Main Menu

EWI Setup

Started by Ben Rodenburg, 20 September 2008, 14:49:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben Rodenburg

Voor de EWI'ers en de WX'ers onder ons! Wat is jouw setup?

Binnenkort ga ik mijn setup van enkel een ewi4000s uitbreiden met een AKAI s2800I. Een sampler uit de 90's (ja nog met floppies)

Aangezien ik eerst de wereld van de samplers een beetje wil verkennen begin ik met deze sampler. ik kan hem overkopen van de muziekschool waar ik werk voor een prikkie. Hij is splinternieuw, heeft alleen maar in een 19' rack gezeten en is nooit mee op tour gegaan. Ik krijg er ook nog eenpaar dozen (ja DOZEN) met floppies dus ik kan even lekker aan de slag!

Dit is een s3000 maar is looks the same

Ik wil mn setup later uitbreiden met een effectenunit, ook het liefst 19' zodat ik het allemaal in 1 flightcase kan stoppen. Natuurlijk een midi controller voor op de vloer zodat ik sneller kan switchen van sounds en misschien een loopstation maar dat is allemaal voor de toekomst, de sampler heb ik volgende week!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

wow, vet, een sampler uit de gabber tijd! Long time no see. Deze was toen zo 2000-3000 gulden ofzo?
Ik vond toen die floppies al ouderwets, je had toen voor een paar honderd gulden een cd brander. Die s3000 kwam in 1996 op de mainstream markt geloof ik, net voor de brander op kwam.

De s5000 was toen zo vet, met afneembaar scherm! met een snoer eraan haha, in 1999 hehe

Maar wat ik nooit snapte, en nu nog niet snap. Waarom zo;n dure bak om een beetje te samplen? Wat kan ie nou?

Maarreh, is zo'n akai uit de mpc serie niet leuker voor je, om live mee op te treden?

Thijs Leuven

Ik moet en zal ooit een EWI hebben, wat een geweldig apparaat...  8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Ben Rodenburg

Quote from: "Maaarten"Maar wat ik nooit snapte, en nu nog niet snap. Waarom zo;n dure bak om een beetje te samplen? Wat kan ie nou?

Maarreh, is zo'n akai uit de mpc serie niet leuker voor je, om live mee op te treden?

wat kannie nou. je kan geluiden zelf maken. ik kan bijvoorbeeld mn eigen saxgeluidopnemen en dan bespelen via de ewi. of een drumstel, piano, synthesizer, een kraan, een fluit, noem maar op. met een sampler heb je eigenlijk alles vor t oprapen (bijna alles dan;-) )

de mpc serie vind ik te duur voor alsnog. ik ben niet bekend met de wereld van samplen (live dan) en wil mezelf er eerst even mee laten kennismaken. Deze sampler kan ik voor eenprikkie kopen en dat is een heel mooi instapmodel vind ik zelf! de geluiden kan je in de sampler zelf opnemen dus de floppiedrive hou ik voorlopig maar er komt wel een cd brander aan denk ik in de loop der tijd ;)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Maaarten

en brecker gebruikte ook akai samplers  :D
http://nl.youtube.com/watch?v=hfgfo1cj_BQ

maar ja, wie niet toen

Maar je moet met je mk vi wel meerdere tonen inspelen he, anders vervormt het te erg, las ik op wikipedia. (ik begin na 12 jaar een beetje de samplers te snappen)

EelcoW

Quote from: "Maaarten"en brecker gebruikte ook akai samplers  :D
http://nl.youtube.com/watch?v=hfgfo1cj_BQ

maar ja, wie niet toen

Maar je moet met je mk vi wel meerdere tonen inspelen he, anders vervormt het te erg, las ik op wikipedia. (ik begin na 12 jaar een beetje de samplers te snappen)

Als je een sax zou willen samplen, moet je gewoon voor elke toon een andere sample maken, liefst ook nog op verschillende volumes. Meestal klinkt een sample al raar als je het 1 noot omhoog-pitched.

Of je kan natuurlijk ook gewoon je sax gebruiken  :-D

Ben Rodenburg

het was een voorbeeld ;) Ik ben van plan wat samples te gana uitzoeken enzo en bestellen via patchmanmusic.com

Morgen heb ik hem waarschijnlijk ;)

Ben Rodenburg

inmiddels heb ik een paar keer gespeeld met de sampler maar is het toch niks geworden. Het sjouwen vind ik niet helemaal optimaal.

Ik ben de boeken ingedoken en heb me verdiept in logic. Qua midi veel uitgebreider met vst's dan reason. Ik heb logic gedownload via torrent, een hoop vst's te pakken weten te krijgen via andere versies van logic die ik ook download via torrent, alles geinstalleerd en gaan testen.

Ik ben er achter gekomen waarom de logic plugins bij mij niet werkte. Ik had op mn ewi bij de breath sensor alleen maar expression aan staan. in principe kan je alles aanzetten, behalve het volume. das best irritant :P dat ik daar niet eerder op gekomen was :P

Ik heb de Velocity ingesteld en gaan met de banaan. moet nog wel een hoop gaan sleutelen met de geluiden maar dat komr zeker goed. Word dus toch met de macbook op pad gaan, stuk relater dan een Sampler van een kilootje of 5 :P

Wat ook heerlijk is, chord building! Ik heb in logic ontdekt dat je gewoon noten kan stapelen. zet een paar vst's in je main window, zet de ene op normaal, de ander een kwart daarop (dmv transpose of pitch change) en de voglende nog een kwart daarop. zet deze 3 sounds in een groep en klaar is kees :P

EelcoW

Quote from: "saxy-benny"Wat ook heerlijk is, chord building! Ik heb in logic ontdekt dat je gewoon noten kan stapelen. zet een paar vst's in je main window, zet de ene op normaal, de ander een kwart daarop (dmv transpose of pitch change) en de voglende nog een kwart daarop. zet deze 3 sounds in een groep en klaar is kees :P

Er bestaat ook een plugin waarmee je zelfs noten kan verdubbelen waarbij alle tonen in een bepaalde toonsoort staan (dus niet allemaal parallel). Heel leuk om mee te spelen, ik zal even opzoeken hoe het heet.

Wat voor vsti's gebruik jij voor je EWI? Ik heb er een aantal, maar ze zijn lang niet allemaal geschikt om sounds te maken voor EWI's.

Ben Rodenburg

Ik heb vandaag een Focusrite Saffire LE Gekocht! Mooi dingetje!

Ik ga hem ook gebruiken om life te spelen. Met logic kan ik dan mn ewi plugins en ook sound effect voor de sax doen (Harmonizer enz)

Ik hoop jullie binnenkort opnamens te kunne laten horen!

Ben Rodenburg

hier een nieuw EWI filmpje van me trouwens.

Met de saffire, en natuurlijk Logic for life (H)

http://www.youtube.com/watch?v=xglsecRND9M

ewiman

@saxy-benny: ik heb de afgelopen maanden een leuke applicatie voor de EWI ontwikkeld.
Geinspireerd op datgene wat Michael Brecker uit zijn EWI haalde. In het begin werkte hij met de Oberheim Xpander waarmee je verschillende oscillatoren met vaste intervallen kon laten roteren, zodat je akkoorden kon spelen op de EWI. Later heeft George Whitty (enige tijd keyboardman bij de Brecker Bros) soortgelijke functionaliteit in de Environment van Logic ontwikkeld zodat Brecker alleen nog maar een laptop hoefde mee te nemen ipv een rack vol synth expanders.
Soortgelijke functionaliteit heb ik nu ontwikkeld in mijn MIDI Harmonizer applicatie.
Kijk maar eens op http://www.johanlooijenga.com/tools.html

Ben Rodenburg

Ziet er te gek uit!

elizah

Het is al n oud topic zie ik maar vind t toch wel interessant. Tijd om eens wat nieuwe reacties op te wekken :D en eens kijken of er nog meer mensen zijn die WXen of EWIen....

Ik gebruik zelf een Yamaha WX-5 in combinatie met Native Instruments Kontakt 5. De samples van Samplemodeling (Mr. A, Mr. B en Mr. T... sinds kort zelfs een Ms. S =D> ) zijn wel heel erg goed moet ik zeggen en deze gebruik ik ook t meeste. Er zijn zeer veel erg goeie VSTi instrumenten te krijgen.

Overigens ben ik zelf nog steeds t meest overtuigd van de WX boven de EWI omdat deze t meeste op n sax lijkt qua spelen. Ik heb deze voorheen gebruikt met een Yamaha VL-1m van mn vader. Die is ook erg goed maar heel moeilijk te krijgen. Waren destijds erg dure dingen als ik de verhalen mag geloven en daardoor weinig verkocht. (ik zat toen nog pampers uit te testen volgens mij hihi)

Lijkt me leuk om hier wat meer reacties te zien :D
Yanagisawa S992 (2007) -- Jody Jazz HR7 -- Rico H-Lig. -- Rico Select Jazz Unfiled 3M
Yanagisawa T992 (2012) -- Jody Jazz DV NY 7* -- FL Ultimate Lig. -- Vandoren ZZ 3.5
E: Yamaha WX-5 i.c.m. Native Instruments Kontakt 5 en vele plug-ins

Thijs Leuven

Maar je samplet dus saxofoons? Wat is de lol van elektronisch spelen dan...? Dan hou je uiteindelijk toch gewoon iets over wat niet zo goed klinkt als het echte werk... :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...