Ik was benieuwd of er iemand is die regelmatig met zijn/haar Bari versterkt speelt.
Ik zat zo te kijken en het uiteinde van de beker zit vrij hoog. Aangezien er ook veel geluid uit de toongaten komt is dat een stukje wat je mist als je met een staande of clip-on mic werkt.
Mijn vraag dus... hoe kun je het beste een Bari versterken zonder dat je daar een speciale mic (a 800 euri) voor moet kopen.
In mijn testverslag
http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3147 is terug te lezen welke mics we gebruikten bij de opname van de bari voor onze nieuwe plaat. Ook ik was bang dat een mic op de beker het geluid van een groot deel van de plekken niet zou oppikken. We hebben geëxperimenteerd met twee set-ups:
1. dynamische op de beker en linkerhand gericht, in combinatie met een condensator op een afstand van 75cm aan de zijkant om de ambience en de rest van de kleppen op te pikken;
2. Alleen een dynamische op de beker en linkerhand (zoals je dat ook bij een tenor doet) met wat compressie op het kanaal.
De eerste set-up bleek nauwelijks resultaat te geven, toen we naar het kanaal van de condensator luisterden bleek dat zelfs een erg ongedefinieerd geluid te geven.
Mijn tip: gebruik een dynamische, gericht op de linkerhand/beker. Ik zou wel een stand-mount gebruiken, omdat je met een clip-on op je bari waarschijnlijk teveel proximity effect krijgt. Anders moet je er een roll-off overheen gooien.
Natuurlijk mis je zo een deel van de kleppen met je mic, maar de compressor corrigeert als het goed is al te grote oneffenheden in wat de mic oppakt.
Hope this helps...