Nu ik al die verhalen zo lees, schieten mij ook nog wel wat beroerde optredens te binnen.
De eerste heeft te maken met het begrip "de verkeerde band op de verkeerde plaats". Ik speelde toen in een coverband; we speelden in die tijd veel in een tent op de boulevard van Scheveningen en hielden hier veel werk aan over. Dat waren allemaal goeie optredens, want de mensen die ons vroegen hadden ons zien en horen spelen, en wisten dus wat ze in huis haalden. Het laatste optreden van dat jaar zagen we dan ook vol vertrouwen tegemoet, want ja, waarom niet, he?
Nog nooit zo'n afknapper meegemaakt........ Het bleek de jaarlijkse feestavond van een visclub uit Arnhem te zijn. Na 2 nummers bleek, dat het publoeik nederlandstalige meezingers wilde horen. Nou, we speelden van alles wat, maar dat niet! We waren ook nog getuige van een prijsuitreiking: vleespakketten. Er bleek een half varken verwerkt te zijn tot vleespakketten, de andere helft (dus: varken) hing aan een keukentrap. Het publiek kon bieden op die andere helft, en dat ging dan in plat arnhems. Uiteindelijk ging het weg voor anderhalve meier. De keuze was toen, spelen we door, of gaan we weg zonder vergoeding. Er zaten ook beroepsmuzikanten in die band, die konden het geld goed gebruiken, dus: we speelden door. Gelukkig was er een lid dat wel wat nummers kon zingen. Die hebben we toen maar begeleid. Vreselijke avond, wat duurt de tijd dan lang. Ik droom er nog wel eens van als ik zwaar getafeld heb.
Een andere gedenkwaardige avond betreft een optreden in "De Plaggenhut" Hoenderlo, met de toenmalige Fakebrothers Bluesband. Nou niet direct een locatie waar we veel verwachtingen bij hadden, maar dat hadden we toch mooi mis! Het dak ging er af, het publiek kwam duidelijk om te feesten. Nou was het tamelijk krap in die tent, dus het publiek danste zo'n beetje tussen de bandleden........ en dat gaat dan natuurlijk een keertje fout...... Er lazerde een box om en die schampte net langs m'n alt - een super20. Mechanisme natuurlijk ontzet. Tjonge, wat had ik er de pest in, zeg.
Gelukkig is dat allemaal uitstekend gerepareerd door Chris Bernard van het toenmalige Saxofoonhuis in Deventer. Maar het blijft een rare ervaring, als je dan je sax in handen hebt, en er valt geen fatsoenlijk geluid meer uit te krijgen.