Author Topic: SAX KOPEN ZONDER TE TESTEN  (Read 16535 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: SAX KOPEN ZONDER TE TESTEN
« Reply #15 on: 23 July 2008, 14:50:52 »
Quote from: "Maaarten"
toch mis ik de optie; ik wil dat best doen

Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan maar ik ga het zeker doen als een sax een goede excl. revisie prijs heeft

Héhéh :-)
"Heb ik al eens overwogen maar dan toch niet gedaan" is de beste optie in jou geval  :)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Henk de Gans

• Member
  • *
    • http://www.henkdegans.nl
« Reply #16 on: 23 July 2008, 21:13:26 »
Ik kocht mijn eerste sax (en tot nu toe enige sax   :) ) niet via internet, maar ben naar de winkel gegaan.
Niet om hem te testen, want ik had al 33 jaar niet gespeeld, dus ik heb toch geen idee!
Ik heb wel de verkoper gevraagd even op een paar saxen te spelen, om een idee te krijgen.
Dus is het je eerste sax, en heb je geen ervaring, dan maakt het aan de ene kant niks uit.
Zeker niet als het online adres waar je hem besteld een betrouwbaar adres is (kun je op dit forum checken), en het merk/type wat je wilt gaan kopen, op dit forum ook niet door een ieder gekraakt is  :lol:
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #17 on: 23 July 2008, 23:11:20 »
Quote from: "Henk de Gans"
Ik kocht mijn eerste sax (en tot nu toe enige sax   :) ) niet via internet, maar ben naar de winkel gegaan.

Dat telt ook hoor :-)
Mijn eerste (huur)sax heb ik ook niet getest en zo meegenomen - dat is wel niet hetzelfde al kopen natuurlijk,
maar toch.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline FB

• Member
  • *
    • http://www.freeblowing.com
« Reply #18 on: 24 July 2008, 06:31:09 »
Zou leuk zijn als wat meer mensen deze poll invullen.
Ik richt mij hoofdzakelijk op online verkoop. Zou ik in het midden van het land wonen, dan had de keus wellicht anders kunnen zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar reacties en stemgedrag.
Online verkoop vereist een heel andere aanpak en een andere instelling....wil je het goed doen en overleven.
Momenteel heeft een koper een Ultimate waar een probleempje met de Gisklep schijnt te zijn.
Woont omgeving Utrecht. Die komt dus niet zo even langs. Wil wel graag binnen de 7 dagen termijn een juiste beslissing kunnen nemen. Die heb ik verschillende opties geboden. Klant heeft gekozen om met de sax naar zijn plaatselijk muziekwinkel te gaan (waar ze ook een beperkt aantal saxen verkopen) en daar het probleem voor te leggen. Herstel op mijn kosten (als het een kleinigheid is). Inmiddels heb ik contact gezocht met die winkelier, het probleem voor gelegd en de komst van de klant gemeld. Ik wil hier maar mee zeggen dat je als online verkoper een grote service instelling moet hebben...uiteindelijk wil je een tevreden klant. Mensen die online kopen zijn, in mijn beleving, ook erg actief op Internet en zullen eerder hun ervaring via dit medium gaan delen.....dan is je klantenkring groot en zo ook de verhalen die over jou als online verkoper de ronde doen. Die verhalen liggen wel vast op Internet....voor altijd.....

Offline Anacho

• Member
  • *
« Reply #19 on: 24 July 2008, 10:29:34 »
Moeilijk hoor. Ik heb recent op Ebay een altsax gekocht, maar niet voordat ik eentje van hetzelfde type in een winkel geprobeerd had. Vervolgens komt de sax aan en voldoet die niet aan de beschrijving (niet speelklaar, rotte pads) en denk je *** wat nu... schikking met de verkoper, deel van het aankoopbedrag terug. Heeft nu een revisie nodig maar zelfs daarna weet ik dat hij veel meer waard is dan wat ik geïnvesteerd heb.

Met dat in het achterhoofd kun je het altijd wagen denk ik, weet wat je betaalt en calculeer wat ruimte in...

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #20 on: 24 July 2008, 13:36:14 »
Ik heb op MP m'n altje gekocht. Een leuke vergulde Martin Handcraft voor een belachelijk lage prijs (euro 175).
Als ik dan rekening hou met een revisie dan zit ik in een veilig gebied en durf het ongezien te kopen.

Maar een toeter die net 500 euro onder de marktprijs zit zou ik toch zeker eerst willen proberen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #21 on: 24 July 2008, 14:06:06 »
Ik heb nog nooit een toeter ongezien gekocht, en ik denk niet dat ik dat ooit ga doen óf hij moet wel belachelijk goedkoop zijn. Als hij belachelijk goedkoop is ga ik dan wel weer aan de betrouwbaarheid van de koper twijfelen...

Ergo: het moet al écht iets heel bijzonders/goedkoops zijn wil ik het ongezien kopen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #22 on: 24 July 2008, 19:09:02 »
t lijkt me niet verstandig om een sax te kopen zonder te testen. het gaat om een hoop geld en zou zonde zijn als je een sax koopt die je toch niet zo relaxed vind...
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline FB

• Member
  • *
« Reply #23 on: 24 July 2008, 20:56:07 »
Ik zie, los van de persoonlijkhied die je hebt, het probleem niet: je kunt online iets kopen binnen een wettelijke Europese bescherming: retouneren binnen 7 dagen, geld terug. Wat dan om de hoek kan komen kijken is `het gedonder` van je geld terug krijgen..maar dat kan net zo goed bij je plaatselijke verkoper zo zijn.

Maar misschien is een `saxforum` keurmerk iets?

Offline FB

• Member
  • *
« Reply #24 on: 24 July 2008, 21:00:11 »
BTW..over het testen....volgens mij is 7 dagen kunnen testen in je eigen thuis-situatie heel wat beter dan in een hokje te staan voor 30 minuten en daarna tot een koop over te gaan...

Offline Anacho

• Member
  • *
« Reply #25 on: 24 July 2008, 21:55:56 »
Nou ik heb die alt dus gekocht van een van de meest gerenommeerde Ebay verkopers, hele etelage vol Mark VI'en, zelfs rechte Buescher alt en Conn-O-Sax te koop, en hij was absoluut niet in de staat die hij beschreven had. Kreeg ik wel een leuk bedrag refund en toen was het dus helemaal een koopje, had de revisie al min of meer meegeteld, nu hou ik sowieso iets van 500 euro over als ik hem weer eens verkoop...

Dus ik bedoel maar, zelfs als hij niet bevalt of er is iets mis...

harpje

• Guest
« Reply #26 on: 26 July 2008, 20:41:31 »
mwaah ik hecht toch wel veel waarde aan de sound die ik wil hebben en of het lekker blaast. We huren de sax eerst dan kun je lekker lang spelen en kijken of hij bevalt en dan kopen we hem. Mannetje heeft net vandaag zijn Keilwerth bari weer omgeruild bij Saxpoint voor een aurora. Goed geluid, natuurlijk niet zo'n beest als de Keilwerth maar wat heb je aan een sax als je er niet op wilt spelen omdat je hem niet lekker vind spelen. Hij kon niet uit de voeten met de applicatuur. Nu huren we de aurora weer en kunnen we langer bekijken of het bevalt. Mooie grote winkel trouwens geworden.

Offline Shofar

• Member
  • *
« Reply #27 on: 28 July 2008, 17:43:28 »
Quote from: "harpje"
mwaah ik hecht toch wel veel waarde aan de sound die ik wil hebben en of het lekker blaast. We huren de sax eerst dan kun je lekker lang spelen en kijken of hij bevalt en dan kopen we hem. Mannetje heeft net vandaag zijn Keilwerth bari weer omgeruild bij Saxpoint voor een aurora. Goed geluid, natuurlijk niet zo'n beest als de Keilwerth maar wat heb je aan een sax als je er niet op wilt spelen omdat je hem niet lekker vind spelen. Hij kon niet uit de voeten met de applicatuur. Nu huren we de aurora weer en kunnen we langer bekijken of het bevalt. Mooie grote winkel trouwens geworden.

Ja, huren is een zeer goede optie. Na 15 minuutjes testblazen in een winkel kan je wel een indruk hebben
van een toeter maar als je hem wat langer hebt ontdek je vaak bepaalde onhebbelijkheden.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #28 on: 28 July 2008, 21:30:28 »
Jawel... maar het karakter van een toeter veranderd zowiezo na een revisie.

Even terug naar mijn altje. Ding kwam uit een erfenis en had een jaar of 15 op zolder gelegen. Zag er niet meer uit en was ook niet meer speelbaar maar wel compleet met koffer, origineel mondstuk, alle facturen etc.. Sterker nog, ik dacht doordat ie zwart uitgeslagen was, dat ie verzilverd was.  Inmiddels is ie gepoetst en bleek ie verguld te zijn, zit nu weer voor de helft in elkaar en ziet er weer goed uit.

Dan is ie weer speelbaar en feitelijk als nieuw. Zou hij niet bevallen dan verkoop je zo'n ding gewoon weer.
Stel dat een revisie Euro 500 kost. Plus Euro 175 voor aankoop is Euro 675,00 totaal.
Verkoopprijs ligt een stuk hoger, vooral als ie net gereviseerd is. 't Is een Handcraft serie III en verguld dus daar maak ik me echt geen zorgen over.

Het hangt echt sterk van de situatie af (en natuurlijk gezond verstand) of je ongetest koopt of niet.
Ik geloof dat het zeker belangrijk is, dat als zo'n toeter niet bevalt, je 'm makkelijk kwijt kunt zonder dat je verlies draait. Maar de andere kant van het verhaal, want we zijn aan het doemdenken, als zo'n toeter wel goed speelt en je hebt feitelijk voor een prikkie een bere fijne toeter... dan is dat toch een kick :)

Offline Anacho

• Member
  • *
« Reply #29 on: 28 July 2008, 23:48:47 »
Precies, wij begrijpen elkaar Tony!  :P