Author Topic: Foute Interval??  (Read 3053 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
Foute Interval??
« on: 26 March 2008, 16:00:22 »
Als ik van een midde es naar een lage As ga sluit de onderste octaafklep niet  :shock:
Erg irritant, moet ik m'n linkermiddelvinger lichten om 'm sluiten :?
Weet iemand hier een (eenvoudige?)  oplossing voor? :smt102
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 26 March 2008, 17:06:10 »
Even langs de sax-dokter en 'm na laten lopen.

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #2 on: 27 March 2008, 08:39:16 »
Da's inderdaad 'n eenvoudige oplossing  :-k , maar ja, dat zit er pas volgende week weer in.

Bedankt
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #3 on: 27 March 2008, 09:27:37 »
..onderste octaafklep? Mijn Alt heeft maar 1 octaafklep??!
 :shock:
Ik geloof dat er ooit saxen zijn geweest met 2 octaafkleppen (in den beginne)

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 27 March 2008, 10:36:18 »
@FB:Octaaf opening dan  :D
één op de nek en één boven aan de body..

Maar dat wist zij ook wel, toch FB  :-D

@JR:Kijk gewoon eens wat er gebeurt bij de overgang, en kijk wat er gebeurt als je bijv overgaat naar G...
Het verschil zou een verklaring kunnen geven..
Wie weet blijft één van de hevels net met een een punt in een kurkje hangen of zoiets...

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #5 on: 27 March 2008, 11:20:30 »
..laatst was hier iemand bij mij die werkt bij een muziekinstrumenten museum met oa. een afdeling saxen, waaronder een originele van meneer Sax. Die vertelde over saxen met 2 octaafkleppen...eens kijken daar.
 8)

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #6 on: 27 March 2008, 11:48:16 »
Heb ik ook (helaas) mogen bespelen..
Een sop met een gescheiden oktaafmechanisme..
Moest je dus zelf bij de overgang naar de hoge a de andere knop indrukken...
(Niet echt een aanrader om daar als beginnend muzikantje mee te beginnen)

Maar goed. Feit blijft dat elke sax 2 octaafkleppen heeft toch :?:
En de "moderne" één oktaafKNOP, waarbij een mechanisme op de sax er voor kiest of die de klep op de nek of die op de body open zet

Offline FB

  • Member
  • *
  • Posts: 894
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #7 on: 27 March 2008, 12:09:05 »
..ja, ik bedoel 2 gescheiden octaafmechanismen..
Zat te slapen nog...of beter gezegd: was ingedut..wekker ging vanmorgen om 4.45 (zucht)
OctaafKNOP, 2 kleppen die daar mee kunnen worden bedient...
ben weer bij..
BTW het is museum Vosbergen in Eelde...(www.museumvosbergen.nl)

Offline niesten

  • Donateur
  • **
  • Posts: 492
    • http://www.ronits.nl
(No subject)
« Reply #8 on: 27 March 2008, 13:16:47 »
Ik heb afgelopen december bij Adams op een occasion Selmer altsax (geloof series III) gespeeld met een extra oktaafklep op de hals (INC. extra oktaafknop). Dus boven de linker duimsteun de "normale" oktaafknop (met het bekende mechaniek om 1 van beide oktaafkleppen afhankelijk van de gespeelde noot te openen) en onder de linker duimsteun (waar bij de bariton de knop voor de lage A zit) zat een knop om die exra oktaafklep te openen. Heel onhandig ook met het plaatsen van de hals op de sax. En echt lekker speelde die niet (vooral in het laag sprak ie moeilijk aan).

Bij Adams kon trouwens niemand me vertellen waarvoor deze diende. Toen ik later bij Amsterdam Winds de sax beschreef, werd me verteld dat eigenlijk elke toon zijn eigen oktaafklep nodig heeft, maar dat dit technisch natuurlijk niet uitvoerbaar is. Vandaar het mechaniek van 1 knop met (afhankelijk van de toon) 2 oktaafkleppen. En dat dit waarschijnlijk een speciale versie van de Series III is, waarbij nog een extra oktaafklep is bijgeplaatst. (Naar hun mening is de experimenteer-drift van Selmer bij de Series III een beetje ver doorgeschoten).
Die bij Adams was overigens ook de enige Series III, waarbij ik deze extra oktaafklep heb gezien.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #9 on: 27 March 2008, 13:59:39 »
Bedoel je een C# resonantieklep/knop? dat is geen octaafklep maar een klep om de zuiverhied van verschillende tonen te verbeteren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #10 on: 29 March 2008, 20:14:45 »
Nah, ik weet 't niet meer . .  .  :smt017
Van de week kom ik bij een kennis met een B&S (nagenoeg dezelfde bouw), ga ik nog even minutieus kijken.

Voorlopig licht ik m'n linkerhand bij dat interval, dan sluit ie tenminste.
En donderdag heb ik ff tijd om naar Matthews te gaan, kijken of hij het lek boven water kan krijgen.
Bedankt voor alle reacties ( en de amusante oktaafkleppendiscussie) :smt044

En ik hou jullie op de hoogte van 't vervolg.

JR
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
hersteld
« Reply #11 on: 14 April 2008, 16:18:29 »
Nou, inderdaad, de sax-dokter (Matthews) heeft er even ( :-k ) naar gekeken, losgeschroefd, rechtgebogen, uitgelijnd, gevijld en gesmeerd en toen liep het zaakje weer zoals het bedoeld was.

Kortom, ik kan nu iets voor Sophie spelen  :P (dat bedoelde interval dus)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"