Author Topic: Beroerde optredens. Confessions... :)  (Read 10494 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #15 on: 05 March 2008, 15:51:09 »
Of als sousafonist een melodie in moeten zetten (die je op een normaal volume best er uit krijgt) maar door dat je het zo hard wilt spelen komt er geen geluid uit je toeter

(Maar het gaat steeds beter  :-D )

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #16 on: 05 March 2008, 16:20:12 »
Sterke verhalen zijn er genoeg hoor ik al wel. Dan zal ik ook mijn steentje bijdragen.

Afgelopen jaar, ergens in juni zouden we met de jazzband naar Parijs gaan, SCHITTEREND. We hebben dit optreden verkozen boven het jazzweekend in onze hometown in B.o.Z.
Vrijdagavond van dat jazzweekend zouden we nog een optreden hebben in een het gezelligste cafe van B.o.Z. Die avond heerlijk gespeelt nog een paar biertjes gedronken en om 2 uur naar huis gaan want de volgende dag zou om 6 uur de bus vertrekken. Met 15 nog een beetje brakke/bezopen jonge gasten vertrekt de bus, samen met een andere band naar parijs. Halverwege de reis kwam de sfeer er al goed in te zitten, de alcohol was weer verdampt en het beetje gemiste slaap ingehaald. ( ondertussen nog 2 nederlandse lifters opgepikt) Rijden we daar door de periferie van Parijs, krijgt de bus probleme. geen problemen volgens de buschauffeur en wij geloven hem, een uur later rijdt hij weer als een zonnetje. We zouden spelen in een zuidelijke regio van parijs (Vitry sur Seine), maar omdat we later waren moesten we gelijk beginnen met spelen. Geen problemen wij kleden ons om en er wordt een beetje gelachen enzo en lopen trug naar de bus om de koffers te dumpen. We staan daar ff warm te blazen nog geen 5 minuten later komt er vanuit t niets een ei uit de lucht vallen. Waarschijnlijk uit een van de omringende flats gegooid. Franse hangjongeren, je kan niet alles hebben. We krijgen een host aangewezen die ons die dag zou begeleiden. Een franssprekende bokito waar geen engels uitkwam. Die leide ons naar een straat waar de auto's gemiddeld met 100 km/h voorbij reden. en hij vroeg ons of wij wilde beginnen met spelen en wij vroegen of hij geen grap maakte. Vol goede moed begonnen we met spelen, maar 0,0 response van het publiek, behalve dan wat toeterende autos. Daarna moesten tussen nog flats spelen, enkele leden keken al een beetje argwanend naar boven. Het hoogte punt die middag zou zijn, spelen op een draaimolen, midden in een supermarkt. Na nog 2 uur spelen werden we naar een schoolkantine gereden alwaar het eten klaarstond. Het eten en de overnachting waren iig goed geregeld. Er bleven wilde plannen komen om de champ's elysee onveilig te maken met de klanken van de onovertroffen jazzmuziek, maar we vreesde de gendarmerie. De volgende dag zouden we spelen in een parade, waar verschillende felgekleurd geklede fransen het aanzicht versierde en wij met 15 andere bandjes de muziek. We stonden 2 uur vantevoren klaar en 1 bandje begon uit verveling te spelen, vele andere inclusief wij volgde dit zorgde toch nog voor een climax in het vage weekend. Samen met italiaanse danseressen hebben we een staan spelen, toen moest de parade nog beginnen, maar dat was geen probleem meer. Moe waren we toch al, maar dat laatste deed veel goed. Muzikaal was er daarom ook weinig op aan te merken. In iedergeval een aparte ervaring om in de periferie van parijs te spelen waar de verbrande auto's nog steeds op de parkeerplekken stonden.

Naja, tis me een heel verhaal geworden, maar we moesten alles opbiechten :D!
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #17 on: 07 March 2008, 18:04:44 »
Ik had gisteren een optreden met World percussion BMOL op het premierefestival in Houten. We waren keurig op tijd om in te spelen. Voor ons zou een malletband inspelen en van hun mochten we wat malletinstrumenten lenen. Dit was van te voren afgesproken. Zij kwamen al veel te laat waardoor wij, flexibel als we zijn, besloten om eerst te eten en daarna in te spelen. De afspraak was dat de intrumenten die wij niet gebruikten van de malletband achteraan op het podium zouden staan. Niet dus en ze waren met 50 man dus je kunt wel indenken wat voor zooi er allemaal op het podium stond. Wij hadden geen lichtplan want we zouden de stukken "concertante" brengen. Tijdens onze repetities besloten de paar mensen van het licht die er waren dat er hevig geexperimenteerd moest worden met het licht. Zo zat je opeens zonder licht te spelen of schenen de zaallichten midden in je gezicht. Omdat alle instrumenten van de andere vereniging op het podium waren blijven staan zag je 25 mensen van ons verdwaald over het hele podium tussen een berg instrumenten staan. Geen pan.
Tijdens het echte optreden brachten we het muzikaal er goed vanaf maar niet nadat de instructeur een paar keer moest roepen voor wat meer licht op de partijen en ook speelden we hele stukken opeens zonder licht omdat die k*****jo's weer aan het experimenteren waren. Terwijl bij de andere groep het licht vlekkeloos verliep.Morgen moet ik met het muzikaal project orkest daar weer spelen. Ik hoop toch echt dat het dan beter gaat. Het was trouwens nog een koud rothol ook.

Offline Zeesther

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 24 March 2008, 16:06:28 »
Hahaha, jaaa dit is leuk!
Ik heb meerdere beroerde optredens gehad, maar hier even een voorbeeld.
Vorig jaar heb ik meegespeeld in het orkestje van een operettevereniging. Op zich al ontzettend grappig, de muziek de sfeer, hihi.. Hoempapaaa.. ( Im weissen rossl was het trouwens) Ik speelde mee met m'n klarinet en helaas zaten we door gebrek aan ruimte bij dit concert niet in de orkestbak, maar zo'n beetje voor de voeten van het publiek. Ik had op een gegeven moment een leuke solo, die eindigde met een hele zachte mooie hoge noot. Nou je raadt het al.. Die was alles behalve zacht en mooi, maar wel extreeeeem hoog! Ik heb nog nooit zo'n lelijke harde piep uit mijn klarinet horen komen. Hij galmde zo ontzettend hard door de zaal ( die ook nog eens rond was).. Op zich is dat voor een keer niet zo erg, kan gebeuren. Maar ik krijg altijd de slappe lach wanneer iemand een valse noot speelt. Ik kan op zo'n moment geen pokerface opzetten en serieus doorspelen, heeeel vervelend. Ik hoor dan nog 10 minuten die noot in m'n hoofd rondzingen, waardoor ik telkens weer in de lach schiet. ( Hebben meer mensen hier last van?) Ik heb 2 stukken lang na mijn squeek met tranen zitten schudden van het lachen achter mijn lessenaar. Toch fijn dat je je daar een beetje achter kan verschuilen op zo'n moment. Ze hebben het dus 2 stukken lang zonder klarinet moeten doen. Beetje jammer. O, wat wou ik toch graag dat ik niet zo makkelijk de slappe lach kreeg! Niet heel professioneel.. Maar goed!
Volgende!!!!!
TOET!

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
(No subject)
« Reply #19 on: 29 March 2008, 17:37:31 »
Goed topic dit, het geeft mij juist moed dat ik niet te veel moet stressen voor optredens omdat iedereen wel eens de fout in gaat :) In mei pas de eerste keer dat ik iets moet blazen op mijn sax waar publiek bij is :) Dus mijn verhaal in dit topic zal nog wel even duren (hoe langer hoe beter :P )
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline jeebee50

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 30 June 2008, 12:19:34 »
Wat een geweldige verhalen!
Samen met enige leden van de harmonie waren we uitgenodigd om als ensemble (klarinet, alt, tenor en baritonsax) tijdens een pinksterviering wat mooie klassieke stukken te spelen.
Even vooraf repeteren in de kerk: GEWELDIG!
Wat een galm en akoustiek, zelfs 1 noot was al ontroerend.
Echter de viering was buiten op het kerkplein en moesten we ca. 3 kwartier wachten op onze beurt, terwijl het zelf 's avonds nog zeer warm was (ca. 25 graden).
Vol verwachting na onze goede repetitie kwam er bij de eerste noten: helemaal NIETS!
Alle rieten waren totaal uitgedroogd. Het duurde vele maten totdat een voor een er een instrument hoorbaar bij kwam waarbij er nog enige vele malen piepten.
Kortom, het was een klein rampje door onervarenheid van ons.
Voorlopig zijn we tot nu toe niet meer gevraagd. :cry:
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #21 on: 01 July 2008, 21:56:56 »
jajaja typisch iets voor de onervarenden. Altijd je riet lekker nat houden en vlak voor het optreden erop schroeven :-D

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #22 on: 02 July 2008, 11:02:32 »
dat is erg balen.
Je moet voor zulke optredens eigenlijk overal rekening mee houden. Ook dat het totaal niet doorgaat enzo.

Ik kan niet veel heftigs vertellen; ik vond de selmer saxofoondag een jaar terug erg vals klinken enzo. zoek maar eens op youtube haha

en een jaar terug met de harmonie was een optreden verregend, maar we speelden op een gegeven moment lekker door in de regen. niet echt heftig dus

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #23 on: 02 July 2008, 15:10:11 »
afgelopen weekend nog....

komen we aan in Deventer (2 uur rijden voor ons rotterdammers) hadden erg goede verhalen gehoord over t zaaltje. komen we daar aan. geen PA systeem, geen geluidsman, geen mics, alleen een dj tafel... heerlijk begon goed

daarna komt er een "geluidsman" aan gelopen met een mengtafeltje met 4 sporen, no kidding, 4 SPOREN!!

begint vervolgens met aansluiten en zegt: veel plezier met spelen!

ik begin nijdig mn spullen in te pakken en de bassist volgt mijn doen. komt de gitarist boos naar ons toe en vroeg wat we doen. Inpakken en wegwezen zei ik, vond hij neit zo leuk. uiteindelijk toch gespeeld, voor 15 man...

mijn avond kon niet meer stuk
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Dimer

• Member
  • *
Re: Beroerde optredens. Confessions... :)
« Reply #24 on: 21 July 2008, 16:19:18 »
Alweer bijna twee jaar geleden hadden we een gig in Hotel Arena. De eerste band was behoorlijk uitgelopen met de soundcheck en de organisator had veel te strak geplanned, waardoor er voor ons geen tijd meer was om te soundchecken.
Normaal is bij ons de regel, geen soundcheck, geen optreden... Maar, we hadden na flink overleg, toch besloten te gaan spelen.
De hele zaal was vol en iedereen had er zin in. Ook wij hadden ons weer flink opgeladen en wilde lekker gaan knallen.
Dus, we komen het podium op, installeren ons en willen een linecheck doen, blijken de monitoren niet te werken...
De geluidsvrouw bleek een paar kabels verkeerd gelegd te hebben. Uiteindelijk hebben we twintig tot dertig minuten moten wachten totdat alles gefixed was.
Toen konden we gaan spelen. Nog steeds had ik geen drums op mijn monitor en de monitor van onze drummer deed het helemaal nog niet. Tot overmaat van ramp ging de solo van onze gitarist helemaal mis (dit gebeurd normaal echt nooit, die man lijkt wel een machine...) en na drie nummers mochten we het podium verlaten omdat er geen tijd meer was!!
Dit was dus echt ons meest beroerde optreden!

We hebben ook wel eens voor een lege zaal gestaan, maar ik denk dat dat iedereen wel eens is overkomen. Wij zagen het gewoon als een betaalde oefensessie ;)

Vorige zomer waren we gevraagd voor een optreden in de buitenlucht. Dat hadden we nog nooit gedaan, dus we hadden er zin in!
Het heeft een halve dag geduurd om alles op te bouwen en te tunen en de sound was geweldig!! Totdat het keihard ging waaien, regenen en bliksemen... Het hele event moest stoppen van de politie en brandweer. Uiteindelijk zijn we dus alleen betaald voor de soundcheck  :lol:

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #25 on: 05 September 2008, 15:46:47 »
Ik kan mij nog herinneren een optreden van de groep waar ik in speelde in de 90ér jaren .
Ik was erg ziek in die week en met een koorts van tegen de 39,5 - 40 graden het podium op gegaan .
Alles was onbegrijpelijk wat ik hoorde en al helemaal wat ik speelde . Mijn oren zaten ook nog dicht maar elke seconde vroeg ik mij af waarom alles zo vreemd klonk . Het was voor mij een nachtmerrie om zo te moeten spelen .  :shock:
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

rolok

• Guest
« Reply #26 on: 23 October 2008, 21:18:13 »
Nu ik al die verhalen zo lees, schieten mij ook nog wel wat beroerde optredens te binnen.

De eerste heeft te maken met het begrip "de verkeerde band op de verkeerde plaats". Ik speelde toen in een coverband; we speelden in die tijd veel in een tent op de boulevard van Scheveningen en hielden hier veel werk aan over. Dat waren allemaal goeie optredens, want de mensen die ons vroegen hadden ons zien en horen spelen, en wisten dus wat ze in huis haalden. Het laatste optreden van dat jaar zagen we dan ook vol vertrouwen tegemoet, want ja, waarom niet, he?

Nog nooit zo'n afknapper meegemaakt........ Het bleek de jaarlijkse feestavond van een visclub uit Arnhem te zijn. Na 2 nummers bleek, dat het publoeik nederlandstalige meezingers wilde horen. Nou, we speelden van alles wat, maar dat niet! We waren ook nog getuige van een prijsuitreiking: vleespakketten. Er bleek een half varken verwerkt te zijn tot vleespakketten, de andere helft (dus: varken) hing aan een keukentrap. Het publiek kon bieden op die andere helft, en dat ging dan in plat arnhems. Uiteindelijk ging het weg voor anderhalve meier. De keuze was toen, spelen we door, of gaan we weg zonder vergoeding. Er zaten ook beroepsmuzikanten in die band, die konden het geld goed gebruiken, dus: we speelden door. Gelukkig was er een lid dat wel wat nummers kon zingen. Die hebben we toen maar begeleid. Vreselijke avond, wat duurt de tijd dan lang. Ik droom er nog wel eens van als ik zwaar getafeld heb.

Een andere gedenkwaardige avond betreft een optreden in "De Plaggenhut" Hoenderlo, met de toenmalige Fakebrothers Bluesband. Nou niet direct een locatie waar we veel verwachtingen bij hadden, maar dat hadden we toch mooi mis! Het dak ging er af, het publiek kwam duidelijk om te feesten. Nou was het tamelijk krap in die tent, dus het publiek danste zo'n beetje tussen de bandleden........ en dat gaat dan natuurlijk een keertje fout...... Er lazerde een box om en die schampte net langs m'n alt - een super20. Mechanisme natuurlijk ontzet. Tjonge, wat had ik er de pest in, zeg.
Gelukkig is dat allemaal uitstekend gerepareerd door Chris Bernard van het toenmalige Saxofoonhuis in Deventer. Maar het blijft een rare ervaring, als je dan je sax in handen hebt, en er valt geen fatsoenlijk geluid meer uit te krijgen.