nieuw ligatuur

Started by Saxy, 25 March 2008, 15:30:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Saxy

hallo, weer een tijdje geleden dat ik me hier nog liet zien.

Ondertussen speel ik al een aantal maanden op een huursax en heb ik mijn eigen mondstuk Selmer D voor die tenorsax.
Tot nu toe gebruik ik het standaard ligatuur dat bij de huursax zit en daar zou ik verandering in willen brengen. Is een cheap en onhandig ding.

Binnen exact 14 dagen word ik 30 en dan volgen er weer cadeautjes enz.
Nu was ik aan een nieuw ligatuur aan het denken maar ik geraak niet uit mijn keuze. Als het al zo gespecifieerd was...

Meestal leggen mijn broers en zussen samen voor een cadeautje rond de 70¤, hiermee moet ik toch al wel iets deftig kunnen vinden voor mijn niveau. Of sla ik de bal ik ook mis?

Wat zouden jullie mij adviseren voor dit mondstuk? (Selmer D, Vandoren rieten)
Qua sound wil ik de jazzrichting uit, dus zou het fijn zijn moest ik deze kunnen blijven gebruiken als ik naar een ander mondstuk evolueer.

Het was niet echt de bedoeling een nieuw topic te openen, maar uit de vorige zie ik mijn vraag niet direct beantwoord. Graag jullie advies dus.

thanks!
Tom
- - - -don\'t drink from the mainstream- - - -
-never make your move to soon (B.B. King)-

the martin

Ik behoor tot de gene die nog geen klankverschil heeft kunnen ontdekken bij het wisselen van een lig..

WEL aanspeel gemak..

Mijn personal favo is Rovner light..
Houdt het riet goed vast, werkt prettig met het plaatsen EN speelt erg prettig aan.

Tony

Quote from: "the martin"WEL aanspeel gemak..

Houdt het riet goed vast, werkt prettig met het plaatsen EN speelt erg prettig aan.

Ben ik helemaal mee eens. Super binders en nog goed betaalbaar ook.

Amanda

Ik merkte wel verschil tussen de standaard binder van Selmer en de binder van Francois Louis.
Het riet heeft meer vrijheid om te trillen. Daardoor werd de klank veel voller, terwijl het minder lucht kostte.

Het gaat dan om deze binder: http://www.rieten.nl/illustraties/binde ... binder.jpg

De binders van BG kon ik ook verschil tussen merken. Zo was deze: http://www.rieten.nl/illustraties/binde ... andard.gif met rubberen plaatje wat dof en rond van klank.
Terwijl deze: http://www.rieten.nl/illustraties/binde ... lation.gif met metalen plaatje juist wat scherper in klank was. Maar ook wel voller en kostte minder moeite.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Smelly Jelly

Quote from: "Tony"
Quote from: "the martin"WEL aanspeel gemak..

Ben ik helemaal mee eens. Super binders en nog goed betaalbaar ook.

Amen!

Rovner Light:
klinkt beter dan
groter gebruiksgemak dan
goedkoper dan

Francois Louis...

vind ik tenminste :twisted:
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Saxy

thanks!

Zelf had ik ook aan de Vandoren optimum gedacht omdat je daar 3 plaatjes bij krijgt die het geluid en speelgemak bepalen. (volgens hun)

Voor mij klonk dit als, 3 voor 1.  :D
Ze zijn dan wel wat duurder dan bv de Rovner maar als je idd kan wisselen van plaatjes om je geluid te zoeken is het dit mss wel waard?

Ik ga die Rovner ook zeker op mijn keuzelijstje zetten. :wink:

andere tips altijd welkom

Tony

De Rovner Dark is ook prettig trouwens.
Heeft een ietsie-pietsie warmere klank dan de Light. De Light klinkt op m'n Alu Lakey net ietsje te scherp. De Dark geeft precies een goede vette klank.

Smelly Jelly

Quote from: "Saxy"Voor mij klonk dit als, 3 voor 1.  :D

Volgens mij kan je voor de prijs van één Optimum ook drie verschillende Rovners kopen (en er zijn vijf types)...
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Huibo

Ook de Rovner (voor de alt) heeft 2 mogelijkheden:

Bij mij piept de altsax nog wel eens, met de reversed Rovner niet (alleen af en toe de 2e D)
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

mrPC

tegenwoordig krijg je bij de Francois Louis Ultimate Ligature ook drie plaatjes voor verschillende sounds. (1 RVS, 1 messing, 1 rubbercoating).
Mijn ervaring is dat dit een erg prettige binder is, zowel qua speelkwaliteiten als qua gebruiksvriendelijkheid.
maar verwacht van een binder niet teveel...
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Jeroen Conn

Leuk dat je nu al zo bezig bent met binders e.d. Maar met een paar maanden spelen zou ik er inderdaad niet te veel van verwachten.
Ik adviseer je daarom een Francois Louis Basic ligature:
Spreekt lekker licht aan, klinkt warm, is handig in gebruik en is niet duur (een paar tientjes). Verder tweaken kan later altijd nog en met deze binder zul je zeker verbetering merken t.o.v. de standaard metalen binder.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Maaarten

Quote from: "Jeroen Conn"Leuk dat je nu al zo bezig bent met binders e.d. Maar met een paar maanden spelen zou ik er inderdaad niet te veel van verwachten.
Ik adviseer je daarom een Francois Louis Basic ligature:
Spreekt lekker licht aan, klinkt warm, is handig in gebruik en is niet duur (een paar tientjes). Verder tweaken kan later altijd nog en met deze binder zul je zeker verbetering merken t.o.v. de standaard metalen binder.

ik sluit me hier helemaal bij aan.
Het is beetje zonde om een francois louis ultimate te kopen voor een Selmer D qua geld.

Deze binder geeft een vrij gevoel, maar je moet bij deze wel wat meer opletten dan bij de ultimate dat je 'm niet te erg vast draait.

Over Rovner heb ik geen mening simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb.

Ik merk weinig verschil tussen binders, wel stel ik op prijs dat er niet al te veel contact oppervlak is tussen binder en riet. Ik geef eerlijk toe dat ik het ook om de looks doe.
Ik heb ook weleens een gewone metalen binder omgedraaid, zodat de binder alleen op de randen van het riet drukte.
Het principe van francois louis is wel beter omdat de druk meer aan de binnenzijde van het riet zit.

Saxy

Ik zou vooral een nieuwe binder willen voor het gebruiksgemak. Geen idee wat voor ding ik nu gebruik maar het is zeer onhandig en slecht gemaakt.  :smt068

Als ik nu iets deftig koop kan het nog wel op een toekomstig mondstuk worden gebruikt ook... dacht ik zo
Misschien dat ik dan nu al van het gebruiksgemak kan profiteren en later dan van het verschil in geluid (dat ik nu toch niet zal merken). :smt023

Jeroen Conn

Qua gebruiksgemak is de FL Ultimate binder geen aanrader.
De FL Basic wel net als de Rovner binders.

Het probleem met de toekomst is dat een rietbinder afhankelijk is van de grootte van je mondstuk. Nu met een Selmer SA80 heb je een groot model binder nodig. Als je over een paar jaar op bijvoorbeeld een metalen mondstuk gaat spelen is je huidige binder onbruikbaar. Ik zou dus niet al teveel in de toekomst kijken. Leef in het nu.

Als je geld overhoudt vraag dan een saxofoonstandaard of een leuk boek met meespeel CD.
 :D
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface