Conn Chu Berry tenor 1928/1929

Started by Jeroen Conn, 12 April 2008, 22:22:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maaarten

Quote from: "Daan"Glanzende saxofoons worden in de loop der tijd matter en matte saxofoons worden weer minder mat.. Zo blijft het altijd gaan door middel van wrijving enz.  Wel een erg mooie tenor heb jij!

daarom wil ik dus niet zo gauw een matte. tenzij goedkoop ofzo

neemt niet weg dat ik matte saxen ook mooi vind

the martin

@Jeroen: Ik denk dat ik begrijp, dat jij denkt te weten dat ik dit misschien wel zal snappen  :-D )

Daan

Quote from: "Maarten"
Quote from: "Ik"Glanzende saxofoons worden in de loop der tijd matter en matte saxofoons worden weer minder mat.. Zo blijft het altijd gaan door middel van wrijving enz. Wel een erg mooie tenor heb jij!

daarom wil ik dus niet zo gauw een matte. tenzij goedkoop ofzo

neemt niet weg dat ik matte saxen ook mooi vind

Een matte kan je weer makkelijk matteren... Maar een glanzende saxofoon weer hoogglans te krijgen (met eventueel butsen/deuken) dat is lastiger.  ;-)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Jeroen Conn

@TheMartin: Ik zou een TMT juist niet eenzijdig willen noemen. Het neutrale geluid en de flexibiliteit maken hem juist veelzijdig. Ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat je met allerlei verschillende mondstukken heel verschillende geluiden kunt produceren. Het typische karakter wat in de Conn zit krijg je er niet uit met een ander mondstuk.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Jeroen Conn

Klepopening lage D is ca. 9 a 10 mm. Wel wat groot vind ik, zou best iets kleiner kunnen met behoud van klank.

Wat is jouw klepopening bij de hoge B? (Ik bedoel de B klep die openstaat als je een hoge C speelt.)
Bij mij is dat ca. 8 mm, iets kleiner zou bij mij geen kwaad kunnen voor de stemming van de hoge C.

Ben benieuwd of het veel verschilt.

Jeroen Conn

Ha Leo, dat scheelt dan niet veel, ik heb ook met een duimstok gemeten. Of de kleppen hoog of laag worden gesteld ligt denk ik meer aan de voorkeur van degene die de revisie uitvoert dan aan het merk sax. Althans, die indruk heb ik.

De stemming van mijn toeter is redelijk goed. Alleen de beide G's zijn iets te hoog en de hoge C ook. Die laatste is goed te corrigeren met de rechterhand. Ik heb al wat geexperimenteerd en verwacht kleine verbeteringen als ik de kleppen lager zet.