Author Topic: Rieten  (Read 1995 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nancy

• Member
  • *
Rieten
« on: 16 October 2008, 13:55:58 »
Ik heb een vraagje over de welbekende rieten,
Ik heb vandoren nr. 3 rieten in gebruik, en ik weet dat ze slecht kunnen zijn.
Maar als ik nu een goed rietje heb, dan klikt deze na een paar keer al erg licht. Wat kan ik daar aan doen?
Ik beet eerst wel op het riet, maar dat is nu over.
Blaas ik misschien met teveel water zal ik maar zeggen?

Hoe kan ik zorgen dat ik met minder ruis speel? want dat is dus erg snel nadat ik een nieuw rietje erop zet, zodat ze soms geen week meegaan, en ik blaas maar een half uur tot een uur per dag.

deHerbergier

• Guest
Re: Rieten
« Reply #1 on: 16 October 2008, 14:04:44 »
Quote from: "nancy"
Maar als ik nu een goed rietje heb, dan klikt deze na een paar keer al erg licht. Wat kan ik daar aan doen?

Hoe kan ik zorgen dat ik met minder ruis speel? want dat is dus erg snel nadat ik een nieuw rietje erop zet, zodat ze soms geen week meegaan, en ik blaas maar een half uur tot een uur per dag.

Mijn ervaring is dat ruis alleen voorkomt bij een te hard riet.

harpje

• Guest
Re: Rieten
« Reply #2 on: 16 October 2008, 15:59:16 »
Quote from: "nancy"

Voordat je begint te blazen met een bolle kant van de lepel wrijven over het riet zodat de buisjes dicht gaan. Dan kan er minder snel speeksel in de buisjes komen. Speeksel maakt het riet slapper. Ook na het blazen het riet eventjes in water leggen zodat hij weer schoon wordt. Je ziet het speeksel dan uit het riet komen. Niet ta lang erin leggen hoor. 10 minuutjes of zo.
Ruis wil zeggen dat je embouchure nog niet goed is. Nou hebben vandoorn traditionels wel meer bijgeluiden dan bijvoorbeeld de V16 maar die zijn echt binnen een week al weer te slap.

Gewoon en paar rieten tegelijk inblazen en dan zul je zien dat de ruis op een gegeven moment weer verdwijnt. Ik vind het typisch iets voor vandoorn.
Op de klarinet gebruikte ik altijd apollo solist, nooit last, riet erop en blazen en het geluid bleef mooi . Met vandoorn is het eerst mooi, dan bijgeluiden en daarna wordt het riet weer beter.