Speciale polsters

Started by Daan, 11 July 2005, 19:26:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jannerd

Ik gebruik altijd sigarettenpapiertjes, werkt perfect :)
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

the martin

Maar je kan dus niet zeggen.... "Als ik die polsters er in gooi dan beïnvloed ik de klank op ..... wijze"

Daan

Ik denk dat hij bedoelt dat je klank dan veranderen misschien naar de soort muziek wat je wilt spelen zoals lichte muziek en klassiek. Maar de klank beïnvloeden op dat snap ik niet helemaal...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Daan

Tja, het is niet en en maar wel of of dus het ene of het andere.
Die technologie bestaat denk ik nog niet :) Het zou wel lastig worden maar dan kom je aanzetten met je tas vol met polsters... Eventjes je sax uitschroeven even polsters vervangen. Ownee nu gaan we weer een klassiek nummer spelen en dan een BB nummer (dat zou wel erg lastig zijn :) )
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Tony

Oef... geen idee. Anders moet je eens een Saxwinkel bellen... die verkopen ze vast wel.

WElkom trouwens

beginner

Quote from: "jazz-player"halo

ik ben net aanwezig op het forum

maar ik heb een vraagje. ik heb een tenor saxofoon gekregen van mijn grootvader. die al zeker 20 jaar stil ligt en waar 20 jaar dus niet op gespeeld is. en kan op mijn sax geen lage noten nemen. en op een andere tenor wel. dus waarschijnlijk wat de hoofdzaak gaat zijn nieuwe Polsters. maar ik vroeg mij daar de kost prijs van af. dus zou ik graag een antwoord daar op hebben. op mijn mail of op het forum

alvast hartelijk bedankt

Hallo ik heb mijn tenor ook laten reviseren poetsen nieuwe polsters ,nek opnieuw gesoldeed en nieuw kurk etc.etc. dat heeft mij 350 euro  gekost .

Groeten
1*Alt cannonball mad meg, Mondstuk Selmer Super Session D  
2*Tenor Grassi Mondstuk SML metal 4* Selmer c*
Francois Louis Ultimate Rietbinder voor Alt

the martin

Jazz-player:
kurk wordt ook gebruikt om je sax mee af te stellen.
Op elke plek waar metaal op metaal raakt wordt vaak kurk gebruikt.

the martin

Quote from: "jazz-player"
Quote from: "the martin"Jazz-player:
kurk wordt ook gebruikt om je sax mee af te stellen.
Op elke plek waar metaal op metaal raakt wordt vaak kurk gebruikt.

jaja weet ik maar het gaat er om dat deze kurk door men grootvader een beetje is afgeschuurd omdat dit mondstuk er moeizaam opging en waneer het bakelieten(zwarte) mondestuk er op werd geplaats doet men er wat teflon rond de kurk

Ik neem maar aan dat je begrijpt dat ik het niet over de kurk op je saxnek heb maar kurkjes die worden gebruikt voor het afstellen van de kleppen  8)

jupialto

Quote from: "jazz-player"alvast bedankt voor de verwelkoming en voor een ongeveer kostprijs er van te geven

maar een nieuwe kurk heb ik niet nordig want er staat er nu een op waar men metale mondstuk opkan. nu nog 1 vraag deze sax is van mijn grootvader geweest en het heeft een emotonele waarde. zou het mogelijk zijn van hier een verzekering op aftesluiten.

groetjes jazz-player

Kan volgens mij vallen onder de zgn. kostbaarheden polis. Lijkt me afhankelijk van merk, type, leeftijd en emotie. Laat de sax wel even taxeren, dan weet je vooraf over welke bedragen je gaat praten bij een evt. verzekering.

Suc6!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Smelly Jelly

Quote from: "Daan"Chanu polsters zijn van zeer goede kwaliteit zoals ik eerder had gezegt... Misschien moest je even inspelen ;) Maar waaraan had je dan last?

Ik had het er vandaag even over met mijn reparateur, dus blaas het topic ff nieuw leven in.

Volgens hem heeft Selmer de saxen enige tijd met Chanu's uitgerust. Hiermee zijn ze gestopt omdat de kwaliteit zeer wisselend was: Deze liet in 99 % van de gevallen te wensen over. Ook Toptones en andere dingen past hij niet toe, het is volgens hem allemaal onzin (geen verbetering), rommel (slechte kwaliteit) of beide.

Hij werkt alleen maar met polsters van hertenleer en kunststof resonators...
Ik heb er geen verstand van maar ben alijd tevreden met de polsters!!!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Tony

Hmmm... wie is je reparateur?

Smelly Jelly

Quote from: "Anthony"Hmmm... wie is je reparateur?

Ik ga altijd naar Jan Slot. Er is ook wel eens ergens anders aan mijn sax gesleuteld, maar elke keer als hij/zij daar vandaan komt, speelt mijn tenor weer als nieuw.

Verder weet ik zeker dat ik met Jan als reparateur ontzettend veel geld bespaard heb, door zijn eerlijkheid. Zoals gisteren bijvoorbeeld: Ik kom binnen met de vraag of het zin heeft betere polsters op mijn sax te zetten. Als hij had willen cashen, had ie gezegd "tuurlijk!" Je krijgt echter zijn eerlijke mening, en het is niet de eerste keer dat hij me een dure reparatie/accessoire afraad. Verder weet hij altijd uit zijn hoofd (en hij heeft nogal wat klanten, het halve conservatorium komt bij hem en hij doet ook ander hout en koperwerk) wat voor sax je seelt en wat de onderhoudsgeschiedenis is.

Ik heb gisteren ook wat polsters in mijn handen gehad, degene die hij op mijn sax gebruikt zijn vrij eenvoudig maar lijken me erg duurzaam. Dat blijkt ook uit de reparatiefacturen, daar staan altijd maar een paar nieuwe polsters op.
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Maaarten

weer even ophalen dit topic....

ik wil mijn toeter eens flink onder handen laten nemen.
Iemand ervaring met de uitwerking van toptones op tenor?

ik twijfel tussen deze, en roo polsters. Ik heb gelezen dat toptones goed sluiten, maar boventonen enorm absorberen enzo. Dat wil ik dus niet.
 Ik begrijp niet hoe ze er bij komen, daar gewone polsters met plastic resonatoren niet veel doffer klinken dan met metalen polsters. En toptones hebben volgens mij juist hele mooie resonantieplaatjes.
Aan de andere kant vind zelfs ik leren polsters een beetje ouderwets, je blijft bijstellen, het mag niet vochtig worden en ga zo maar door.

the martin

Ik zeg één ding..

Ik heb ze op mijn Martin zitten. Nu al TIG jaar en dat speelt helemaal GEWELDIG...
Fluisterend zacht tot aan de lage Bb..

Qua klank..
Tsja. Moeilijk
Ik had eerst van die Selmer-style plastic resonators er op..
Mij is een verschil niet echt opgevallen..

Maaarten

zo dat klinkt goed. (ik pin je er niet op vast hoor) :wink:

Ik geloof persoonlijk niet in een grote invloed op de klank. Dat is een beetje hetzelfde als de klankinvloed van rietbinders enzo wat ook nogal marginaal is. (althans, dat denk ik)

Nu nog sparen, en bij een reparateur advies inwinnen.  :-D