Author Topic: Bundy I vs. Yanagisawa 900/901  (Read 3954 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Bundy I vs. Yanagisawa 900/901
« on: 26 February 2008, 14:02:50 »
Omdat ik de laatste tijd steeds meer en vaker op de altsax speel merk ik dat de Bundy niet aansluit bij wat ik wil.
Ik heb 'm vorig jaar gekocht omdat ik in een bandje ging spelen. Daar is hij perfect voor. Maar momenteel speel ik niet meer in dat bandje, maar in een orkest. Hele andere soort muziek dus.
En dan komt hij nog wel wat te kort.
Het geluid is wat te dun naar mijn zin, de plateaus en kleppen voor de hoge noten staan erg dicht bij de body en is niet makkelijk grijpen. Zeker niet met een beetje snelheid.
Wel spreekt hij heel fijn aan, dat is iets wat ik absoluut wil behouden.

Maar goed, ik ben voorzichtig aan het rondkijken voor een wat 'klassiekere' alt. Eentje die gewoon beter bij het orkestgebeuren past.
Nou kwam ik op MP 2 Yana's tegen. Type 900 en 901. Voor een leuk bedrag.
Is dit wat? Wie heeft ervaringen met deze sax? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de Bundy?

Voordelen Bundy: lichtgewicht (was erg fijn voor overstap vanaf sopraan), spreekt heel fijn en makkelijk aan, loopt heel soepel, is vorig jaar gereviseerd.
Nadelen: wat dun en fel geluid (goed voor een (big)band, maar niet voor orkest), kleppen niet handig/dicht bij de body.

Ik zoek een leuke sax, eventueel goed studiemodel, die makkelijk aanspreekt een ronder geluid heeft, in goede staat verkeerd en gewoon fijn speelt.
Budget is < 1000 euro.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
Re: Bundy I vs. Yanagisawa 900/901
« Reply #1 on: 27 February 2008, 10:31:41 »
Quote from: "Amanda"
Omdat ik de laatste tijd steeds meer en vaker op de altsax speel merk ik dat de Bundy niet aansluit bij wat ik wil.
Ik heb 'm vorig jaar gekocht omdat ik in een bandje ging spelen. Daar is hij perfect voor. Maar momenteel speel ik niet meer in dat bandje, maar in een orkest. Hele andere soort muziek dus.
En dan komt hij nog wel wat te kort.
Het geluid is wat te dun naar mijn zin, de plateaus en kleppen voor de hoge noten staan erg dicht bij de body en is niet makkelijk grijpen. Zeker niet met een beetje snelheid.
Wel spreekt hij heel fijn aan, dat is iets wat ik absoluut wil behouden.

Maar goed, ik ben voorzichtig aan het rondkijken voor een wat 'klassiekere' alt. Eentje die gewoon beter bij het orkestgebeuren past.
Nou kwam ik op MP 2 Yana's tegen. Type 900 en 901. Voor een leuk bedrag.
Is dit wat? Wie heeft ervaringen met deze sax? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van de Bundy?

Voordelen Bundy: lichtgewicht (was erg fijn voor overstap vanaf sopraan), spreekt heel fijn en makkelijk aan, loopt heel soepel, is vorig jaar gereviseerd.
Nadelen: wat dun en fel geluid (goed voor een (big)band, maar niet voor orkest), kleppen niet handig/dicht bij de body.

Ik zoek een leuke sax, eventueel goed studiemodel, die makkelijk aanspreekt een ronder geluid heeft, in goede staat verkeerd en gewoon fijn speelt.
Budget is < 1000 euro.

Ik heb geen ervaring met de alten, maar heb wel een Bundy en Yana tenor bespeeld. Ik vond de Yana op alle vlakken (sound, ergonomie, stemming, aansprekn) beter.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #2 on: 27 February 2008, 10:41:26 »
Heb geen ervaring met Yani alten maar verwacht wel een sublieme ergonomie..

Qua klank heb ik ooit iemand kort een yani met een selmer sa80ii horen vergelijken.
De Selmer klonk iets levendiger/voller dan de Yani, maar ik neem aan dat het in ieder geval een flinke stap vooruit is tov die Bundy (die inderdaad erg makkelijk speelde trouwens)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 27 February 2008, 10:46:57 »
Ik zou altijd kiezen voor een Yana. Beter geluid dan een bundy.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 27 February 2008, 11:22:54 »
Quote from: "the martin"
Heb geen ervaring met Yani alten maar verwacht wel een sublieme ergonomie..

Qua klank heb ik ooit iemand kort een yani met een selmer sa80ii horen vergelijken.
De Selmer klonk iets levendiger/voller dan de Yani, maar ik neem aan dat het in ieder geval een flinke stap vooruit is tov die Bundy (die inderdaad erg makkelijk speelde trouwens)

Dat is ook waarom ik 'm toen gekocht heb. Ik wilde een alt erbij, waarbij ik een mondstuk op kon zetten en gelijk op kon spelen.
De klank mocht toen wat scherper zijn.
Maar ja, dat is nu niet meer zo handig.
Maar dat speelgemak zou ik het liefste behouden en dat zal lastig zijn. Alhoewel een betere ergonomie en klank ook wel belangrijk zijn.
Kortom: ik denk dat ik maar gewoon wat saxen (Yana) uit ga proberen :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline JazZeus

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 27 February 2008, 11:57:47 »
Ik speel in de bigband meestal op een Yanigasawa, de 991. In een saxoctet speel ik meestal op een 901. Jeffrey van Harry Bakker saxofoons vertelde me dat de 991 een professioneel model is en dat de 901 daar net onder zit. De baritonsaxen (want dat zijn het) van yanigasawa zijn in ieder geval gewoon ok. Wat mij betreft zijn het de echt goede Selmers zonder dat allerlaatste stukje souplesse waar je duizend euro voor betaald.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline Bianca

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 19 March 2008, 03:08:24 »
Ik hoorde vanavond toevallig nog het verhaaltje van een éxpert': hij had een Yani, die was 20 jaar geleden nieuw gekocht, na die 20 jaar dacht de eigenaar dat ie weleens een beurt kon gebruiken, dus hij naar de reparateur (kon ook een zij zijn hoor), maar zelfs na 20 jaar kon de reparateur weinig doen.
Zelfs de polsters waren niet kapot.

Hij had weleens Yamaha's en andere merken gehad die bijna uit elkaar vielen als ze uit de koffer gehaald werden, de Yani niet.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je er mee omgaat, maar 20 jaar zonder onderhoud wil wel wat zeggen!

Ik heb zelf dan de sopranino van Yanigisawa, vind het een gigantisch fijn spelend instrumentje!
En de Yani's zijn ontzettend zuiver qua stemming.

Dus ja...
Toch is en blijft het een persoonlijke kwestie.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax