Author Topic: Op zoek naar lievere, "mooiere" klank  (Read 4848 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Op zoek naar lievere, "mooiere" klank
« Reply #15 on: 12 August 2008, 12:26:28 »
Haha, ga maar lekker offtopic hoor, maakt mij niet uit!  :lol:

Ik ga toch nog wat liever proberen te spelen bij ballads, en mijn sax aaien... Dat gaat zelfs mij een beetje ver...  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

harpje

• Guest
« Reply #16 on: 12 August 2008, 20:18:28 »
Quote from: "the martin"
Probeer eens (iets) meer onderlip (ZONDER TANDEN) erg ontspannen wat meer richting de tip van je mondstuk..
Je zou dan een warmer, airy, Ben Webster klank kunnen krijgen..
Niet te hard aanzetten, je lichaam lekker open zetten, veel lucht, maar niet te hard blazen

Meer richting de tip wordt het toch scherper? Mijn docente die jazzpro is zegt dat als ze "fuzzy of airy, hoe je het ook wilt noemen" moet blazen ze iets met bolle wangen blaast met wat extra lucht in die wangen. De mond inderdaad zo ontspannen mogelijk houden maar gewoon lekker het mondstuk in de mond en niet teveel op de tip. Ook hard moet je fuzzy kunnen blazen.

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #17 on: 13 August 2008, 02:00:54 »
@ Ukridge ,

Het is zeker de moeite waard . Ik woon in Rotterdam en dat is wel erg ver van Groningen .  Rotterdam heeft nu enkel nog Music All In , en die is voortgekomen uit het faillissement van Hakkert en Elshout . Het is echt armoe hier om vintage mondstukken te vinden . Maar ook in Amsterdam zijn er niet veel vintage goede mondstukken te vinden . In Groningen heeft die winkel enkel van Brilhart al 6 - 8 altmondstukken , en dat is best veel . De moeilijkheid van vintage mondstukken is dat je eigenlijk geen keuze hebt . Je kan niet even een 3 , 4 , 5 , 6 , 7 blazen om te bepalen welke opening het fijnst is . Ook zijn een hoop mondstukken verandert in een grotere opening . Met hele oude mondstukken zegt het nummer ook niet erg veel . Zo kan een 3* een opening hebben van 7 . Dit omdat het hele proces van de kunststof - rubber smelten vaak onvoorspelbaar was .
Maar veel succes met het zoeken naar zo'n oud exemplaar als je die zoekt  :wink:
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #18 on: 13 August 2008, 07:33:27 »
Quote from: "harpje"
Quote from: "the martin"
Probeer eens (iets) meer onderlip (ZONDER TANDEN) erg ontspannen wat meer richting de tip van je mondstuk..
Je zou dan een warmer, airy, Ben Webster klank kunnen krijgen..
Niet te hard aanzetten, je lichaam lekker open zetten, veel lucht, maar niet te hard blazen

Meer richting de tip wordt het toch scherper? Mijn docente die jazzpro is zegt dat als ze "fuzzy of airy, hoe je het ook wilt noemen" moet blazen ze iets met bolle wangen blaast met wat extra lucht in die wangen. De mond inderdaad zo ontspannen mogelijk houden maar gewoon lekker het mondstuk in de mond en niet teveel op de tip. Ook hard moet je fuzzy kunnen blazen.

Niet als je het riet iets dempt met je lippen (subtone)..
Maar WARME lucht is inderdaad ook een manier om de edge er iets af te krijgen.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #19 on: 15 August 2008, 14:48:23 »
Een Meyer 7m is een prima allround mondstuk, en ik denk dat je klank niet meer ballad-achtig wordt van andere mondstukken. Zacht en bescheiden spelen licht niet aan je mondstuk, maar aan je manier van spelen.

Ik lees trouwens een paar keer hier over veel subblazen, maar dat vind ik meestal heel erg lelijk op een alt.