Author Topic: Sax speelt na revisie niet lekker  (Read 7725 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #15 on: 05 March 2008, 21:00:40 »
Bedankt voor alle info.

Ik heb vanavond nogmaals op de Keilwerth gespeeld. Nog steeds spreekt hij duidelijk minder goed aan dan de leen-sax (Chateau).
Nog gekeken of misschien kleppen niet goed sluiten, maar niets kunnen vinden. Met een stuk plastic over de beker en dan aan de hals zuigen lijkt ook geen lek aanwezig te zijn.

Overigens goede tip om iemands anders eens te laten spelen. Ik zal morgen voor of tijdens de repetitie van de harmonie mijn zus eens erop laten spelen (zij speelt ook op een Keilwerth, die niet onlangs gereviseerd is) om te vergelijken en ik zal eens op haar sax spelen. Daarmee kunnen we in elk geval pinpointen of ik (c.q. mijn embouchure) het probleem is of de sax (c.q. de reparateur).
Voelt het dan nog steeds niet goed, dan geef ik de sax weer mee aan de instrumenten coordinator om hem weer bij de reparateur af te leveren...

In elk geval iets anders dan ik had verwacht van een revisie...
Ik hou jullie op de hoogte

Groeten,
Roger

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 05 March 2008, 22:17:18 »
Quote from: "mrPC"
je moet het zeker aangeven bij de reparateur, maar ik zou even wachten met hem terug te brengen. vaak went je embouchure aan langzaam opkomende gebreken zoals lekkages. dat kan betekenen dat wanneer je je sax laat reviseren, dat je embouchure ook even tijd nodig heeft om zichzelf te reviseren. niet langer dan een week of 2, maar neem die tijd.
door het nu al wel aan te geven voorkom je dat je straks nul op het rekest krijgt, mocht het toch aan je sax liggen.
dit geldt voor zowel lekkages als ook voor intonatie.

vaak kun je nog heel goed rijden in je auto als de koppeling eigenlijk al versleten is...als hij gemaakt is, slaat je auto de eerste keer wellicht af...

succes

Alle goede adviezen ten spijt, ik denk dat dit de meest plausibele verklaring is.

Als je je sax 1 x in de twee jaar laat reviseren merk je dat ie beter speelt.

Als dit 7 jaar niet gebeurt ga je je spel aanpassen op de "verkeerde"elementen van het instrument.

Eerst even doorzetten, als het dan na 2 weken nog niet gaat pas terug naar de reparateur.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #17 on: 06 March 2008, 12:30:45 »
Quote from: "Smelly Jelly"
Quote from: "mrPC"
je moet het zeker aangeven bij de reparateur, maar ik zou even wachten met hem terug te brengen. vaak went je embouchure aan langzaam opkomende gebreken zoals lekkages. dat kan betekenen dat wanneer je je sax laat reviseren, dat je embouchure ook even tijd nodig heeft om zichzelf te reviseren. niet langer dan een week of 2, maar neem die tijd.
door het nu al wel aan te geven voorkom je dat je straks nul op het rekest krijgt, mocht het toch aan je sax liggen.
dit geldt voor zowel lekkages als ook voor intonatie.

vaak kun je nog heel goed rijden in je auto als de koppeling eigenlijk al versleten is...als hij gemaakt is, slaat je auto de eerste keer wellicht af...

succes

Alle goede adviezen ten spijt, ik denk dat dit de meest plausibele verklaring is.

Als je je sax 1 x in de twee jaar laat reviseren merk je dat ie beter speelt.

Als dit 7 jaar niet gebeurt ga je je spel aanpassen op de "verkeerde"elementen van het instrument.

Eerst even doorzetten, als het dan na 2 weken nog niet gaat pas terug naar de reparateur.

ik heb zelf ook op een sax gespeeld een jaar lang, waarvan de g en Gis klep constant half open stonden. Een wonder dat ik er geluid uit kreeg.

Toch een enorme vooruitgang toen ie weer dicht was.

Maarja kan ook zijn dat de sax gewoon een bepaalde weerstand heeft, en dat het resultaat van de revisie tegenvalt.
De meeste saxofoons spelen niet makkelijk van zichzelf in 1x

Offline ANGEL-SQ

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 07 March 2008, 07:58:33 »
naja,
ik heb gisteren dus eens even op de gereviseerde sax gespeeld.

(moet zeggen dat mijn eigen keilwerth een aantal jaren terug eens helemaal gerevisserd is, en er geen problemen daarna waren)

Maar er zijn toch diverse noten wat het echt niet lekker doen.
Op de eerste plaats heb je het idee dat hij tegenhoud.
De a" heeft een ontzettende ruis bijklank, alsof er ergens lucht ontsnapt en inderdaad alles onder de g' spreekt echt niet lekker aan, de lage b en c is gewoonweg niet te spelen, niet zacht, maar ook niet hard. Het lijkt dan net een motor die niet wil starten. Terwijl deze tonen op mijn keilwerth fluisterzacht door ons beiden gespeeld kunnen worden.

Volgens mij (maarja das de verantwoordelijkheid van de harmonie) moeten ze gewoon naar een speciaalzaak. Heb mijn eigen sopraan in ieder geval naar een speciaalzaak gebracht.

Offline niesten

• Donateur
  • **
(No subject)
« Reply #19 on: 07 March 2008, 10:14:25 »
M'n zus heeft haar bevindingen mbt. speelbaarheid van de sax al beschreven.
Daarnaast hebben we de saxen ook eens naast elkaar gelegd (zijn immers dezelfde types). Toen viel ons op dat de beker iets anders stond, al was het maar gering (zonder hetzelfde model ernaast was het waarschijnlijk niet opgevallen).
Ook als we ze naast elkaar op tafel legden (zonder hals) waren kleine verschillen te zien (die van mijn zus lag mede op de beker, terwijl de beker bij mijn sax in de lucht hing).
Enkele stangetjes van de applicatuur, welke bij de sax van mijn zus exact in lijn staan, stonden bij mijn sax niet meer in het lood.

We hebben dus de conclusie getrokken, dat het toch niet aan mij maar aan de sax (of eigenlijk de reparateur) ligt en de sax weer aan de instrumentencoordinator meegegeven om terug naar de reparateur te brengen.
Dus maar nog even op de leensax (die dus nu nog niet teruggaat naar de reparateur) blijven spelen.

Ik hou jullie op de hoogte...

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 07 March 2008, 10:44:39 »
met die dichtgedraaide subsidiekranen kun je het wel schudden denk ik met een goede onderhoudsbeurt.

Toch op den duur een eigen kopen is mijn advies. (ik zit in ong. dezelfde situatie als jij)

Offline ANGEL-SQ

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 07 March 2008, 11:04:41 »
nou, als je bekijkt dat die revisiebeurt ca 400 euro heeft gekost.
Is er van de vereniging niet echt bezuinigd. Er namelijk nog extra  toestemming gegeven om nieuwe polsters te monteren, waardoor het bedrag dus rond het bovengenoemde bedrag uitkwam.

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 07 March 2008, 11:45:08 »
Nieuwe polsters horen volgens mij toch gewoon bij een revisie?
Want met het terugzetten van de oude polsters is het geen revisie meer.

Mijn tip: snel een andere reparateur zoeken, want dit klinkt niet best.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline ANGEL-SQ

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 07 March 2008, 12:41:46 »
Ben ik meteen met je eens.
Probleem is dat de harmonie bepaald waar ze naar toe gaan en ze niet voor iedere instrumentgroep naar een andere reperateur willen gaan. Dus alle houtinstrumenten willen ze op één plek bij elkaar hebben.
Naja, je ziet wat er van komt  :?

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #24 on: 07 March 2008, 13:47:10 »
..toch jammer dat mensen hun saxen niet durven te versturen...als men dat namelijk wel zou aandurven, krijg je opeens een heel ruim aanbod van reparateurs in den lande en kun je `shoppen`. Je kunt ook een DHL koerier bellen en bestellen tegenwoordig: van afzender naar ontvanger in 1 x
Suc6

Offline ANGEL-SQ

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 07 March 2008, 14:54:54 »
Tis inderdaad vanwege het gemak, dat ze alles op 1 plek bij elkaar willen hebben, maar ook omdat ze dan kortingen kunnen afdwingen. Nu blijft van die korting niet veel over als het instrument tig keer terug moet.
Overigns heb ik zelf inderdaad al vaker mijn mandoline per post opgestuurd naar de maker, in de buurt van de Duits Tjechische grens. Aangezien ik maar 5 km van de Duitse grens af woon, ga ik wel even tot bij het dichstbijzijnde Duitse postkantoor, zodat het 1 nacht minder in een opslag ligt.
Maar dat gaat altijd prima.
Ik heb daar dus geen problemen mee.

Offline niesten

• Donateur
  • **
(No subject)
« Reply #26 on: 10 March 2008, 23:43:16 »
Zaterdagavond belde de reparateur mij op wanneer ik tijd had om de sax op te halen. En de vraag of ik wat tijd mee wilde brengen want ze wilde graag samen met mij kijken waar het probleem zat.
Vanmiddag dus langsgeweest. Ter vergelijking de sax van mijn zus meegenomen (wat eenzelfde Keilwerth altsax is).
Ze had nog iets aan de Gis klep gewijzigd (deze sloot blijkbaar niet altijd 100%).

Bij de eerste test had ik nog steeds moeilijkheden met de lage noten (D en lager) op laag volume. Vervolgens hetzelfde kunstje op de sax van mijn zus gedaan ter vergelijking. De reparateur heeft vervolgens (op wat harder volume) de lage noten op "mijn" sax gespeeld.
Daarna heeft ze de sax weer aan mij gegeven en tot mijn grote verbazing had ik nu geen problemen met de lage noten !?
Verschillende intervallen geprobeerd, maar hij liep steeds redelijk. Vervolgens nog een jazzy solo gespeeld, waarbij ik de indruk had dat de sax iets tegenhield, maar niet echt bijzonder veel.
Sax speelde dus gevoelsmatig vergelijkbaar als voor de revisie (niet slechter in elk geval).

Over de beker heeft ze geen woord meer gerept. En de verschillen tussen mijn sax en die van mijn zus vond ze normaal. Dat kwam door het handwerk. (Aangezien we de saxen voorheen nog nooit zo nauwkeurig vergeleken hebben, kan ik dat helaas niet weerleggen).

Thuis nog eens op beide saxen ter vergelijking gespeeld. Toen bleek dat mijn sax niet meer tegenhield dan de sax van mijn zus. (Blijkbaar toch al gewend aan de Reference die ik in Amsterdam gespeeld heb :) ).

Ik hou het dus maar op dat het voornl. aan de Gis klep gelegen heeft en een beetje aan mezelf cq. mijn verwachtingen. Je kunt immers niet met een revisie van een Lada een Mercedes maken ;-). En misschien heb ik we te hoge verwachtingen gehad van een revisie.

In elk geval heb ik nu weer een fatsoenlijk bespeelbaar instrument. En weet ik weer des te meer dat ik een eigen instrument van betere kwaliteit wil (maar daarover schrijf ik wel verder in mijn ander topic...)

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 11 March 2008, 01:53:58 »
Nu ben ik nog steeds benieuwd waar die sax heen is gegaan voor reparatie.

Vertel, vertel.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline niesten

• Donateur
  • **
(No subject)
« Reply #28 on: 11 March 2008, 09:47:16 »
Ok, hier komt ie dan.....

...naar Wiebke Scheider in Sibbe (bij Valkenburg).

Ze doet hout in het algemeen (dus fluit, klarinet, hobo en sax).
Toen ik haar op mijn sax hoorde spelen, was me wel duidelijk dat ze zelf weet hoe ze een sax moet "bedienen", maar er geen muziek op maakt.
Mijn eigen saxen zal ik hier in elk geval niet naar toe brengen. Maarja, de harmonie wil gemak en korting (maar of dat dan dus een goede keuz is......)

Offline Maaarten

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 11 March 2008, 10:07:50 »
ja korting, ik ken het. Het is dan korting op een hoge prijs.