Even los van het feit dat ik TopSaxen verkoop:
Een jaar terug kocht ik mijn LA sax.
bleek niet mijn sax te zijn.
Op zoek naar een alternatief en per se geen Yamaha, geen Selmer, geen Yana, Jupiter te willen kopen ben ik gaan zoeken.
In mijn rijtje kwam naast een Keilwerth en een Vintage Amerikaan ook een TopSax terecht...never heard of.
Wat mij heeft besluiten om toen een TopSax (Ultimate) te kopen was de feedback die ik kon lezen: onafhankelijke meningen en soms niet van de eerste de beste (zie bijvoorbeeld) SWOT (saxontheweb forum).
Ik mis dit soort feedback bij Selmer/Yamaha enz.
Tuurlijk is die er, maar erg gefragmenteerd verspreid over het Internet. Dat TopSax een feedback forum heeft vind ik absoluut een pluspunt als je niet in staat bent om vooraf een sax te kunnen testen en of laten beoordelen.
Je zou zelfs je vraag kunnen `dumpen` op het SWOT..
Suc6!
Even los van het saxleven, is yamaha helemaal mijn merk. Wij hebben ooit een erg goed keybord van dat merk gehad. Op dit moment gebruiken wij een drietal (sopranino, sopraan en alt) blokfluiten van dit merk. (Ja, de plastic fluiten, door velen veracht, maar ook door veel andere kwalitatief boven de houten fluiten geplaatst. Simpelweg omdat het geluid zuiverder is.)
Mijn mooiste saxbelevenissen tot nu toe waren op yamaha's. Je zal dat af kunnen doen met dat ik nog niet ervaren ben. Dat kan, maar het gaat toch ook een beetje om gevoel. Ik ben een beginner, m.i. mag het beginners best wat makkelijk gemaakt worden. Yamaha doet dat prima. I.t.t. die buescher die ik pas mocht proberen en zelfs die selmer die ik even doorheen mocht blazen, geeft die yamaha je als student simpelweg het gevoel dat je er wat uit kan halen. Het geeft je erg veel lol in het blazen. Het geluid dat eruit komt kan je niet mooi vinden, maar dat is nou net weer smaak.

.
Over een paar jaar kan ik hier best heel anders over denken. Dan zie ik wel verder. Als ik het nu anders zou doen, lees met een sax met een 'mooi' geluid (het geluid dat de gemiddelde gevorderde saxofonist mooi vind), heb je best kans dat ik doordat dat instrument best wat lastiger te bedienen is afhaak. Dat is lijkt mij niet echt de bedoeling.
Beetje off-topic verhaal, want de vraag ging niet over mij. Toch ben ook ik geinteresseerd in de topsax. Maar dat wist je al. Eerst het topic 'Switch' tot een eind laten komen.