Author Topic: Minder spanning  (Read 2543 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline nancy

• Member
  • *
Minder spanning
« on: 16 October 2008, 14:07:01 »
Ik heb geprobeerd om met minder spanning te maken op mijn onderlip door er een vloeitje tussen te leggen, maar die was binnen 10 minuten zowat helemaal op. Hoe kan ik dit droog houden?
En bestaat er een mogelijk om met minder ruis en water te blazen, want ik wordt gek van dat geluidje.

harpje

• Guest
Re: Minder spanning
« Reply #1 on: 16 October 2008, 16:18:03 »
studeren, studeren, dan gaat het vanzelf over omdat je embouchure beter wordt.

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #2 on: 16 October 2008, 22:22:04 »
Wat Harpje zegt: het enige wat helpt is gewoon veel spelen.

Een goede manier om je embouchure te trainen is lange noten spelen. gewoon een chromatische toonladder over je hele bereik spelen, en elke noot een aantal seconden aanhouden (ik doe meestal 6 sec). Het klinkt misschien saai (dat is het ook..), maar het is heel goed voor je embouchure en je toonvorming enzo.

over een ruis tijdens het blazen: dat komt vaak voor, en is soms niet op te lossen. Kijk of je riet goed recht zit, probeer een ander riet (met zwaardere rieten heb ik het veel minder), maar even alles goed schoon.

Offline nancy

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 October 2008, 21:46:01 »
Ik studeer toch ruim elke dag een uur, dus dat kan het niet echt zijn. Zal het toch eens gaan proberen met lange noten. die houd ik zeker geen 6 seconde aan. Ik blaas wel elke dag van die saaie toonladders om te beginnen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #4 on: 19 October 2008, 22:09:12 »
Hoe lang speel je al?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
« Reply #5 on: 21 October 2008, 23:06:02 »
als je je embouchure 'losser' wilt maken, bijvoorbeeld om van een klassiek embouchure om te schakelen
naar een 'licht' embouchure werkt de volgende oefening goed.
- koop een riet wat 1 sterkte minder is dan de sterkte die je normaal gebruikt.
- speel hier wat op zodat je er enigszins aan went.
- stem dan mbv een stemapparaat af.
- duw nu je mondstuk verder op je hals (zodat de stemming hoger wordt)
- ga nu lange noten spelen (toonladdergewijs) en zorg ervoor dat je op je stemapparaat stemmend
speelt.
- houd dit lang vol (maanden) en je zult merken dat je lipspieren wennen aan deze andere belasting.

hier houdt het verhaal niet op, maar je bent een eind in de goede richting doordat je voelt welke
aanpassing je moet doen om met een 'los' embouchure te spelen.
dit heb je onder andere nodig als je op een stalen mondstuk wilt gaan spelen terwijl je daarvoor
op een klassiek mondstuk met een klassiek embouchure speelde.

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline nancy

• Member
  • *
« Reply #6 on: 25 October 2008, 08:57:29 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Hoe lang speel je al?
Ik speel ruim 10 jaar. Maar de laatste jaren is het  probleem begonnen.
Nu heb ik sinds die jaren ook een andere (betere) leraar maar die kan het ook niet echt verhelpen, want het is echt lastig.
En het maakt niet uit of ik in een week 1 uur per dag blaas of zelfs minder, toch ga ik het doen. Zelfs op een licht rietje krijg ik het voor mekaar.

harpje

• Guest
« Reply #7 on: 26 October 2008, 00:04:21 »
En blaas je wel met ademsteun of ben je meer op "power"aan het blazen.  Dan blaas je meer tegen het riet aan dan door je instrument. Ik denk dat je je mond meer in een streep hebt staan in plaats van een mooie ronde o. dan krijg je een knijperige toon en bijgeluiden. Ik kreeg het op gegeven moment op mijn klarinet en kon geeneens geluid meer uit mijn Wurlitzer krijgen. Daar sax erbij te nemen ben ik weer ontspannender gaan blazen en heb er geen last meer van.

Een goede oefening om je lip embouchure over je gehele lippen te trainen is om 5 minuten te spelen zonder dat je tanden het mondstuk raken. ik kreeg deze tip van Henry Bok tijdens zijn workshop en het zorgt ervoor dat je meer controle over je lippen en je toon hebt. Het is wel zwaar hoor  :D