Zoals Benny al in zijn review schreef, het is handig om draadloos te gaan i.v.m. dronkenlappen of andere mensjes die op je kabels gaan staan. Aangezien ik ook met DJ's speel is het eigenlijk wel een must om draadloos te gaan.
Na lang wikken en wegen of ik m'n LCM85 zou uitbreiden met een draadloos setje heb ik uiteindelijk toch bij Amsterdam Winds een draadloos setje op proef mee gekregen. Het gaat om de
AMT Roam-1 Elite.

De transmitter zit in de zwanenhals van de mic dus geen gedoe meer met beltpacks. Ik heb bij de LCM85 een aantal keer gehad dat ik per ongeluk met de mouw van m'n overhemd de mute switch aanraakte of dat het kabeltje tussen de preamp en mic ergens tussen m'n Bb klep kwam of aan een guard bleef haken. Hier heb je met de AMT dus geen last van. Het enige wat je hebt is de klem, transmitter en microfoon in 1 dingetje.
De klem voelt stevig aan en klemt goed op de beker. Wel is het belangrijk om te zorgen dat de isolatie aan de binnenkant van de klem goed zit ivm. resoneren en klepgerammel. Er zitten nog wat andere klembeugeltjes bij zodat de Mic ook op andere instrumenten te monteren is.
De transmitter is erg klein en heeft 2 knopjes. Aan/uit en Mute. Het is aan te raden om eerst de Mute te gebruiken voordat je aan/uit gebruikt. Je hoort toch wel een plop. Er gaat 1 AAA batterijtje die zo'n 14 uur mee zou gaan. Dat moet nog uitwijzen dus. Ik gebruik meestal oplaadbare batterijen en heb altijd reserve bij me.
De receiver is een klein kunststof kastje met 2 antennes, de Samson Airline 77. Er zit een meter op voor bereik en een soort VU meter voor de geluidssterkte. Daarnaast nog een draaiknop voor volume en een Squelch knop voor bijgeluiden. Er zitten nog 2 lampjes op voor kanaal 1 of kanaal 2. Je ziet 'm dus switchen maar is niet hoorbaar.

Aansluiten op de PA/zanginstallatie/mengpaneel gaat via XLR of Jack.
Dit alles zit in een zwart kunstof koffertje.
Eerlijk gezegd vind ik het kofferte nogal waardeloos voor die prijs. Dat had echt wat beter gekund. Beter is om even langs de bouwmarkt te gaan en zo'n klein aluminium koffertje te halen, zelf foam uit te snijden zodat het wel stevig en goed zit en er wat minder goedkoop uitziet.
Mijn eerste indruk toen ik 'm aanzette en het geluid instelde. Wat een hoop klepgeluiden. De Mic is erg gevoelig en pakt de kleinste geluidjes op. Tijdens het spelen zul je dit niet horen maar als je tussen 2 nummers gedachteloos met je kleppen zit te spelen dan hoort het publiek dit.
Wat me ook opviel is een kleine vertraging. Dit hoor je vooral als je snel staccato speelt. Het zal misschien een paar miliseconden zijn maar mij viel het op. Tijdens het spelen wen je hier snel aan.
Tijdens de opname heb ik een beetje compressie over het kanaal gegooid.
De Mic klinkt erg goed. Van zowel laag tot hoog blijft ie mooi egaal. Een lage Bb eruit knallen gaat erg goed en de toon blijft mooi. Het hoge register blijft ook erg goed en klinkt niet schel maar vol. Al met al een helder geluid waar de kleine nuances goed hoorbaar zijn.
In vergelijking met de LCM85.
De klem van de LCM85 is beter en dempt beter. De LCM85 heeft een iets langere neck waardoor je de Mic beter kunt richten. Tijdens de opname met de LCM85 was het klepgeluid ietsje minder maar nog steeds hoorbaar. De vertraging was er niet. De Mic zelf is iets minder gevoelig en geeft een iets warmer geluid wat natuurlijk met de Tone knop iets helderder te zetten is (tone staat meestal op half bij mij). De Bb klinkt net wat minder mooi als bij de AMT maar klinkt verder goed. Ik vond zelf de AMT net een fractie beter maar het grootste voordeel is toch dat ie draadloos is en er geen beltpack meer is. Handig bij het wisselen van toeter. Alhoewel de oplossing van Benny om de Beltpack aan de beker te bevestigen natuurlijk ook ideaal is.
Nu de twijfel tussen de LCM85 en de AMT. De AMT is best duur en kost rond de Euro 800. De LCM85 is uitbreidbaar maar ook dat kost snel 250 voor een goedkope Shure of 575 euro voor de wat betere Sennheiser voor een transmitter en receiver en bij die 2 moeten dan ook nog wat plugjes gesoldeerd worden.
Morgenavond probeer ik de AMT in de oefenruimte en donderdag speel ik met een DJ. Eens kijken hoe het gaat met de AMT.
Foto's en geluidsfragmenten volgen.
-- Edit 06-08-08--
Vorige week woensdag de Mic in de oefenruimte geprobeerd. Het scheelt behoorlijk in geluid waar je de Mic zet. Bij mij zit ie ongeveer op 10 uur (beker naar je toegericht). Daar kun je niet per ongeluk met je linkervingers tegen aan slaan en de knopjes zitten binnen handbereik.
Tijdens het spelen de oefenruimte (+/- 35 m2) doorgelopen en het bereik tussen de transmitter en receiver bleef voluit staan. Ook nog even naast wat (grote) versterkers gestaan maar geen storingen of bijgeluiden. Ook niet naast een staande microfoon.
Het is even een kwestie van het geluid goed instellen op het mengpaneel omdat ik geen pre-amp meer had met een Tone regelaar.
Het geluid is uitstekend. Ook met hard blazen. Lage tonen (Bb, B etc.) blijven mooi en toptones blijven vol klinken.
Tijdens het optreden donderdag was het super om met de AMT Roam-1 Elite te werken. Geen kabels meer en geeft enorm veel vrijheid waardoor je lekker rond kunt lopen. Nergens een plopje en kon een eind de zaal in zonder dat m'n signaal weg viel. Ook bij het wisselen tussen Alt en Tenor ging het zonder problemen. Het enige plopje wat je hoort is als je de Mute inschakelt
Het geluid van de AMT tijdens optredens is uitstekend. Nuances zijn goed hoorbaar en hij klinkt helder.
De vertraging die ik in m'n oefencabine hoorde is me nu niet meer opgevallen en had hier zeker geen last meer van.
Ik ben er erg tevreden over en kan deze zeker aanraden.
M'n SD is inmiddels verkocht en ik ben nu de gelukkige eigenaar van de Roam 1 E.