Mijn zoektocht ...
Tja, waar begin je, als sax-groentje met een uitermate krap budget? Marktplaats? E-Bay? Hm, teveel risico. Dan maar een gedegen info/zoektocht starten? Diverse saxwinkels aflopen? Oké, in etappes. Vergelijkend warenonderzoek.
Goed, allereerst naar de saxofoonwinkel in Deventer. Een tikkie nerveus, want eigenlijk mag ik nog helemaal geen druk uitoefenen op m'n kaak van de kaakchirurg, dus zeer zeker niet op een sax blazen. Maar ach, de kans dat een groentje als ik op een sax mag blazen zou immers uitermate klein zijn, toch? Dus toog ik naar Deventer. Een mooie overzichtelijke winkel. Prettige mensen, aan wie ik mijn situatie in het kort uitlegde: 1 saxles gehad, geen eigen instrument, krap budget, oriënterend. Ik kreeg veel info over prijzen (zowel huur als koop), rieten, mondstukken, etc. En toen kreeg ik zomaar het aanbod om een sax uit te mogen proberen. Slik. Een Yamaha - vraag me niet het type, dat is me op dat moment geheel ontgaan. Met de uitspraak van de kaakchirurg in mijn achterhoofd wilde ik weigeren. Maar het kriebelde wel heel errug ... ik kon de verleiding dus niet weerstaan en ging mee naar de oefenruimte. Doodzenuwachtig, bang dat ik een verkeerde keuze had gemaakt mbt mijn kaak. Begon dan ook prompt te knijpen, waardoor er geen geluid uit kwam. Pfff, dat had ik weer. Voor schut staan - zo voelde het. Toch nog maar een keer proberen. Weer heel voorzichtig. En het lukte! Het gevoel van mijn eerste sax les stroomde weer door me heen. Kicken! Dit smaakte naar méér! Maar ja, die kaakchirurg, hè ... toch maar heel voorzichtig gedaan, en veel te snel naar mijn smaak gestopt. Uitgelegd waarom ik zo voorzichtig was. Afgesproken dat ik snel weer kom. En dan mag ik uitgebreider testen en luisteren. Want men vindt dat ik in alle rust m'n instrrument moet kunnen uitzoeken. Want er is immers, buiten de prijsverschillen, verschil qua 'klankkleur' tussen de diverse saxen.
Enkele weken later de zoektocht weer opgepakt. Deze keer was Schreeven Brass in Wijchen aan de beurt. Bij het binnenstappen van de winkel bekroop mij een raar gevoel: de saxen waren her en der in de winkel opgesteld, dit in tegenstelling tot de andere instrumenten die wèl bijelkaar waren gegroepeerd. Maar goed, de eerste indruk hoeft niet de juiste te zijn, toch? Hm, denkfoutje mijnerzijds. De knaap achter de toonbank was niet echt toeschietelijk. Ik moest de info uit hem trekken. Bij gratie Gods (ehm ... des knaaps dus) liet hij mij zien hoe een Yamaha in de koffer lag, met alle toebehoren die bij de prijs inbegrepen waren. Meer niet. Op mijn vraag of ik het geluid mocht horen - hetzij zelf spelen, hetzij dat iemand anders speelde - werd negatief gereageerd. Want, zo beweerde de knaap stellig, ik kon als beginneling absoluut niet beoordelen of er wel of geen verschil was in klankkleur tussen bijv. een Yamaha en een Jupiter. Ja, duh, laat me dat lekker zelf bepalen. Ik heb wel zoveel muzikale ervaring (gitaar, beetje piano, en de onvermijdelijke blokfluit ... en vergeet ook niet het járenlang beluisteren/beleven van uiteenlopende muziekstijlen) dat ik dat toch redelijk kan - al zeg ik het zelf.
Om een lang verhaal kort te houden: in Wijchen zien ze me nevernooit meer terug. Wat een b*****tent (excusez le mot). Geen service/klantgerichtheid what-so-ever. Misschien een goede winkel voor supplies (rieten e.d.) en/of onderhoud c.q. reparaties, maar verder ... ook met hun afwijkende huurperiodes ( 5 of 10 maanden ipv 6 of 12 maanden bij anderen) is het in mijn ogen geen aanlokkelijke zaak.
Komend weekend gaat mijn zoektocht verder: naar Amsterdam Winds. Ben benieuwd ...
O ja, nog even een voetnoot: dit is dus MIJN beleving, voor een ander kan het natuurlijk geheel anders zijn. Maar aangezien ik overal eerlijk mijn situatie uitleg, denk ik dat ik op een iets andere manier een saxofoonwinkel binnenstap dan het gros van de mensen hier op het forum. Want alleen al het beschikbare budget kan een wereld van verschil maken ...