metalen mondstuk

Started by miekev, 12 March 2008, 14:32:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

miekev

hallo,

ik speel nu op een metalen altsax mondstuk van B&G, maar dit is me te smal, wat is een breder metalen mondstuk voor een altsax? ik speel pop.

alvast bedankt,
groetjes
mieke

Maaarten

dat smalle, is omdat metaal nu eenmaal minder dik hoeft te zijn voor de stevigheid.
Speelt overigens makkelijker dan eboniet daardoor!

Of wil je een donkerder geluid. Dan kun je kijken voor een otto link in de new york uitvoering.

EelcoW

wat is er precies te smal? je toon, of de afmeting van het mondstuk?

Tony

De meeste metalen mondstuk zijn smaller dan eboniet of hout.
Het is even een kwestie van even wennen. Als je daarna weer een eboniet pakt dan vind je 'm waarschijnlijk best wel een beetje breed :)
Metaal speelt zowiezo een stuk lekkerder met een plakkertje op de bijtplaat. Voelt beter aan.

mrPC

er zijn metalen mondstukken die iets breder zijn zoals Otto Link.
Maar beter kun je je er bij neer leggen dat een metalen mondstuk smaller is en er aan wennen. uiteindelijk gaat het steeds beter zul je merken. een plakkertje erop is een goede tip, dat voelt comfortabeler aan. je zou ook kunnen kiezen voor een ebonieten mondstuk waarmee je toch goed pop kunt spelen. Zoals een meyer...Allard Buwalda en Werner Jansen klinken uiteindelijk niet echt beroerd  :wink: neem dan een niet te grote tipopening: 6 of 7 en bij voorkeur een kleine kamer en korte baan (type SS). daarmee kun je ook behoorlijk 'prikken'  en lekker pop spelen.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Daan

Is er niet zo'n brede mondstuk van Rovner zo'n Deep V model?
Ik vond het toen ik het probeerde niets bijzonders...
Ik ben benieuwd of je het juiste sound krijgt van je mondstuk B&G. Anders zou ik niet gaan wisselen, ik weet ook niet hoelang je er op speelt. Het is altijd zo dat je embouchure er aan moet wennen/aanpassen... Het enigste wat hierbij telt is velen uren spelen dan wordt het gewoonlijker.

Misschien is de Beechler ebonieten series (diamond enz. weet niet precies hoe ze heten die series) wat voor jouw? Uiteraard eerst proberen...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

miekev

dank je wel allen voor jullie antwoorden. Ik kan hiermee verder. Ik krijg de noten er wel goed uit, maar de aanzet lukt me niet altijd zoals het moet, ik heb 9 jaar op een selmer mondstuk gespeeld en ben sinds augustus vorig jaar overgegaan op deze. bedankt.

miekev

Quote from: "Eelcow"wat is er precies te smal? je toon, of de afmeting van het mondstuk?

de afmeting van het mondstuk, geluid op zich is niet slecht