Conn Chu Berry tenor 1928/1929

Started by Jeroen Conn, 12 April 2008, 22:22:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen Conn

Het is zover, net terug uit revisie, mijn nieuwste aanwinst, voor zolang het duurt :-D  

Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Tom

Mooi ding, maar je had toch niet zo lang geleden een The Martin gekocht?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Jeroen Conn

Klopt, vandaar 'nieuwste aanwinst, voor zolang het duurt'.

Deze blijft wel langer hoor, al is het maar omdat ik deze niet meer kan omruilen bij HB omdat ik hem van een particulier gekocht heb.

Tom

Ik dacht dat je toch wel weg was van die The Martin.
Viel hij toch tegen?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.

Anacho

Ik vond die Martin wel echt een stuk mooier maar ja, het gaat om het geluid natuurlijk :). Zou deze wel graag een keer in het echt zien.

Tom

Quote from: "Anacho"Ik vond die Martin wel echt een stuk mooier maar ja, het gaat om het geluid natuurlijk :). Zou deze wel graag een keer in het echt zien.

Toch maar naar de meeting dan de volgende keer.

Als Jeroen hem dan nog heeft. :-D

Jeroen Conn

@Tom: Die Martin was echt een beregoed instrument. Ik had er alleen te weinig mee. De klank was erg groot en miste wat karakter. Of beter gezegd, het karakter sprak me niet zo aan. Akoestisch viel de projectie me tegen. Er kwam een heel breed geluid uit en veel ook. Maar ik had soms moeite mezelf te horen, het geluid komt niet echt terug uit de ruimte. Daar had ik gedeeltelijk wel wat aan kunnen met een ander mondstuk, maar ja, als je dan tegen een goede Conn aanloopt die nog lekkerder speelt en al het karakter heeft wat je zoekt is de keus snel gemaakt.

@Anacho: Ik had zelf ook iets meer verwacht van de opknapbeurt. Het zilver is weliswaar niet zwart meer maar nog steeds wat dof.
Die Martin zag er inderdaad super uit maar ik begin toch een voorkeur te krijgen voor verzilverde saxen.

Jeroen Conn

Haha, dan moeten we die meeting maar snel organiseren, dan is er nog kans dat ik hem nog heb.  :-D

Tom

Quote from: "Jeroen Conn"@Tom: Die Martin was echt een beregoed instrument. Ik had er alleen te weinig mee. De klank was erg groot en miste wat karakter. Of beter gezegd, het karakter sprak me niet zo aan. Akoestisch viel de projectie me tegen. Er kwam een heel breed geluid uit en veel ook. Maar ik had soms moeite mezelf te horen, het geluid komt niet echt terug uit de ruimte. Daar had ik gedeeltelijk wel wat aan kunnen met een ander mondstuk, maar ja, als je dan tegen een goede Conn aanloopt die nog lekkerder speelt en al het karakter heeft wat je zoekt is de keus snel gemaakt.

Uiteraard.
Gefeliciteerd met je nieuwe sax.

Maaarten

Quote from: "Jeroen Conn"Die Martin zag er inderdaad super uit maar ik begin toch een voorkeur te krijgen voor verzilverde saxen.

hoezo dan? Zoek je een rondere warmere klank?

Zilver is praktisch gezien heel mooi, het is veel duurzamer dan lak, en netter qua afwerking. Geen sinaasappelhuidje, of golfjes van het drogen/krimpen van de lak.

Tom

Waarom wil jij eigenlijk een andere sax Maaarten?
Buiten het feit dat deze niet van jou is.
Ik vond hem geweldig spelen.
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die jouw huidige sax graag zouden willen hebben.
Ik in ieder geval wel. 8)

Maaarten

Ik wil deze sax best kopen hoor.
Maar de vereniging komt maar niet met een aanbod enzo.
Heb al tig keer een balletje opgegooid over kopen, dus nu wacht ik maar af.
En een echte revisie heeft deze sax ook nooit gehad.
Dit alles maakte dat ik een ander wilde kopen voor mezelf zodat ik een keer een toeter met frisse polsters, behoorlijk lekvrij etc.

Op dit moment ben ik redelijk blut, dus ik ben niet meer op zoek naar een andere.
En geduld is een schone zaak he, als ik eenmaal kan kopen bij de vereniging kan dat op afbetaling.

the martin

Die zilver afwerking is de matte versie...
Als die opgepoetst wordt zal die uiteindelijk meer gaan glanzen maar nooit mooi vanwege de niet gladde ondergrond..

Het instrument zal waarschijnlijk alleen maar ge-dipped zijn en daarna niet gepolijst om de finish niet te beschadigen...

Omschrijf de klank eens..
Ben wel benieuwd..
Vooral omdat je deze boven een TMT verkoos  8)

Jeroen Conn

Moeilijk te omschrijven natuurlijk maar ik waag een poging:

De The Martin ken je: blaast heel makkelijk met weinig weerstand. Groot geluid wat ik qua karakter zou willen omschrijven als 'neutraal' of 'vlak'. De Martin is een heel open instrument dat goed laat horen wat er aan het begin van de buis gebeurt. Je kunt er met verschillende mondstukken waarschijnlijk ook veel verschillende geluiden uit halen.

De Conn heeft iets meer weerstand maar niet hinderlijk, eigenlijk wel lekker. Gelukkig spreekt het lage register toch goed aan. Bij andere Conns die ik geprobeerd heb, inclusief de Ladyface die ik bij de saxmeeting bij me had, ging dat lastiger. Het geluid van de Conn is iets kleiner dan de Martin met iets meer focus. Het geluid is wat 'complexer' dan de Martin, minder 'vlak' dus waardoor de klank wat meer textuur krijgt: warm met toch een zekere 'knisperigheid'. Projectie is daardoor beter: De Martin kan absoluut gezien luider spelen maar de Conn klinkt luider. Nu wordt het wel wat ingewikkeld en het blijven natuurlijk subjectieve ervaringen die ook nog eens gerelateerd zijn aan m'n OttoLink mondstuk.

Ik heb de Conn van een jazzmuzikant overgenomen. Hij heeft op z'n site mp3's staan die voor het overgrote deel zijn opgenomen met dit instrument. De site is: //http://www.arthurheuwekemeijer.com/index.php?page=mp3. Misschien helpt dat en anders toch maar wachten op de volgende saxmeeting. :-D

Daan

Glanzende saxofoons worden in de loop der tijd matter en matte saxofoons worden weer minder mat.. Zo blijft het altijd gaan door middel van wrijving enz.  Wel een erg mooie tenor heb jij!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."