Author Topic: Topsax (Alt)  (Read 7551 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #15 on: 26 March 2008, 17:08:57 »
Quote from: "Pieter"
Ik denk dat van belang is wat de rest van de saxgroep speelt. Wanneer dat een allegaartje is, maakt eht denk ik niet zo heel veel uit en zou je het eens kunnen proberen.

In onze harmonie is het een beetje een allegaartje wat betreft merken saxen (Yamaha, Keilwerth, Selmer SA80II).
Wel is op een gegeven moment besloten dat alle saxofonisten op een Selmer mondstuk gingen spelen. Alleen al daardoor zijn de klankkleuren van de verschillende saxen een behoorlijk stuk dichter bij elkaar gekomen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #16 on: 28 March 2008, 07:45:12 »
Na een enkel dagje kan de conclusie wel voorzichtig worden: er zijn hier waarschijnljk geen mensen die met hun topsax in samenspel spelen. Of er niet over vertellen willen. :(

Daar het hier gaat om een dame waarvoor 1000 euro een vermogen is zal ik haar in ieder geval adviseren voor een 'veilig' merk te gaan - voor zover ze dat mooi vind en haar docente dat natuurlijk oké vind. :)

Offline Amanda

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #17 on: 28 March 2008, 08:03:49 »
Voro mij is 1000 euro ook een vermogen. Dat heb ik ook niet zo op de plank liggen.
Daarom heb ik een Selmer Bundy gekocht.
Die achteraf niet geweldig mengt in het harmonie orkest.
Wat scherp van geluid en overheersend.
Nu is dat nog niet zo erg, want ik zit alleen als eerste alt.
Maar er komen er na de zomervakantie nog 2 bij en dan zal het toch moeten gaan mengen.

Daarom heb ik de keuze gemaakt om te kijken naar een 2dehands Yanagisawa. De oudere modellen. Die zijn onder de 1000 euro te vinden (wel even zoeken).
Verder zijn de betere series van Yamaha ook goed. Trouwens de studieseries ook, zeker als ze net begint. Dan zit je qua prijs rond de 500-600 euro.
Deze passen goed bij een harmonie.

Een Topsax heb ik nog nooit gespeeld, dus daar kan ik simpelweg geen oordeel over geven. Wil je dat proberen? Neem dan iemand mee die er verstand van heeft en de klank goed kan beoordelen. Het liefst iemand die in een harmonie speelt, zodat diegene goed kan beoordelen of de klank er tussen past of niet.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #18 on: 29 March 2008, 08:40:16 »
Even los van het feit dat ik TopSaxen verkoop:
Een jaar terug kocht ik mijn LA sax.
bleek niet mijn sax te zijn.
Op zoek naar een alternatief en per se geen Yamaha, geen Selmer, geen Yana, Jupiter te willen kopen ben ik gaan zoeken.
In mijn rijtje kwam naast een Keilwerth en een Vintage Amerikaan ook een TopSax terecht...never heard of.
Wat mij heeft besluiten om toen een TopSax (Ultimate) te kopen was de feedback die ik kon lezen: onafhankelijke meningen en soms niet van de eerste de beste (zie bijvoorbeeld) SWOT (saxontheweb forum).
Ik mis dit soort feedback bij Selmer/Yamaha enz.
Tuurlijk is die er, maar erg gefragmenteerd verspreid over het Internet. Dat TopSax een feedback forum heeft vind ik absoluut een pluspunt als je niet in staat bent om vooraf een sax te kunnen testen en of laten beoordelen.
Je zou zelfs je vraag kunnen `dumpen` op het SWOT..
Suc6!

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #19 on: 29 March 2008, 15:07:03 »
Quote from: "FB"
Even los van het feit dat ik TopSaxen verkoop:
Een jaar terug kocht ik mijn LA sax.
bleek niet mijn sax te zijn.
Op zoek naar een alternatief en per se geen Yamaha, geen Selmer, geen Yana, Jupiter te willen kopen ben ik gaan zoeken.
In mijn rijtje kwam naast een Keilwerth en een Vintage Amerikaan ook een TopSax terecht...never heard of.
Wat mij heeft besluiten om toen een TopSax (Ultimate) te kopen was de feedback die ik kon lezen: onafhankelijke meningen en soms niet van de eerste de beste (zie bijvoorbeeld) SWOT (saxontheweb forum).
Ik mis dit soort feedback bij Selmer/Yamaha enz.
Tuurlijk is die er, maar erg gefragmenteerd verspreid over het Internet. Dat TopSax een feedback forum heeft vind ik absoluut een pluspunt als je niet in staat bent om vooraf een sax te kunnen testen en of laten beoordelen.
Je zou zelfs je vraag kunnen `dumpen` op het SWOT..
Suc6!

Even los van het saxleven, is yamaha helemaal mijn merk. Wij hebben ooit een erg goed keybord van dat merk gehad. Op dit moment gebruiken wij een drietal (sopranino, sopraan en alt) blokfluiten van dit merk. (Ja, de plastic fluiten, door velen veracht, maar ook door veel andere kwalitatief boven de houten fluiten geplaatst. Simpelweg omdat het geluid zuiverder is.)

Mijn mooiste saxbelevenissen tot nu toe waren op yamaha's. Je zal dat af kunnen doen met dat ik nog niet ervaren ben. Dat kan, maar het gaat toch ook een beetje om gevoel. Ik ben een beginner, m.i. mag het beginners best wat makkelijk gemaakt worden. Yamaha doet dat prima. I.t.t. die buescher die ik pas mocht proberen en zelfs die selmer die ik even doorheen mocht blazen, geeft die yamaha je als student simpelweg het gevoel dat je er wat uit kan halen. Het geeft je erg veel lol in het blazen. Het geluid dat eruit komt kan je niet mooi vinden, maar dat is nou net weer smaak. :).

Over een paar jaar kan ik hier best heel anders over denken. Dan zie ik wel verder. Als ik het nu anders zou doen, lees met een sax met een 'mooi' geluid (het geluid dat de gemiddelde gevorderde saxofonist mooi vind), heb je best kans dat ik doordat dat instrument best wat lastiger te bedienen is afhaak. Dat is lijkt mij niet echt de bedoeling.

Beetje off-topic verhaal, want de vraag ging niet over mij. Toch ben ook ik geinteresseerd in de topsax. Maar dat wist je al. Eerst het topic 'Switch' tot een eind laten komen. :)

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: Topsax (Alt)
« Reply #20 on: 29 May 2008, 19:03:04 »
Quote from: "deHerbergier"
De vraag is ingegeven door iemand die ik recent sprak, die beweerde dat de chinese saxen (in het algemeen) leuk zijn om op te spelen, maar als je dan samen wilt spelen, zeker na enige tijd, niet meer te stemmen zijn.

En nee, ik stel deze vraag niet voor mijzelf. :)

Ik heb nu sinds een jaar een Legend Series toeter van Topsax.
Ik zit nog op conservatorium maar daar zijn ze echt enthousiast over mijn toeter en er zit een kans in dat ze misschien de Ultimate van Topsax zullen aanschaffen.

Elke sax zal de eerste paar maand wel redelijk deftig spelen, maar na een jaar vrij intens spelen zouden eventuele gebreken wel aan het licht moeten komen - en daar heb ik geen last van gehad.

Ik heb lang gezocht naar een goede sax die betaalbaar was.
Uiteindelijk had ik van Topsax echt wel vrij overtuigende feedback gevonden op o.a. het SWOT forum. dat trok me over de streep.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #21 on: 29 May 2008, 21:15:25 »
Geweldig om te weten...

Nog even voor mijn Belgie kunde ..
Conservatorium is wat wij nederlanders muziekschool noemen:?:
Ik neem tenminste aan dat het hier niet om een beroepsopleiding gaat :?:(Wat dus in NL wel het geval is)

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 29 May 2008, 22:20:53 »
Naar mijn weten is het in belgië ook gewoon een beroepsopleiding..

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #23 on: 29 May 2008, 22:54:39 »
Beroepsopleiding + aanschaf Ultimate Topsax :?:

Laat ik het zo zeggen...
Ik wacht het antwoord van Shofar even af  8)

En als het echt zo is dan moet iederen een Legend aanschaffen..
Denk ik..
Of toch niet..
Of toch maar een TMT

WHHHAAAAAAAAAHHHHH

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 29 May 2008, 23:42:21 »
Is gewoon muziekschool.

Let maar op. :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Shofar

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #25 on: 30 May 2008, 00:19:14 »
Quote from: "the martin"
Geweldig om te weten...

Nog even voor mijn Belgie kunde ..
Conservatorium is wat wij nederlanders muziekschool noemen:?:
Ik neem tenminste aan dat het hier niet om een beroepsopleiding gaat :?:(Wat dus in NL wel het geval is)

Als ik je goed begrijp dan denk ik dat het is wat jullie kennen als muziekschool.
Ik heb 2,5 uur notenleer, enz... per week en 1 lesuur praktijk. Het conservatorium zoals jullie dat kennen is bij ons denk ik een universitaire opleiding.
Ik veronderstel dat er hier wel wat Belgen zijn die dat beter zullen weten dan ik.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Shofar

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 30 May 2008, 00:30:55 »
Quote from: "the martin"
Beroepsopleiding + aanschaf Ultimate Topsax :?:

Laat ik het zo zeggen...
Ik wacht het antwoord van Shofar even af  8)

En als het echt zo is dan moet iederen een Legend aanschaffen..
Denk ik..
Of toch niet..
Of toch maar een TMT

WHHHAAAAAAAAAHHHHH

Euh? Is er iets grappigs misschien?

Tenzij ik het verkeerd interpreteer kom je nogal laagdunkend over - maar dat zal wel een vergissing zijn veronderstel ik - ik vergis me wel vaker.

Trouwens, opletten wat je wil sugereren over mijn toeter hé  [-X
Dat is net zoiets als iets schunnigs zeggen over je moeder: DAT DOE JE NIET - om Ahmed the dead terrorist te citeren:
"I kill you!" ](*,)

De dag dat jij es op mijn toeter hebt kunnen spelen, dan mag je je oordeel geven - tot die tijd kan je je beter onthouden van enige insinuatie...

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 30 May 2008, 00:38:49 »
Zo dan :shock:
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #28 on: 30 May 2008, 01:03:33 »
Quote from: "Tom"

mensen die hard schreeuwen.........

ik vind dit echt niet kunnen hoor. Als je the Martin wil killen moet je eerst door mij heen!

hier is de uitspraak op gebaseerd;

Offline Shofar

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 30 May 2008, 07:06:11 »
Quote from: "Maaarten"
Quote from: "Tom"

mensen die hard schreeuwen.........

ik vind dit echt niet kunnen hoor. Als je the Martin wil killen moet je eerst door mij heen!

hier is de uitspraak op gebaseerd;

Héhéhéh  :-D - ik dacht al dat ik iets vergeten was: "SILENCE"!

Ik veronderstel dat iedereen Ahmed wel zal kennen?
Zoniet: