Author Topic: Onderzoek  (Read 2255 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sopraan!

  • Member
  • *
  • Posts: 130
Onderzoek
« on: 28 February 2008, 11:18:21 »
Lees hetonderzoek

Maar wat is nu de goede stand van de mond en keelholte

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #1 on: 28 February 2008, 11:26:03 »
De stand(en) die bij jou het beste werkt...

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #2 on: 28 February 2008, 12:03:56 »
idd, is per toptone anders

er wordt ook gesproken van motorisch geheugen

Offline sopraan!

  • Member
  • *
  • Posts: 130
(No subject)
« Reply #3 on: 28 February 2008, 14:02:52 »
deze stand is dus bij iedereen anders?

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 28 February 2008, 14:58:14 »
De techniek is hetzelfde...
De manier van toepassen weer persoonlijk

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 28 February 2008, 22:30:31 »
Over het onderzoek is al een onderwerp gaande: Klik hier!

Ik denk dat het gewoon voor iedereen andrs is de goede stand van de mond en keelholte. Gewoon les nemen en laat je verbeteren door een prof of iemand die er echt verstand van heeft.

En over toptones, je kan het beste beginnen met overblazen. Dit om het juiste gevoel van blazen te krijgen. Sommige mensen gaan juist knijpen op het rietje enz. om die tonen eruit te krijgen maar daardoor worden ze juist ielig. Dan kan je net zo goed je ondertanden op het riet (dus zonder lip) zetten. Dat slaat gewoon nergens op, de kunst is het om de juiste tonen eruit te krijgen. Dit heeft het meeste te maken met de luchtstroom, voor mij helpt het om een zeer snelle luchtstroom te maken en de keel. Meer van AAAAAA ipl OOOOOOOO (zoals bij lage noten)...
Dat zijn toch echt de basis dingen, tuurlijk zou het op de ene sax met het ene mondstuk makkelijker gaan (bv. met een verlaagt plafon (een drempel) hierdoor gaat je luchtstroom ook weer sneller). Uiteindelijk is controle van het instrument het belangrijkste.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."