Nieuwe Selmer of Yanigasawa aanschaffen

Started by bakerfield, 04 August 2008, 18:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bakerfield

Hallo,
ik ben op zoek naar een eigen saxofoon. Ben enorm aan het twijfelen tussen een Yanigasawa 992 of Selmer SAII.
Het betreft een Alt-saxofoon.
Heeft iemand do's and dont's voor een van deze saxen? Of kan iemand mij bij voorkeur al overtuigen?
vriendelijke groet,
Michel
Selmer Reference Model 54 Passive - Alt
Super Session E / E. Rousseau Jazz JDX-7
Rico Reserve 2,5 / Vandoren V16 2,5

the martin

Even wat vooroordelen, aangezien ik beide instrumenten niet in mijn handen heb gehad.

Allebei dijken van saxofoons
De Yanagisawa zal naar verwachting iets beter/fijner/zachter zijn qua ergonomie (details)
De Selmer kan erg goed, goed of gemiddeld zijn, de Yani is erg goed maar wie weet niet beter dan een erg goede Selmer..

Maar wat "erg goed" voor jou betekent kan alleen jij bepalen.

Amanda

Ik heb sinds kort een Yana A902.
En vind 'm fijner dan Selmer. De klank is ontzettend warm, applicatuur is heel fijn.
Nou heb ik toch al niet zoveel met Selmer, dus de keuze was wat makkelijker.
Ik zou zeggen: probeer er eens een paar van beide merken. Dan hoor/voel je het verschil.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

JazZeus

Uitproberen!

Beide saxen zijn saxen voor mensen die 'echt een heel goede sax' zoeken. Toen ik die fase intrad had ik zo'n instelling van 'geld speelt geen rol' (binnen de grenzen van het redelijke). Probeer voor jezelf uit te maken wat je bereid bent uit te geven, en voor welke minime verschillen je extra wilt betalen (zo besloot ik dus om geen 270 euro neer te tellen voor een gravure, ondanks dat dat erg goed stond).
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

cerinety

Probeer ze allebei uit.
De voordelen en nadelen zijn namelijk compleet gebonden aan het instrument zelf.
Ik heb ooit 2 alten in bezit gehad uit de zelfde serie (SA II), waarvan ik er maar 1 super vond spelen en de andere liever niet op speelde. Zelfs binnen een serie maakt het verschil.
Selmer zijn over het algemeen goed voor stukken die vragen om warme ronde klanken. Zoals de klassieke stukken. Het is meer een saxofoon voor in een orkest.
Yani vind ik meer voor de stukken die om wat meer put vragen als jazz en band gebruik.
ik ben zelf een groot voorstander van een selmer omdat je daar gewoon twee verschillenden mondstukken bij kan kopen. Een selmer voor het klassieke en een meijer voor de jazzstukken (dit is hoe ik het doe). Want alle saxen kunnen met een beetje techniek jazzy en scherp klinken zonder te overdrijven
Dit is allemaal een persoonlijke mening.
KRPH, het gezelligste orkest van Rotterdam. (www.krph.nl)
MajEUR: het gezelligste studentenorkest van Rotterdam.
Student Koninklijk Conservatorium, Music Education

Amanda

Moet je mijn Yani eens horen.
Klinkt klassieker dan de meeste Selmers  :-D
Dit komt overigens door de bronzen lak.

Qua klank en toon verschillen ze niet heel veel meer van Selmer.
En zijn juist in de meeste orkesten fijn te gebruiken.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

the martin

Quote from: "Amanda"Moet je mijn Yani eens horen.
Klinkt klassieker dan de meeste Selmers  :-D
Dit komt overigens door de bronzen lak.

Je bedoeld het brons waarvan ze gemaakt zijn. (Het metaal dus)

Ik ben wel benieuwd of het niet gewoon door de bronzen hals komt..
Lijkt me leuk om daar ook eens mee te spelen (Bronzen hals op een 901)

Amanda

Niet alleen het materiaal, maar ook de bronzen lak.
Bij de 902 en 992 series dus.
En ja, ben ook wel benieuwd wat de bronzen hals op een 901 doet.