt mk6 polsters) hebben een hele fijne structuur dus sluiten beter.
En het scheelt ook als polsters behandeld zijn om beter tegen vocht te kunnen.

En plakken van kleppen ga je haast niet tegen. Het is nu eenmaal een natuurproduct. Dit kun je dan aardig voorkomen door toptones te gebruiken.

En Pisoni is ook een topmerk, zit op de reference.

Vrijdag de sax bij Tim langsgebracht (aardige vent trouwens) en hij heeft even de tijd genomen mij te onderwijzen over polsters. Hij adviseerde mij kunststof resonatoren te nemen: klankverschil is er volgens hem niet (heb ik vaker gehoord) en kunststof is duurzamer dan metaal.

Tim gebruikt polsters die hij zelf ergens uit Frankrijk haalt. Volgens hem gaan ze langer mee en sluiten beter dan Pisoni en Chanu. Ik heb Pisoni's op mijn yanagisawa en daar was ik al van onder de indruk. Van Chanu heb ik me door iemand laten vertellen dat Selmer zelf is gestopt met deze polsters te gebruiken... Ik weet alleen niet op welk model ze gebruikt werden.

Over een week is de sax klaar en zal ik hier een uitgebreide fotoreportage plaatsen!

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #13 on: 01 April 2008, 00:10:27 »
Is de sax al klaar? ben benieuwd naar de foto's! heb er sinds kort ook zo een. Eentje uit 1961 ook met Engelflugeln en rolled toneholes. Speelt goed, hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb. De reviseur was er wel enthousiast over, had paar keer een soortgelijke toeter gehad en 'ze waren allemaal goed'.

groet,

Bas
Inscription on Lisa\'s New Sax]

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 01 April 2008, 20:20:43 »
Hij is terug, en speelt super! Ik ga deze week nog foto's maken.

2 b continued