Omdat ik de laatste tijd steeds meer en vaker op de altsax speel merk ik dat de Bundy niet aansluit bij wat ik wil.
Ik heb 'm vorig jaar gekocht omdat ik in een bandje ging spelen. Daar is hij perfect voor. Maar momenteel speel ik niet meer in dat bandje, maar in een orkest. Hele andere soort muziek dus.
En dan komt hij nog wel wat te kort.
Het geluid is wat te dun naar mijn zin, de plateaus en kleppen voor de hoge noten staan erg dicht bij de body en is niet makkelijk grijpen. Zeker niet met een beetje snelheid.
Wel spreekt hij heel fijn aan, dat is iets wat ik absoluut wil behouden.
Maar goed, ik ben voorzichtig aan het rondkijken voor een wat 'klassiekere' alt. Eentje die gewoon beter bij het orkestgebeuren past.
Nou kwam ik op MP 2 Yana's tegen. Type 900 en 901. Voor een leuk bedrag.
Is dit wat? Wie heeft ervaringen met deze sax? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de Bundy?
Voordelen Bundy: lichtgewicht (was erg fijn voor overstap vanaf sopraan), spreekt heel fijn en makkelijk aan, loopt heel soepel, is vorig jaar gereviseerd.
Nadelen: wat dun en fel geluid (goed voor een (big)band, maar niet voor orkest), kleppen niet handig/dicht bij de body.
Ik zoek een leuke sax, eventueel goed studiemodel, die makkelijk aanspreekt een ronder geluid heeft, in goede staat verkeerd en gewoon fijn speelt.
Budget is < 1000 euro.