Zaterdagavond belde de reparateur mij op wanneer ik tijd had om de sax op te halen. En de vraag of ik wat tijd mee wilde brengen want ze wilde graag samen met mij kijken waar het probleem zat.
Vanmiddag dus langsgeweest. Ter vergelijking de sax van mijn zus meegenomen (wat eenzelfde Keilwerth altsax is).
Ze had nog iets aan de Gis klep gewijzigd (deze sloot blijkbaar niet altijd 100%).
Bij de eerste test had ik nog steeds moeilijkheden met de lage noten (D en lager) op laag volume. Vervolgens hetzelfde kunstje op de sax van mijn zus gedaan ter vergelijking. De reparateur heeft vervolgens (op wat harder volume) de lage noten op "mijn" sax gespeeld.
Daarna heeft ze de sax weer aan mij gegeven en tot mijn grote verbazing had ik nu geen problemen met de lage noten !?
Verschillende intervallen geprobeerd, maar hij liep steeds redelijk. Vervolgens nog een jazzy solo gespeeld, waarbij ik de indruk had dat de sax iets tegenhield, maar niet echt bijzonder veel.
Sax speelde dus gevoelsmatig vergelijkbaar als voor de revisie (niet slechter in elk geval).
Over de beker heeft ze geen woord meer gerept. En de verschillen tussen mijn sax en die van mijn zus vond ze normaal. Dat kwam door het handwerk. (Aangezien we de saxen voorheen nog nooit zo nauwkeurig vergeleken hebben, kan ik dat helaas niet weerleggen).
Thuis nog eens op beide saxen ter vergelijking gespeeld. Toen bleek dat mijn sax niet meer tegenhield dan de sax van mijn zus. (Blijkbaar toch al gewend aan de Reference die ik in Amsterdam gespeeld heb

).
Ik hou het dus maar op dat het voornl. aan de Gis klep gelegen heeft en een beetje aan mezelf cq. mijn verwachtingen. Je kunt immers niet met een revisie van een Lada een Mercedes maken

. En misschien heb ik we te hoge verwachtingen gehad van een revisie.
In elk geval heb ik nu weer een fatsoenlijk bespeelbaar instrument. En weet ik weer des te meer dat ik een eigen instrument van betere kwaliteit wil (maar daarover schrijf ik wel verder in mijn ander topic...)