Metalen mondstuk Otto Link vs Berglarsen

Started by stoffie, 09 March 2008, 13:11:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stoffie

Hallo,
om mijn saxgeluid beter en vooral harder te laten klinken tegenover de trombones/tompetten in het dweilorkest waarin ik speel, wil ik graag overstappen voor mijn tenorsax op een metalen mondstuk.
Ik speel nu op een ebonieten Berglarsen en dit bevalt eigenlijk goed. Nu lijkt het daarom misschien wel het makkelijkst om over te stappen op een Berglarsen metalen mondstuk, maar is dit ook zo? Zou er veel aanpassing nodig zijn om bijvoorbeeld naar Otto Link te gaan?

Ik heb een winkel gevondenop internet waar de Berglarsen metalen mondstukken in de aabieding zijn. En een Otto link is (bijna) nieuw via een veilingsite te vinden voor om en nabij de 100 euro. Nieuwe Otto Link bij de saxshop tegen de 200 euro aan.
Wie kan mij adviseren wat wijsheid is ? Het verschil in prijs is 40 euo, dus daar kan ik dan even niet naar kijken, maar welk mondstuk wordt me door jullie aangeraden ? Otto of Berglarsen.

groet Leon

Maaarten

die BL's zullen wel niet in de gangbare maat zijn als ze in de aanbieding zijn.

Je kunt het beste OL tussen 6 en 7* nemen.
Of vergelijkbare berg larsen.

waarschijnlijk is die aanbieding op marktplaats het verstandigst dus

EelcoW

Ik raad de OL monstukken aan. Je kan hier (naar mijn mijn mening) veel meer mee, en ik vind de kwaliteit van OL mondstukken ook iets beter dan die van Berglarsen.

Je moet ze eigenlijk gewoon een keer uit gaan proberen, kijken welke je de beste vindt.

the martin

Ik denk dat de onschakeling naar OL of BL even lastig zal zijn.
Qua extern formaat zijn ze anders dan je gewend bent..

Voor tenor raad ik minimaal BL 110 of OL 7* aan..
Blijf je kleiner spelen dan mis je toch iets meer mogelijkheid qua volume..

En zowel voor OL als BL geld...
Proberen.
Er zitten slechte en goede tussen..

Ben Rodenburg

ik heb nog een berg larsen voor je te koop...

Stainless steel 105 sms

Is voor mij net iets te klein, als je wil kan je hem een keer komen proberen...
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Sjax

Quote from: "stoffie"Hallo,
om mijn saxgeluid beter en vooral harder te laten klinken tegenover de trombones/tompetten in het dweilorkest waarin ik speel, wil ik graag overstappen voor mijn tenorsax op een metalen mondstuk.

Je gaat er vanuit dat een metalen mondstuk harder te klinkt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het gaat vooral om de vorm van het mondstuk, niet het materiaal. Dus ik zou niet per sé alleen maar naar metalen mondstukken kijken.
Ik heb zelf lange tijd op een metalen OL gespeeld, maar ben via wat omzwervingen toch terecht gekomen op een ebonieten BL , die je nu ook hebt (ik heb een 115/1/SMS). En ik klink heus niet zachter op dat mondstuk dan op die OL!

Dus gewoon maar eens wat uitproberen in de winkel, zou ik zeggen. Andere tipopeningen, kamers, etc., en niet alleen metaal.

Succes met je zoektocht!

Tom

Mijn ervaring is dat je op een BL harder klinkt dan op een Link maar het blijft persoonlijk.
Toch maar gewoon mondstukken gaan proberen bij een saxofoonwinkel denk ik.

Quote from: "saxy-benny"ik heb nog een berg larsen voor je te koop...

Stainless steel 105 sms

Is voor mij net iets te klein, als je wil kan je hem een keer komen proberen...

Een 7* Link heeft toch ook een 105 tipopening?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Maaarten

Quote from: "Sjax"
Quote from: "stoffie"Hallo,

Je gaat er vanuit dat een metalen mondstuk harder te klinkt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het gaat vooral om de vorm van het mondstuk, niet het materiaal. Dus ik zou niet per sé alleen maar naar metalen mondstukken kijken.
Ik heb zelf lange tijd op een metalen OL gespeeld, maar ben via wat omzwervingen toch terecht gekomen op een ebonieten BL , die je nu ook hebt (ik heb een 115/1/SMS). En ik klink heus niet zachter op dat mondstuk dan op die OL!

Dus gewoon maar eens wat uitproberen in de winkel, zou ik zeggen. Andere tipopeningen, kamers, etc., en niet alleen metaal.

Succes met je zoektocht!

precies, dat moest nog gezegd worden

Daan

Quote from: "leo"Ik had de ervaring dat een ebonieten BL mij niet beviel, maar een metalen juist wel. Ik geloof dat SMS 0 en 1 een grotere kamer heeft; die bevallen niet zo goed.
OL lijkt tegenwoordig een beetje passé, klopt dat?

De letters SMS geeft een kameraanduiding. Volgens mij is die met een M groter.
De cijfers 0 t/m 3 geven de drempelhoogte aan. Dus een verlaagd plafon (hierdoor is het weer kleiner in de mondstuk, het versneld je lucht).
0 = grootste drempel (ookwel een wedge genoemd)
3 = een BL mondstuk zonder drempel.

En of het passé is ach... ieder zo zijn voorkeur.
Ik denk dat je gewoon het geluid in je hoofd moet hebben hoe je ooit wilt klinken. En dan gewoon van alles proberen en vergelijken. Als jij die sound zou krijgen op die OL waarom zou je hem dan niet nemen?
Gewoon proberen en je ook niet afleiden voor wat voor materiaal het is gemaakt, de vorm is het belangrijkste...

@ Benny was dat niet je duckbill in plaats van een SS?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

EelcoW

Ik zie om mij heen nog enorm veel OL hoor, vooral onder tenorsaxen.

stoffie

Nou...ik heb toch voor de Otto Link gekozen , vandaag aangekomen, zag er prima uit.
Vanavond meegenomen naar de saxofoonleraar en wat denk je ??? PEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEP....pff, alsof ik nog nooit sax gespeeld heb :-)  :)  :)

Bedantk voor de tips allemaal...uiteindelijk dus gekozen voor de Otto Link, al was het alleen al omdat deze toch een stuk goedkoper was en het proberen waard.
Saxofoonleraar vond het een prima mondstuk, al was het gebruikt, zag er als nieuw uit.  
Dus....Stoffie is tevreden :-)

Ben Rodenburg

Jo Daan!

Nee was niet mn duckbill, die heb ik al een tijd geleden weggedaan...

105 is ongever een 7* inderdaad maar een berg larsen heeft veel minder weerstand dan een otto link, en ik blaas hem gewoon dicht, heel stom

Quote from: "Daan"
Quote from: "leo"Ik had de ervaring dat een ebonieten BL mij niet beviel, maar een metalen juist wel. Ik geloof dat SMS 0 en 1 een grotere kamer heeft; die bevallen niet zo goed.
OL lijkt tegenwoordig een beetje passé, klopt dat?

De letters SMS geeft een kameraanduiding. Volgens mij is die met een M groter.
De cijfers 0 t/m 3 geven de drempelhoogte aan. Dus een verlaagd plafon (hierdoor is het weer kleiner in de mondstuk, het versneld je lucht).
0 = grootste drempel (ookwel een wedge genoemd)
3 = een BL mondstuk zonder drempel.

En of het passé is ach... ieder zo zijn voorkeur.
Ik denk dat je gewoon het geluid in je hoofd moet hebben hoe je ooit wilt klinken. En dan gewoon van alles proberen en vergelijken. Als jij die sound zou krijgen op die OL waarom zou je hem dan niet nemen?
Gewoon proberen en je ook niet afleiden voor wat voor materiaal het is gemaakt, de vorm is het belangrijkste...

@ Benny was dat niet je duckbill in plaats van een SS?
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII