Main Menu

Het werd tijd hè?

Started by Anacho, 04 October 2008, 20:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anacho

Zes saxofoons had ik, maar nog geen tenor... vanaf vandaag wel!:D

Het hele verhaal dan maar even snel: vorige week kocht ik op Ebay een Lyons-Monarch tenorsax voor 108 Britse ponden. Het merk zegt jullie misschien niets, mij in eerste instantie ook niet, maar het bleek om een Kohlert 57 stencil te gaan. Over de 57 vond ik de volgende tekst op Saxpics:

"Again, Kohlert labeled a group of horns according to specific years produced: 55, 57, 58 and 59. These are the last "good" Kohlerts ever produced, according to most popular opinion, with the 57 being the unarguable best. The 55 is essentially a slightly redesigned Winnenden, but the 57 is a completely new design with right hand bell keys and somewhat reworked keywork. According to some, particularly <!-- m -->http://www.cybersax.com<!-- m -->, it's on par with the Mark VI in terms of sound quality."

Ik dacht, daar kan ik me geen buil aan vallen voor 108 pond (totaal 190 euro inclusief verzendkosten, geen invoer). Bovendien had ik het plan opgevat om zelf met een repairkit van Musicmedic te gaan stoeien en te kijken of het repareren van een saxofoon iets leuks is dat ik misschien wel zelf kan.

Wat zie ik vervolgens deze week op Marktplaats: jawel, een Kohlert 57 tenorsax... en de aanbieder wilde graag ruilen voor een ander instrument. Ik zag het helemaal voor me, twee dezelfde saxen, dat is een stuk prettiger repareren! Het enige wat ik hem kon aanbieden was mijn oude Corona (wie kent hem nog?). Tot mijn verbazing ging de beste man akkoord en hebben we vandaag geruild, ziehier mijn nieuwste aanwinst!

Alle foto's op een rijtje

Thijs Leuven

Gaaf man! Post al je ontdekkingen m.b.t. het repareren van saxen op het forum, hoeven we straks niet meer langs FB...  :-D  :wink: (just kidding!)

Voor dat geld kan je je inderdaad geen buil vallen, en de sax ziet er qua uiterlijk nog OK uit ook! Het merk heb ik echter nog nooit van gehoord, ligt waarschijnlijk aan mij.

Veel plezier met sleutelen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

yo thijs, ff goed lezen wat er op de toetert staat  :wink:

ik vind 1 verhaal over 2 saxen ook niet echt easy  :D

EelcoW

Mooie sax idd :)

Verwacht trouwens niet teveel van een repairkit van musicmedic. Het meeste spul is niet echt van hoge kwaliteit. Ze verkopen wel prima dingen, maar de repairkit vond ik niet zoveel soeps.

Anacho

Sorry, het is misschien wat ingewikkeld :) maar dit is dus niet de sax die ik op Ebay heb gekocht, die moet nog worden bezorgd. Ik zal er zo snel mogelijk foto's van maken en aan dit topic toevoegen, en jullie op de hoogte houden van eventuele vorderingen  :-D.

JR

Ik vind 't wel enorm ondernemend =D> , succes met je nieuwe aanwinst (en)

:smt039
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

EelcoW

Quote from: "Anacho"Sorry, het is misschien wat ingewikkeld :) maar dit is dus niet de sax die ik op Ebay heb gekocht, die moet nog worden bezorgd. Ik zal er zo snel mogelijk foto's van maken en aan dit topic toevoegen, en jullie op de hoogte houden van eventuele vorderingen  :-D.

De pads die erbij zitten (precision pads) vind ik niet echt goed, de veertjes tang brak al na een aantal keer gebruiken (het metaal brak gewoon), de lijm vond ik niet echt goed. en ik vond de bijgeleverde wattenstaafjes te pluizig :P

Het is idd de beste beginnersset die ik heb gezien, maar ook de enige :) veel ander spul dat ze op de site verkopen is trouwens wel prima hoor.

Anacho

Ja misschien bak ik er ook wel helemaal niets van hoor, maar het lijkt redelijk overzichtelijk allemaal, kwestie van goed opletten en precies werken toch :-D

deHerbergier

Quote from: "Anacho"zeg maar niks FB...

Die zegt niets meer, zie ander topic, is aan zijn winterslaap begonnen.  :lol:

Jeroen Conn

He Anacho,

Ben een tijdje niet meer op het forum geweest en nu zie ik dat je je verzameling intussen stevig uitgebreid hebt. Zag ook een Selmer BA... Deze Kohler ziet er top uit! Rolled Tone Holes in ieder geval. Gefeliciteerd ermee.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Anacho

Hey Jeroen! De BA is inmiddels weer verkocht want ik kon hem nergens gebruiken en het geluid beviel me ook niet helemaal, de nieuwe eigenaar heeft hem als project gekocht en kwam er achter dat er een stuk aan de nek vastgelast is om hem langer te maken, grote lasnaad en klodders aan de binnenkant, mooie boel in ieder geval. Er staan hier straks acht koffers, ik zal wel een keer een mooie groepsfoto posten  :-D. Deze Kohlert lekt nog, ik wacht even op de Lyons-Monarch en dan bestel ik alle polsters en de reparatiekit, maar het voelt allemaal heel degelijk en de mechaniek is lekker soepel. Ben er erg blij mee.

Kom jij nog een beetje aan spelen/speuren toe?

Jeroen Conn

Ja hoor, ik speel veel de laatste tijd en ben nog steeds erg tevreden met m'n huidige saxen.
Voorlopig zoek ik dus niet verder, eigenlijk wel jammer want het was wel een leuke tijd ;-)
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Anacho

Kleine update: de "echte" Kohlert is gereviseerd, wel moet ik erg wennen aan tenorsax spelen (alt gaat goed, bariton lukt al aardig, maar dit is wel echt even anders!). Maar ik ga er in de harmonie op spelen dus het zal wel goedkomen.

De Lyons-Monarch Kohlertkloon die ik van Ebay heb gehaald ligt al een tijdje te wachten en ik geef maar ronduit toe dat ik absoluut geen tijd heb om er zelf mee aan de slag te gaan, dus die verkoop ik. Knutselaars in de dop, kijk even bij advertenties :).