Main Menu

C-melody fun

Started by Conn-artist, 16 February 2008, 17:52:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Conn-artist

Afgelopen week kwam de C-melody aan die ik had gekocht op eBay. Een Conn New Wonder I, met rechte nek.

In de kartonnen doos zaten een hoop kranten, brokken piepschuim en daartussen de originele Conn koffer.

Na het uitpakken kwamen tevoorschijn: de C-melody met nek, Conn Eagle mondstuk met rietbinder en riet, harpje en twee nekkoorden. Het riet ging meteen weg, en het mondstuk een paar uur in lauw water met azijn. Daarna licht schrobben met Jif en een kindertandenborsteltje (ja, het was nodig) en tenslotte afspoelen en desinfecteren met alchohol, 70%.

De sax zelf was in redelijke toestand, gezien het feit dat 'ie 85 jaar oud is: zilver is voor 98% intakt, en de goldwash in de beker is bijna zo goed als nieuw. Hier en daar wat krasjes en deukjes, maar een kniesoor die daar op let.

Vandaag had ik de tijd om er mee aan de slag te gaan. Eerst een beetje nieuw kurk hier en daar, zodat 'ie tenminste wat beter sluit, en de octaafklep werkt. Daarna naar m'n blaashok om 'm aan de tand te voelen.

En... wow... Ik werd aangenaam verrast. Ik ken uiteraard de verhalen over de aparte klank, stuffiness, oude microfoonsound, etc., maar deze sax klinkt onwijs lekker! Met het mondstuk wat er bij zat en een tenor riet (Vandooren ZZ, 3) heeft 'ie een heel eigen, rijke klank- het voelt alsof de hele sax meevibreert.

De klank en het gevoel ligt een stuk dichter bij die van m'n tenor dan bij de alt (niet zo verwonderlijk, gezien het feit dat 'ie maar een secunde boven de tenor ligt).

De stemming is redelijk in orde, met dit mondstuk. Maar aan de intonatie moet ik nog erg wennen: die is erg gevoelig. Een grote slur omhoog of omlaag is een eitje, soms iets te makkelijk. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik niet gewend ben om met een redelijk klein hard rubber mondstuk te spelen.

Over een maand gaat 'ie een complete revisie krijgen. Ik weet nog niet precies wat ik er mee ga doen, maar wellicht dat 'ie een plekje kan krijgen in sommige stukken in m'n band.
Nothing surpasses great sax

Huibo

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Huib
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Conn-artist

C-melodisten onder mekaar  :wink:

Huibo

Quote from: "Conn-artist"C-melodisten onder mekaar  :wink:
Nu even niet, de sax is terug naar de fabriek, en blaas ik alt.
De Aquila had een mooie klank en de applicatuur was schitterend, maar de combinatie oktaafklep en Gis kreeg ik niet onder de knie. :(

Conn-artist

Huibo

Yep, duimsteun en octaafklep te hoog t.o.v. B. als hij 3 cm lager had gezeten  had ik er lekker op kunnen (blijven) spelen.
Ik krijg het aankoopbedrag wel terug, maar ik kan alleen maar hopen dat ik mijn BTW terugkrijg. Als dat inderdaad niet gebeurd (Bij TNTpost/postkantoor hebben ze nog geen ervaring in het terugsturen van zaken naar China :? ) had ik ipv de kosten een sax bij de Lidl kunnen kopen :D

Conn-artist

Quote from: "Huibo"Yep, duimsteun en octaafklep te hoog t.o.v. B. als hij 3 cm lager had gezeten  had ik er lekker op kunnen (blijven) spelen.
Ik krijg het aankoopbedrag wel terug, maar ik kan alleen maar hopen dat ik mijn BTW terugkrijg. Als dat inderdaad niet gebeurd (Bij TNTpost/postkantoor hebben ze nog geen ervaring in het terugsturen van zaken naar China :? ) had ik ipv de kosten een sax bij de Lidl kunnen kopen :D

Meh, some you win, some you lose. Dat is het risico van iets op de gok kopen zonder eerst te 'passen'. Soort Kijkshop-effect zeg maar. Voor hetzelfde geldt had je een fantastisch instrument gehad - de tweede batch van Aquilasax schijnt wel aardig te zijn, toch?

Zou mooi zijn als je de BTW terugkrijgt, overigens. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. De verzendkosten ben je wel kwijt natuurlijk - twee keer :(

Huibo

Verzendkosten:
90$ van China hierheen, terug 36 Euro (TNT postpakket)
Inklaringskosten (de bon ligt op mn werk) ik dacht 12 Euro
BTW 108 E
Als je binnen 6 weken retour stuurt zou je volgens een medewerkster van de belastingen/douane de BTW terugkrijgen.
TNT is de vervoerder en daarmee de aangewezen persoon dat voor je te verzorgen.
Totdat je op het postkantoor komt. :? Maar het komt misschien wel goed, en anders probeer ik wel achteraf te claimen.
Het is jammer dat het geld kost maar ik wist van te voren dat het zo kon lopen. Ik KON het tenminste nog terugsturen.
Erger is het als je particulier iets koopt en dan niet kan retourneren.