Author Topic: Eigenaardigheden speelwijze tenor  (Read 17428 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #15 on: 25 April 2008, 20:07:22 »
Quote from: "Bas*"
Ik vind zelf die d (middels hoge D zonder octaafklep) ook niet zo mooi klinken, 't kan wel, maar kost veel moeite.
Met die A zal inderdaad het verschil in octaafklep wel een venting probleem geven.
Ik heb ook wel gehoord om de lage #c klep bij de middel D te openen voor een beter geluid.

Als we nou eens afspreken dat we de noten ook een cijfertje geven?? Dan is de midden-c de c1, de c net boven het midden in de notenbalk de c2 enz. enz. Snappen noobs als ik ook waar we het over hebben, bij een hoge c dacht ik vroeger echt niet aan de c die twee streepkes boven de notenbalk uitstijgt ;) (oftewel c3)

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 25 April 2008, 23:33:43 »
Bij hoge C denk ik daar wel aan, je hebt een hoge, een middel en een lage C. A G# en G (soms F#) scheelt weer: alleen hoog en laag!
nadeel van je idee met nummers is dat het volgens mij al een bestaande notatie is die de hoogte aangeeft op een piano (of in Hertz).
Misschien moet ik zeggen bovenste C en onderste C...? :lol:
Inscription on Lisa\'s New Sax]

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #17 on: 26 April 2008, 08:03:18 »
Quote from: "Bas*"
Bij hoge C denk ik daar wel aan, je hebt een hoge, een middel en een lage C. A G# en G (soms F#) scheelt weer: alleen hoog en laag!
nadeel van je idee met nummers is dat het volgens mij al een bestaande notatie is die de hoogte aangeeft op een piano (of in Hertz).
Misschien moet ik zeggen bovenste C en onderste C...? :lol:

Ik denk dat die C die jij laag noemt, dat dat de midden C is. Oftewel C1. Inderdaad die nummering komt geloof ik bij de piano vandaan (de middenC is daar geloof ik C4). Al staat hij op mijn grepentabel voor sax ook, maar daar word hij dan C eengestreept, C tweegestreept enz genoemd.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 26 April 2008, 09:38:35 »
De lage C op een saxofoon zit in het eengestreept octaaf, en is dus een c' of c1. De midden-c is een c'' of c2, en de hoge c een c''' of c3

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #19 on: 26 April 2008, 09:51:56 »
Quote from: "Eelcow"
De lage C op een saxofoon zit in het eengestreept octaaf, en is dus een c' of c1. De midden-c is een c'' of c2, en de hoge c een c''' of c3

De midden-c in de muziek is de c die op het streepje tussen de viool- en de bassleutel zit. Voor saxofonisten is het misschien anders :).

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 26 April 2008, 10:18:26 »
Nee, Eelcow heeft gelijk. De geschreven lage C op sax is C' en ligt dus in het 1 gestreept oktaaf. Klinkend is dat dan Es in het oktaaf daaronder, het klein oktaaf.

Pianeurs gebruiken vaak het aantal oktaven van een piano om aan te duiden over welke noot ze het hebben, maar dat is niet de algemene naamgeving. De indeling subcontra, contra, groot, klein, 1-gestreept, 2-gestreept en verder is gangbaar voor alle instrumenten.

C' (C 1-gestreept) is de lage C op sax en de dat is de geschreven C in het midden van de twee pianosleutels.
Wanneer je op een sax spreekt van hoog midden laag heb je het over de plaats binnen het bereik van het instrument en niet zozeer over de plaats van het oktaaf.

Dit soort spraakverwarringen zijn met name lastig wanneer je het hebt over eeen of andere noot die bv niet goed klinkt of wanneer je vragen hebt over stemming van een bepaalde noot.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #21 on: 26 April 2008, 18:28:49 »
Quote from: "Pieter"
Nee, Eelcow heeft gelijk. De geschreven lage C op sax is C' en ligt dus in het 1 gestreept oktaaf. Klinkend is dat dan Es in het oktaaf daaronder, het klein oktaaf.

Pianeurs gebruiken vaak het aantal oktaven van een piano om aan te duiden over welke noot ze het hebben, maar dat is niet de algemene naamgeving. De indeling subcontra, contra, groot, klein, 1-gestreept, 2-gestreept en verder is gangbaar voor alle instrumenten.

Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)

Overigens zei ik voor de aanduiding c1, c2 enz hetzelfde als Eelcow. De verwarring gaat uitsluitend om de benaming midden-c. Iemand die de saxofoon niet als centrum van het muziekuniversum ziet, raakt daardoor in verwarring.

Offline Tom

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 27 April 2008, 09:25:43 »
Quote from: "deHerbergier"
Iemand die de saxofoon niet als centrum van het muziekuniversum ziet, raakt daardoor in verwarring.

Iemand die de saxofoon niet als het centrum van het muziekuniversum ziet, is ook in de war. 8)
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 27 April 2008, 10:16:06 »
Voor saxofonisten heeft hij vast gelijk, maar de muziekwereld is groter dan ons saxofonisten. Als ik samenspeel met een piano en die spreekt over de midden-c dan hoef ik niet aan te komen met de c2. :)

Ik spreek alleen over een midden-c op op een saxofoon. Deze midden c is natuurlijk anders dan een midden-c op een piano, en daarom is het een verwarrende benaming. Daarom noem ik het liever c''

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #24 on: 27 April 2008, 11:06:27 »

Ik spreek alleen over een midden-c op op een saxofoon. Deze midden c is natuurlijk anders dan een midden-c op een piano, en daarom is het een verwarrende benaming. Daarom noem ik het liever c''

Ja, de middelste C op een sax is een C" en de middelste C op een piano is een C'.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #25 on: 27 April 2008, 13:51:01 »

Ik ook, en dat was nou precies mijn voorstel :)

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 27 April 2008, 14:21:20 »
Maar zoals ik uit je vorige posten begrijp noem je een midden C op piano C2 maar het is een C1 en die is gelijk aan de lage C op sax.

De aanduiding midden op de piano slaat op het feit dat deze C midden tussen de notenbalken zit en op sax duidt het erop dat het gewoon van de 3 C's de middelste is, de C2 dus.

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #27 on: 27 April 2008, 15:07:19 »
Quote from: "Pieter"
Maar zoals ik uit je vorige posten begrijp noem je een midden C op piano C2 maar het is een C1 en die is gelijk aan de lage C op sax.

De aanduiding midden op de piano slaat op het feit dat deze C midden tussen de notenbalken zit en op sax duidt het erop dat het gewoon van de 3 C's de middelste is, de C2 dus.

Nee, dat is nu net het verwarrende. Ik ben aan de piano aanduidingen gewend, en noem dus de C1 de midden-c. Als men het hier over een midden-c heeft, bedoelen ze vaak de middelste c die op een sax te blazen is, de C2 dus.

Omdat ik dat verwarrend vond stelde ik voor om de noten een nummertje te geven, C1, C2 enz enz.

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 27 April 2008, 21:29:18 »
Enne, ik weet het niet precies, maar is de C1 e.d. notatie van de piano niet een absoluut gegeven? (C1 = ...Hz) dus een C1 voor een bariton is dan weer erg anders als de C1 van een sopraan, aangezien de hoogte en de C's van een sax relatief zijn?
Ondanks dit gepraat hierover werd mijn oorspronkelijk vraag wel duidelijk over de hoge A en middelste D (met octaafklep)...daar gaat het om. Mijn tweede vraag/ opmerking ging over het overblazen van de G (hoge G :lol: ) zonder dat dit de bedoeling is. Tips?
Inscription on Lisa\'s New Sax]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 27 April 2008, 23:17:19 »
Nee, het aantal hz zegt iets over de hoogte van de toon. Maar bv de A in het 1 gestreept oktaaf ligt rond de 440 herz, maar of dat nu 440 of 445 is, is een keuze, maar hij blijft in het 1 gestreept oktaaf.De benamingen van de oktaven liggen vast onafhankelijk het instrument. Naamgeving naar het AANTAL oktaven wat op het instrument aanwezig is zoals bij de piano,
is gebruikelijk voor pianisten maar iemand cello speelt bv heeft er niets aan. Wanneer je de afgesproken benaming gebruikt weet je over welke noot je het hebt, of je nu gitaar doedelzak of sax speelt. Veel mensen kennen de benamingen niet en noemen dan de plaats van een noot op hun instrument.  Als iemand het volgens de officiele benaming heeft over een C" bv en hij wil dat alle instrumenten uit een orkest die klinkend spelen dan klinkt overal dezelfde noot  en als het stemt ook nog ongeveer op gelijke golflengte.

De kans overigens dat je strottehoofd en je embouchure nog veel aan alt spelen gewend zijn kan best de oorzaak zijn van je overblazen. Ook wanneer j edit in het begin niet had.  Anders zou ik die toeter eens na laten kijken.