out of tune?

Started by dc_sax, 11 September 2008, 17:48:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dc_sax

Bij het oefenen met een meespeel cd was mij opgevallen dat bepaalde tonen niet in harmonie klonken met de CD. Om de oorzaak te vinden heb ik stemapparaat gehaald (Korg TM-40). Ik ben er nu helemaal van overtuigd dat de kwaliteit van mijn embouchure erg belangrijk is. Het scheelt zomaar een semi-tone / ongeveer 20 Hz.
Maar, volgens de tuner klinkt mijn sax twee tonen hoger dan de bedoeling is. Waar kan dat aan liggen? Immers, met de meespeel cd lijkt het verschil niet zo groot te zijn.

Ik heb met een software tone generator (NCH tone generator) het stemapparaat getest en dat lijkt goed te werken. A=440 Hz zeg maar. Verder merkte ik dat ik met het mondstuk wel een verschil van 20Hz kan maken en met mijn emouchure nog eens 20 hz. Da's grofweg 1 toon die ik aan mijzelf zou kunnen weiten, kan die andere volledig aan de sax liggen?

Verder ter info: het stemappraat is in te stellen tussen 410Hz en 480hz tbv het stemmen. De huidige instelling is 440.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

CBone

Als je tuner niet chromatisch is in te stellen geeft ie de noten 'klinkend' aan. Als je alt speelt en je speelt een Fis, dan zie je op je tuner een A verschijnen. Als je je tuner kan instellen op Eb (voor een alt) dan geeft ie de noot weer die je op je alt speelt.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

dc_sax

Ah, dat had ik natuurlijk ook kunnen bedenken :)

Wat dan wel jammer is, is dat het ding te calibreren is tussen 410 en 480Hz. Eb is 493Hz dus ik kom 13Hz te kort in de calibratie om het apparaat exact te laten aangeven wat ik speel.
Dus ingesteld op 480 geeft ie nog altijd 1 semi-tone meer aan dan ik werkelijk speel. Dankzij het naaltje kan ik er dan zelf voor zorgen dat ik '13 Hz lager speel'.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Pieter

Stem nu maar gewoon af op 440, of waar die cd dan ook in staat. Je stem apparaat geeft toch wel aan of je stemt ja of nee. Leer je gelijk de verschillen tussen genoteerd en klinkend.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Thijs Leuven

Gewoon op 440 instellen en een Fis spelen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...