Author Topic: Tijd om mij voor te stellen......  (Read 2022 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rolok

• Guest
Tijd om mij voor te stellen......
« on: 14 September 2008, 21:45:50 »
Mijn naam is Rob, 53 jaar. Inmiddels alweer zo'n 33 jaar in de weer met "hout" blaasinstrumenten.

Geinspireerd door nederlandse groepen als Supersister, Focus en Solution ben ik ooit begonnen op dwarsfluit.
Inmiddels ben ik in het bezit van een Gemeinhardt M2S en een altfluit van Trevor James.

Mijn eerste sax, een alt, kocht ik bij Henk Suiker in Den Haag. Het was een SML King Marigaux. Henk Suiker was geloof ik zo'n beetje de goedkoopste van Nederland.

In 1979 kocht - ook weer bij Henk Suiker - een King Super20. Die kostte me toen zo'n fl.2000.00, een gigantisch bedrag, maar ook nu was Henk Suiker het voordeligst. Ik meen me te herinneren dat het zo'n fl.500,00 scheelde met andere bedrijven. Achteraf beschouwd blijkt het natuurlijk  een erg lucratieve investering te zijn geweest.....

In 1985 kon ik een 2e hands tenor kopen, een King Super20 "silver bell".
Toen ik de sax een revisie liet geven bij het toenmalige saxofoonhuis in Deventer, wees Chris Ben(h)ard mij erop dat de originele hals er niet bij zat; het moest een zilveren hals zijn.

Dit jaar heb ik een zilveren hals laten maken door Karsten Gloger. Geweldig! Prima geluid, vakwerk! De sax is natuurlijk nog altijd niet origineel, maar dit is echt een geweldig alternatief.

Eind jaren negentig hebik nog een sporaansax aangeschaft, een Yanagisawa S990. Fijne sax ook.

Op fluit heb ik een aantal jaren klassiek les gehad, prima basis natuurlijk.
Saxles had ik later ook, vn een klarinettist. Een klassiek solist, geweldige musicus, maar echt afiniteit met sax had hij niet. Ook niet met lichte muziek. En uiteindelijk wilde ik dat toch sprelen.
Tegenwoordig heb je op iedere muziekschool wel een afdeling lichte muziek, maar daar was toen absoluut geen sprake van.

Op de muziekschool waar ik kwam werd ooit een heuse bigband opgericht. De leider hiervan, Bert Noordam, moest links en rechts blazers van buiten de muziekschool plukken om de boel van de grond te krijgen, maar dat was 'm toch mooi gelukt.

De band werd eigenlijk het visitekaartje van de muziekschool. Bij de zogenaamde einduitvoeringen - er werd dan gespeeld voor de ouders van de kinderen..... - gingen waarachtig de stoelen aan de kant en werd er gedanst! Dat heeft bij andere docenten wel tot kinnesinne geleid.

Uiteindelijk ging de band ter ziele. Reden: de directeur vond dat de leden, die geen leerling van de muziekschool waren, eigenlijk les kregen..... ze moesten daarom fl.60,00 per jaar betalen. Weg visitekaartje!

Begin jaren 80 heb ik een jaar les gehad van Herman Schoonderwalt. Fijne vent was dat, erg muzikaal en heel inspirerend. Vooral in dat jaar heb ik mijn geluid enorm ontwikkeld, mede door de contacten met andere leerlingen, met name Tony Peters.

Het is alweer een tijd geleden dat ik in een orkest zat, dat regelmatig repeteerde en speelde, namelijk de Arnhemse "Rockmasters". Het repertoire varieerde van Bill Haley tot Tower of Power. Eerst speelden we met een blaassectie, bestaande uit trompet, baritonsax en tenor- en altsax. Later alleen trompet, tenor- en altsax. Met name met de trompettist - Jan Bakker - heb ik fijn gespeeld.
Maar ja, we kregen steeds minder werk, dus hield ook dit weer op te bestaan. Voor de meeste zaalhouders was zo'n groot orkest natuurlijk ook niet zo aantrekkelijk . Jammer, maar helaas.

Door hartklachten ben ik niet meer zo actief in bandjes. Het is gelukkig geen belemmering om te spelen, maar het gedoe eromheen is wel erg uitputtend. Ik heb wel weer veel contact met oude vrienden uit een van onze eerste bandjes - met de naam Fiets.... -; we poetsen oude nummers op en nemen die op met behulp van Cubase. Da's wat mij betreft een geweldige uitbreiding van een mooie hobby. En internet geeft ook op dit punt enorme mogelijkheden.

Als ik wel eens wat informatie nodig had kwam ik vaak op Saxforum terecht. Ik heb er ook meerdere malen nuttige dingen gevonden. Vandaar dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken en me heb aangemeld.

Van harte groet! Rob.

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Tijd om mij voor te stellen......
« Reply #1 on: 14 September 2008, 22:18:21 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 14 September 2008, 23:34:49 »
=D> indrukwekkende CV =D>

welkom hier  8) TOeT toEt groet van ZOoT 8)

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #3 on: 15 September 2008, 09:11:47 »
Mooi verhaal. Welkom!

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 15 September 2008, 11:00:26 »
nice story, welkom!

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #5 on: 15 September 2008, 14:27:03 »
Leuke achtergond heb je Rob! Lijkt op een goede leerschool.
Welkom en....geniet!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Henk de Gans

• Member
  • *
    • http://www.henkdegans.nl
« Reply #6 on: 15 September 2008, 16:35:24 »
Welkom Rob, prachtig verhaal!
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

Offline Tom

• Member
  • *
« Reply #7 on: 15 September 2008, 20:56:56 »
Welkom hier.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Offline Huibo

• Member
  • *
« Reply #8 on: 15 September 2008, 22:38:39 »
Hey Rob,
Welkom op het forum,
Huib
Het gaat er niet om wat je speelt, maar hoe het klinkt

Offline Willem

• Member
  • *