Author Topic: Versterkt spelen Bariton  (Read 5507 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
Versterkt spelen Bariton
« on: 29 February 2008, 13:43:44 »
Ik was benieuwd of er iemand is die regelmatig met zijn/haar Bari versterkt speelt.

Ik zat zo te kijken en het uiteinde van de beker zit vrij hoog. Aangezien er ook veel geluid uit de toongaten komt is dat een stukje wat je mist als je met een staande of clip-on mic werkt.

Mijn vraag dus... hoe kun je het beste een Bari versterken zonder dat je daar een speciale mic (a 800 euri) voor moet kopen.

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
Re: Versterkt spelen Bariton
« Reply #1 on: 29 February 2008, 18:17:59 »
Quote from: "Tony"
Ik was benieuwd of er iemand is die regelmatig met zijn/haar Bari versterkt speelt.

Ik zat zo te kijken en het uiteinde van de beker zit vrij hoog. Aangezien er ook veel geluid uit de toongaten komt is dat een stukje wat je mist als je met een staande of clip-on mic werkt.

Mijn vraag dus... hoe kun je het beste een Bari versterken zonder dat je daar een speciale mic (a 800 euri) voor moet kopen.


In mijn testverslag http://http://www.saxforum.nl/forum/viewtopic.php?t=3147 is terug te lezen welke mics we gebruikten bij de opname van de bari voor onze nieuwe plaat. Ook ik was bang dat een mic op de beker het geluid van een groot deel van de plekken niet zou oppikken. We hebben geëxperimenteerd met twee set-ups:

1. dynamische op de beker en linkerhand gericht, in combinatie met een condensator op een afstand van 75cm aan de zijkant om de ambience en de rest van de kleppen op te pikken;

2. Alleen een dynamische op de beker en linkerhand (zoals je dat ook bij een tenor doet) met wat compressie op het kanaal.

De eerste set-up bleek nauwelijks resultaat te geven, toen we naar het kanaal van de condensator luisterden bleek dat zelfs een erg ongedefinieerd geluid te geven.

Mijn tip: gebruik een dynamische, gericht op de linkerhand/beker. Ik zou wel een stand-mount gebruiken, omdat je met een clip-on op je bari waarschijnlijk teveel proximity effect krijgt. Anders moet je er een roll-off overheen gooien.

Natuurlijk mis je zo een deel van de kleppen met je mic, maar de compressor corrigeert als het goed is al te grote oneffenheden in wat de mic oppakt.

Hope this helps...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 29 February 2008, 22:18:56 »
Nuttige tip. Toch wel grappig... als je zo naar een Bari kijkt dan zit de bovenkant van de beker ongeveer op 1/4 van de sax. Dus 3/4 valt onder de bovenkant van de beker.

Je setup wat je beschrijft is voor een opnamen. Hoe doe je het dan als je live speelt? Ook gewoon met een dynamische en de compressie regelen via de PA?

Offline Saxioni

  • Member
  • *
  • Posts: 172
    • http://www.more-logika.nl
Re: Versterkt spelen Bariton
« Reply #3 on: 29 February 2008, 22:26:19 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Mijn tip: gebruik een dynamische, gericht op de linkerhand/beker. Ik zou wel een stand-mount gebruiken, omdat je met een clip-on op je bari waarschijnlijk teveel proximity effect krijgt. Anders moet je er een roll-off overheen gooien.


Hoezo vaktaal  :shock:  Ik ben al blij dat ik geluid uit een sax krijg...
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Offline Smelly Jelly

  • Member
  • *
  • Posts: 543
(No subject)
« Reply #4 on: 01 March 2008, 08:21:35 »
Quote from: "Tony"

Je setup wat je beschrijft is voor een opnamen. Hoe doe je het dan als je live speelt? Ook gewoon met een dynamische en de compressie regelen via de PA?

Jep! de eerste setup zou daarvoor niet geschikt zijn, maar deze wel. Met een dynamische hoeft er verder vrij weinig geequalized te worden, een condensator pikt erg veel laag op waardoor het lastiger te mixen is.  

En bij een goede geluidsman zou je om compressie niet eens hoeven vragen.

Quote
Hoezo vaktaal  Ik ben al blij dat ik geluid uit een sax krijg...


oeps sorry...

stand-mount = op een standaard
roll-off = filter dat wat van het laag eruit haalt, gebruik je om contactgeluid en al teveel proximity effect weg te halen
proximity effect = geluid dat ontstaat door de microfoon erg dicht bij de geluidsbron te plaatsen, soms gewenst (radio DJ's) soms ongewenst (akoestische instrumenten)
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #5 on: 01 March 2008, 11:13:59 »
Ok, erg handig. Thanks voor de tip.
Aankomend weekend een optreden in het Paard met een Bari. Even kijken hoe dit gaat werken.

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #6 on: 01 March 2008, 11:48:06 »
Ik heb voor al mijn optredens gewoon een mic op een standaard gebruikt... Op de beker richten, werke prima!

Zelfs nog een keer voor de tv opgenomen op deze manier, klonk ook uitstekend.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline PeeVee

  • Member
  • *
  • Posts: 3
    • http://www.bugabootang.nl
(No subject)
« Reply #7 on: 10 July 2008, 11:53:00 »
Wij (www.messaround.nl) spelen zeker niet zachtjes en versterken baritonsax met een Sennheiser E606 (¤98 bij Thomann.de met 3 jaar garantie!) die middels een zgn "rim clamp" (microfoonklem voor op de rand van tom) op de beker wordt gezet.

De E606 heeft een dip in het (nare) midhoog wat overmatig aanwezig is bij close miking van de beker dus dat compenseert elkaar prima. De E606 is eigenlijk ontwikkeld voor close miking van (gitaar)versterkers; daarbij heb je feitenlijk beetje hetzelfde probleem: hoge geluidsdruk en overmatig mid/hoog. De E606 slaat niet dicht en kan een zeer hoge geluidsdruk aan. Voor live / optredens microfoon bijna IN de beker voor maximale signaal (beperking feedback), voor opnames microfoon schuin plaatsen zodat ie zowel signaal uit de beker alswel signaal vanuit de klepgaten oppikt.

Ik vermoed dat de E604 ook een goede optie is, ga ik binnenkort nog eens proberen. Ik speel (en doe het geluid) in dezelfde band als Willem
Ik ben gitarist i.b.v.[size=85]
Selmer Bundy I Alt & Weltklang Tenor[/size]