Author Topic: Eigenaardigheden speelwijze tenor  (Read 17426 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bas*

• Member
  • *
Eigenaardigheden speelwijze tenor
« on: 24 April 2008, 08:46:06 »
Ik speel nu een tijdje tenor, na langer alt te hebben gespeeld.
Wat mij opvalt is dat de middel -D en hoge A nogal stoffig klinken tov de andere tonen. Dit had de alt niet, en ik heb het op meerdere tenor's ervaren. Daarbij heb ik dat de hoge G (onder die A) nogal snel overblaast naar een D geloof ik.
Komt dit vaker voor? Hoort het een beetje bij de tenor of ligt het aan mij  :?
Inscription on Lisa\'s New Sax]

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
(No subject)
« Reply #1 on: 24 April 2008, 08:55:04 »
Paar maand terug ben ik ook begonnen met tenor na eerst alt.
Midden D vond ik voor geen meter klinken (in vergelijking dan). Na wat onderzoek, blijkt dit een normaal en bekend verschijnsel bij een tenor te zijn..palmkey voor de D gebruiken.
De A geeft geen probleem, kan een `venting` probleempje zijn.

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 24 April 2008, 08:58:10 »
Wat is een 'venting' probleem?
Het lijkt alsof hij wel meer open zou moeten, niet qua toonhoogte, maar om zijn lucht oid kwijt te raken, bedoel je dat met venting?
Is er iets aan te doen?

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 24 April 2008, 10:00:01 »

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 24 April 2008, 10:44:49 »
Stoffige D kan ook vaak opgelost worden door de lage C meer open te zetten..
(Niet te ver natuurlijk, anders wordt de D te hoog)

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #5 on: 24 April 2008, 21:14:18 »
Quote from: "FB"
Paar maand terug ben ik ook begonnen met tenor na eerst alt.
Midden D vond ik voor geen meter klinken (in vergelijking dan). Na wat onderzoek, blijkt dit een normaal en bekend verschijnsel bij een tenor te zijn..palmkey voor de D gebruiken.
De A geeft geen probleem, kan een `venting` probleempje zijn.

Palmkey?? Leg eens uit. :)

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 24 April 2008, 21:43:36 »
met palmkey bedoelt hij gewoon de d die je met je linker handpalm speelt voor een hoge d, maar dan zonder octaafklep.

Ik vind een palmkey d gebruiken voor de middel d heel erg onhandig.. het klinkt veel te schel, en in snelle dingen is het een hele vervelende greep na grepen als een E.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #7 on: 24 April 2008, 22:32:14 »
Quote from: "Eelcow"

Ik vind een palmkey d gebruiken voor de middel d heel erg onhandig.. het klinkt veel te schel, en in snelle dingen is het een hele vervelende greep na grepen als een E.

helemaal mee eens.
Ik gebruik het alleen thuis uit gemakzucht soms, maar het is echt geen goed klinkende toets op zich

Offline FB

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 24 April 2008, 23:05:13 »
Quote from: Maaarten
Quote from: Eelcow

Ik gebruik het alleen thuis uit gemakzucht soms, maar het is echt geen goed klinkende toets op zich

..daar ben ik het niet mee eens wat betreft de tenor..
althans mijn Keilwerth geeft een een mooi klinkende d met palm key..

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 24 April 2008, 23:48:51 »
De D met palmkey gebruik ik soms ook, juist om de klank een beetje hetzelfde te krijgen als de C eronder.

Die A is vaker een lastige noot omdat de 2e octaafklep dan open gaat. De 'venting' is dan vaak niet optimaal wat dan een ruisende A oplevert. M'n vorige The Martin tenor had dat heel sterk. M'n huidige Conn heeft er bijna geen last van.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

deHerbergier

• Guest
(No subject)
« Reply #10 on: 25 April 2008, 07:16:04 »
Quote from: "Eelcow"
met palmkey bedoelt hij gewoon de d die je met je linker handpalm speelt voor een hoge d, maar dan zonder octaafklep.

Ha, dat is niet iets dat je in de normale grepentabellen terugvind. Leuk zo'n saxforum. :)

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 25 April 2008, 08:55:37 »
Ik vind zelf die d (middels hoge D zonder octaafklep) ook niet zo mooi klinken, 't kan wel, maar kost veel moeite.
Met die A zal inderdaad het verschil in octaafklep wel een venting probleem geven.
Ik heb ook wel gehoord om de lage #c klep bij de middel D te openen voor een beter geluid.

Offline strangersinthenight

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 25 April 2008, 12:11:42 »
Op mijn tenor klinkt de hoge la (de A) ook verschrikkelijk, op mijn alt had ik dit ook nooit voor. Alé verschrikkelijk, klinkt gewoon vies in vergelijking met de andere noten. Iemand anders waar ik geregeld mee speel, speelt een andere merk sax en daar klinkt de A ook lelijk. Het rare is dat de re,mi,fa( d, e, f) in de derde octaaf dan weer wel goed klinken. Ook als ik anderen tenor hoor spelen is het altijd die la die ofwel verschrikkelijk klinkt, ofwel minder zuiver. Sinds een tijdje speel ik met mondstuk met grotere tipopening en alles klinkt beter, ook de a, maar hij blijft niet mooi klinken. Is gewoon eigen aan de tenors denk ik :-) , teder, ruig, stilletjes, WHAM(, en nog zomeer van die onozel woordjes :wink: ), tis gewoon een kwestie van durven, en als je echt merkt dat die noot die je speelt, echt op niks blijft trekken, en echt begint te storen, eens binnen doen bij een vakman.

harpje

• Guest
(No subject)
« Reply #13 on: 25 April 2008, 15:44:34 »
Quote from: "strangersinthenight"
Op mijn tenor klinkt de hoge la (de A) ook verschrikkelijk, op mijn alt had ik dit ook nooit voor. Alé verschrikkelijk, klinkt gewoon vies in vergelijking met de andere noten. Iemand anders waar ik geregeld mee speel, speelt een andere merk sax en daar klinkt de A ook lelijk. Het rare is dat de re,mi,fa( d, e, f) in de derde octaaf dan weer wel goed klinken. Ook als ik anderen tenor hoor spelen is het altijd die la die ofwel verschrikkelijk klinkt, ofwel minder zuiver. Sinds een tijdje speel ik met mondstuk met grotere tipopening en alles klinkt beter, ook de a, maar hij blijft niet mooi klinken. Is gewoon eigen aan de tenors denk ik :-) , teder, ruig, stilletjes, WHAM(, en nog zomeer van die onozel woordjes :wink: ), tis gewoon een kwestie van durven, en als je echt merkt dat die noot die je speelt, echt op niks blijft trekken, en echt begint te storen, eens binnen doen bij een vakman.

Ik vind dat Belgisch toch echt een fantastisch taaltje hoor. Wat een poëzie weer dit stukje. :smt023

Offline Bas*

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #14 on: 25 April 2008, 19:56:42 »
heerlijk he! het taalgebruik en woordkeuze...
wat ik wel heb ontdenkt dat de hoge A ruist doordat lucht ontsnapt bij de octaafklep (op de hals), als ik de klep hoger til is het weg.