Main Menu

Yanagisawa of Selmer?

Started by Maartje47, 25 May 2008, 20:40:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pieter

Quote from: "maxsax"Een selmer SA 80 II voor min. 2000 euro???

Dat moet wel een prachtapparaat zijn dan... en inderdaad op de foto's ziet ie er goed uit... Maar min 2000 euro? Ik zelf heb destijds eenzelfde pracht alt voor 1700 euro gekocht.. Speelt geweldig en ziet er nog goed uit.

Let wel, een nieuwe kost 2890 euro (www.saxcompany.nl)

Ja, iedereen vind zijn eigen sax prachtig. Het is voor mij heel simpel, take it or leave it, maar eerst proberen want ik heb al zoveel prachtsaxen gehoord.
Hij eet geen brood....en beter nog..er hoeft geen benzine in :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

the martin

@Maxsax: Er is een verschil/Er kan een verschil zitten tussen mooie saxofoons en een goed klinkende saxofoon

@Pieters
je kunt die paar weken beter gebruiken om te stoppen met denken en gewoon lekker vanalles te gaan proberen, dan vormen de ideeen zich vanzelf.

Wijze woorden...

maxsax

Met een prachtapparaat, doel ik natuurlijk niet alleen op het uiterlijk... Het aller belangrijkste is juist de klank en niet het uiterlijk, voor mij dan!

Maar zelfs als een selmer sa 80 II in beide opzichten een prachtsax is, vind ik  2000 euro ontiegelijk veel...
Yamaha 475 sopraan, vandoren S35 V5, francois louis lig, gonzalez 3
Selmer Serie II altsax, Lebayle Metal Jazz LR, Saxxas lig,  Vandoren Java 2,5
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

maxsax

He the martin,

een jubileum, je vorige bericht was nummer 2500.... rondje!!!!
Selmer Serie II Tenorsax, Ottolink 7*, BG revelation jazz lig, Vandoren Java 3,5

the martin

2501, and still feelin' saxy  8)

Nu nog 700 posts meer maken dan Daan en ik ben NUMERO UNO  :smt109

Pieter

gefeliciteerd, ik denk dat je daan gaat inhalen...

Ja, wat is prachtig aan een "prachtige" sax?

Voor mij in eerste instantie altijd de klank en het soort geluid. Hoe hij eruit ziet is voor mij bijzaak. Als hij maar goed onderhouden is. Geen noemenswaardige deuken, geen zaken die van invloed zijn op de klank.

Mijn sax is zijn geld waard. Maar daar mag iedereen aan twijfelen, kom maar spelen want ik durf daarin iedereen uit te dagen. Het kan altijd zijn dat je niet van het geluid houd, maar op de kwaliteit van het geluid valt niks aan te merken. je kunt omschrijven wat je wilt, uiteindelijk moet je het zelf horen en ik moet eerlijk zeggen dat, als ik hem verkoop, ik dat het liefst doe aan iemand die hem weet te waarderen. Dit was mijn 1ste sax, en is zeker geen sax voor in een dweilbandje! Dat  is zoiets als een vrachtwagen aanschaffen voor je dagelijkse boodschappen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

maxsax

Ik ben het helemaal met je eens pieter, ieder zijn eigen ding!!

Het mooie is dat als je hem niet per se acute de minute (vanwege financiele redenen of wat dan ook) kwijt moet, je rustig kan zoeken naar iemand die je sax wil vertroetelen en er uit haalt wat er in zit!

Succes met de verkoop, en geniet van je nieuwe sax!

the martin

Quote from: "Pieter"......en is zeker geen sax voor in een dweilbandje! Dat  is zoiets als een vrachtwagen aanschaffen voor je dagelijkse boodschappen.

Zucht.....

Nee, ik reageer maar niet

maxsax

Zal ik het dan maar doen, the martin?

Komt ie: ....het is anders ook erg fijn om bij een heel goed dweilbandje op een hele goede sax te spelen... mijn geluid is voor mij het belangrijkste...

the martin

Dank...
Heb zelf ook jaren op pro-instrumenten gespeeld in een dweilorkest..
Wat wel betekent dat je erg voorzichtig moet zijn hoe je met je instrument omgaat..

Maar klank gaat boven alles..

En als de staatsloterij nou eindelijk eens over de brug komt is Spijkenisse het eerste adres waar ik langs ga  8)

Pieter

Ook zonder staatsloterij kan het gezellig zijn in Spikecity... :-D

Jeroen Conn

Maartje, je zult toch wat benzine moeten spenderen als je wat saxen wilt vergelijken. Harry Bakker is via de polder niet eens zo ver weg van Friesland en daar hebben ze genoeg Selmers en Yani's om te proberen. Binnen je budget vallen de tweedehands MarkVII, SA80, SA80II, SA80III en ook de Yanigasawa's, genoeg keus dus :-)

Ik heb een maand geleden hetzelfde gedaan en ik ben uitgekomen op een Mark VII, voor mij een aangename verrassing. Ik vind hem zelfs beter dan de MarkVI's en References die ik heb geprobeerd maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Neem de tijd en bespeel zoveel mogelijk instrumenten als de gelegenheid zich voordoet. Laat ook andere mensen naar de verschillen luisteren, vaak ben je zelf bevooroordeeld. Uiteindelijk kun je dan kiezen welk instrument jou het best ligt. Kortom, ga niet over 1 nacht ijs, het blijft tenslotte veel geld.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Maartje47

k heb vandaag ff wat rondgekeken in wat winkels. Een verkopen wees me ook nog op een andere saxofoon (omdat ik in een bigband speel, en hij dat daar een super goed instrument voor vond): de p. Mauriat. Een vrij nieuw instrument. Weten jullie hier iets van? Is dit een goed instrument? Hij zij dat hij dit een instrument vond dat vergelijkbaar was met een Selmer sa80 II terwijl de p. Mauriat een stuk goedkoper was. Nou ja...
Hebben ze bij Harry Bakker ook een 2e hands mark VII?? Die heb ik niet op hun site zine staan!! Zou wel vet zijn want daar wil ik namelijk wel eens op spelen  :wink:

Pieter

Je moet je eens afvragen hoe je voorkeur voor bepaalde types zijn ontstaan. Dat levert ook heel wat info op waar je zelf iets mee kunt. Heb je ooit iemand gehoord op een bepaalde sax of heb je veel gelezen. Kortom, heb je verwachtingen tav van al die saxen? Probeer dat eens duidelijk te krijgen voor jezelf.  Weet wat je wilt qua geluid, stel je budget vast en probeer dan zo dicht mogelijk te komen bij wat je zoekt. Misschien focus je op een MarkVII omdat je iemand daar heel mooi op heb horen spelen, maar er is geen mens op de hele wereld die jou kan garanderen dat je dat geluid ook ooit in een Mark zult vinden, laat staan zelf kunt maken.

Keep an open mind, and ears.

Maartje47

Hoe ik erbij kom dat ik een selmer wil?? Ik heel veel goede dingen over een selmer gelezen maar zeker ook gehoord. Mijn leraar heeft ook gezegd dat ik het beste voor een selmer kon gaan. Maar ja ik ga misschien volgende week eens een paar saxen proberen, wie weet kom ik er dan wel uit! Haha  :D