Klevende Kleppen

Started by JR, 07 June 2008, 08:27:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harpje

Quote from: "Henk de Gans"Ik las op de site van saxtrader iets over een zgn PADSAFER, die zou je in de sax moeten stoppen na gebruik, zodat hij alle vocht zou opnemen enz.
Is dat eventueel een oplossing, of heeft iemand hier ervaring mee?

Mannetje gebruikt de padsavers en is er zeer over te spreken. hij heeft ook eigenlijk weinig plakkers. Maar ja hij is een nog veel maniakalere schoonmaker dan ik. :-D

mattim

Plakkende kleppen oplossen:
1. Neem twee strookjes dun stof (van een oud laken of zo) van 4 bij 30 cm.
2. Maak een oplossing van zeepsop. Gebruik weinig zeep! Een dunne oplossing dus.
3. Week een doekje in de sop en knijp het doekje uit zodat het niet meer druppelt.
4. Frunnik het doekje tussen toongat en polster. Het doekje moet mooi plat liggen.
5. Druk de klep zachtjes dicht en trek het doekje (de hele lengte van 30 cm.) voorzichtig tussen toongat en polster door. Je moet een klein beetje weerstand voelen.
6. Spoel het doekje uit en begin opnieuw bij 3
7. Na dit enkele malen herhaald te hebben doe je dit nog eens met het droge doekje.

Na deze methode ben ik 6 tot 12 maanden van plakkende kleppen verlost. :P  Wat ook helpt is: Geen cola of bier, maar alleen water drinken tijdens het spelen. Dit laatste vindt ik zelf nogal een behoorlijke opgave. :oops:
Alt: Selmer SA 80 II, Meyer 7SS, Steuer nr. 2,5, BG standard
Tenor: Keilwerth ST-90 II, OL STM 7, V16 2,5

Thijs Leuven

Dat laatste is zowat onmogelijk... je bent toch muzikant!?  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Amanda

Ja, maar het werkt wel.
Ik dronk voorheen ook zoete drank in de pauze.
Tegenwoordig ben ik braaf aan de spa en nog geen last van klevende kleppen gehad!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Maaarten

mattim, ik zou me bij die zeep wel beperken tot zadelzeep of iets anders dat voor leer geschikt is.

mattim

Zadelzeep is misschien wel een heel goed idee!! Zal ik de volgende keer uitproberen.
Ik heb het ook wel gedaan met zo'n flesje reinigingsmiddel voor leer waarmee je je meubels onderhoudt.
Omdat ik op een Amerikaanse site had gelezen dat een saxofonist al 20 jaar met de zelfde polsters speelt omdat hij, naar zijn zeggen, de polsters eenmaal per jaar inwrijft met een voedingslotion voor leer, heb ik dat ook uitgeprobeerd. Ik heb die sax niet lang genoeg gehad om iets over de levensduur te kunnen zeggen maar ik doe dat nooit meer. Alle polsters maakten weken lang een "klevend geluid" zodra de polsters van het toongat opgetild werden. Waarschijnlijk heeft buiten mij dat niemand kunnen horen maar ik vond het storend. Misschien is het wel goed om, na het reinigen van de posters, hierop een weinig voedingslotion met een wattetip aan te brengen. Ik hou niet van bijgeluidjes aan mijn sax. Ik zal het dus niet meer doen.
Iemand anders nog ervaring met het verlengen van de levensduur van de polsters??

harpje

Quote from: "mattim"Plakkende kleppen oplossen:
1. Neem twee strookjes dun stof (van een oud laken of zo) van 4 bij 30 cm.
2. Maak een oplossing van zeepsop. Gebruik weinig zeep! Een dunne oplossing dus.
3. Week een doekje in de sop en knijp het doekje uit zodat het niet meer druppelt.
4. Frunnik het doekje tussen toongat en polster. Het doekje moet mooi plat liggen.
5. Druk de klep zachtjes dicht en trek het doekje (de hele lengte van 30 cm.) voorzichtig tussen toongat en polster door. Je moet een klein beetje weerstand voelen.
6. Spoel het doekje uit en begin opnieuw bij 3
7. Na dit enkele malen herhaald te hebben doe je dit nog eens met het droge doekje.

Na deze methode ben ik 6 tot 12 maanden van plakkende kleppen verlost. :P  Wat ook helpt is: Geen cola of bier, maar alleen water drinken tijdens het spelen. Dit laatste vindt ik zelf nogal een behoorlijke opgave. :oops:

Wat denken jullie, zou dit ook helpen voor plakkende klarinetkleppen? Met de sax heb ik nooit last maar sinds ik op mijn klarinet nieuwe lederen polsters heb laten zetten (helaas niet handgemaakte) heb ik last van plakkende kleppen en het is nu al bijna 1 jaar geleden. Het is zeer irritant en soms komt gewoon een klep te laat naar boven en hoor je dat. Tot nu toe helpt niets.  :cry:

mattim

Thijs Leuven

(welke saxofonist heeft er babypoeder bij zich?)

(of geld....  :-D )
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

robskie

Klevende kleppen is een groot probleem bij de vooral de (natte) blazer.
Er is van alles in de handel powderpaper etc.
Het nadeel van dat papier is dat de porien van de polsters vol gaan zitten met dat poeder.
Dat geeft op de langere termijn ook de nodige problemen (plakken) word het nog erger!!.
Het beste goedje wat er momenteel is,is padlife. Je reinigt de polster met een wattestaafje.
Het plakken is daarmee over,helaas word de polster daar weer een beetje schraal van.
Het beste is om je instrument 1 maal in de twee jaar een onderhoudsbeurt te geven.
De polsters worden dan gereinigt en behandeld met een polsterbalsem waardoor het leer weer
tot leven komt.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

groet rob.  kleppen & polsters

JR

Quote from: "robskie"De polsters worden dan gereinigt en behandeld met een polsterbalsem waardoor het leer weer
tot leven komt.

Polsterbalsem . . . is dat gewoon verkrijgbaar bij de betere saxwinkel?

:smt039
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

jazzrocks!

Lijkt me een goed advies van Robskie. Ik heb mijn beide saxen bij hem in onderhoud en sindsdien zelden meer gedoe gehad met plakkende polsters. Powder paper helpt goed, maar moet je eigenlijk alleen gebruiken voor noodgevallen.

Mijn altsax heeft een brug die een extra veer bijschakelt als de gis blijft plakken. Erg handig!
Alt: Selmer III Firebird - Meyer eboniet 7M

HenkJ

Polster balsem..waar koop je dat?
 :?:
TopSax "PRESTIGE" 2009 serie II Alt (Te koop voor maar 250,- zgan, smoke grijs-zwart met zilverkleur mechaniek, complete set)

Tom

Of beter gezegd, bestaat dat?

Volgens mij is dat gewoon hetzelfde waar je je bankstel mee behandeld.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Steph Saxin' Spé

Quote from: "Tom"Of beter gezegd, bestaat dat?

Volgens mij is dat gewoon hetzelfde waar je je bankstel mee behandeld.

Je bedoelt leervet  :?: