Author Topic: Alt of Tenor, Tenor of Alt?  (Read 11504 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Re: Alt of Tenor, Tenor of Alt?
« Reply #15 on: 25 October 2008, 16:17:47 »
Als ik alleen uit alt of tenor mag kiezen is het zeker alt. Tenor vind ik heel mooi om te horen, maar zelf spelen nee. Mijn eerste keus ligt in dit geval bij de alt. (Sopraan blijft uiteraard mijn nummer 1, maar dat was de vraag niet.)

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #16 on: 25 October 2008, 17:28:36 »
Ik zou ook even naar de toepassing kijken inderdaad: in een dweilorkest zie je sneller tenor dan alt. En in de Harmonie spelen de alten vaker de melodie dan de tenor.

Of ben je er al uit?
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

rolok

• Guest
« Reply #17 on: 27 October 2008, 22:04:25 »
Ik ben ooit begonnen op alt. Waarom? Goeie vraag. Ik denk dat dit kwam, omdat de in de bands waar ik graag naar luisterde, veelal een altsaxofonist meespeelde. Dat geluid sprak mij aan, dus dat zal ongetwijfeld een grote rol hebben gespeeld.

Toen ik later een (groot) liefhebber werd van jazz, werd daarmee tegelijkertijd mijn aandacht gevestigd op de tenorsax, al helemaal nadat ik Dexter Gordon meerdere malen had zien - en horen! - spelen. Machtige massieve klank! Vandaar dat ik later ook een tenor heb gekocht.

Voordat ik een tenor kon aanschaffen had ik een alt King Super20 kunnen kopen. Dat ding klinkt wel zo ongelooflijk lekker, dat dit nog altijd mijn favoriete sax is. Je kunt er veel mee: van soft tot scheurend, maakt niet uit. Enorm volle, als het moet harde klank; ik kan zo onversterkt meeblazen met een trompettist. Mengt heel goed en mooi.

Mijn tenor (ook een Super20) klinkt ook fantastisch, van soft tot moddervet , maar op de een of andere manier heeft de alt toch net even meer mijn voorkeur. Kan best zijn omdat ik hier het langst op speel, of misschien toch omdat het geluid mij iets meer aanstaat.

In ieder geval wil ik ze beide niet kwijt......

Overigens: heb ik het goed begrepen dat je nog een sax gaat aanschaffen? En dat je beide instrumenten eigenlijk wel mooi vindt? Ga lekker op je gemak uitzoeken welk instrument voor jou het fijnst aanvoelt.

Toen ik mijn alt kocht, had ik de keuze uit een Selmer mk7 en de Super20. Ik had eerst een tijdje op de mk7 geblazen, maar daar had ik gewoon geen goed gevoel bij. Het was wel een kwaliteitsinstrument, maar niet meer dan dat. De King was het meteen, die lag lekker "in de hand", nodigde uit tot spelen, klonk als een speer. Zal ook best wel een kwestie van smaak zijn geweest, maar ik kan me voorstellen dat dit met alt en tenor ook zo kan werken.

Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze, en ook naar de reden van die keuze.

Succes!

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #18 on: 09 November 2008, 12:55:08 »
Quote from: "zomertje"
Of ben je er al uit?

Nee, ik twijfel nog steeds.
Ik heb ergens gelezen dat je de saxofoon met de menselijke stem kunt vergelijken. Dat gevoel heb ik ook. Maar welke "stem" past dan bij mij? Moeilijk, heel moeilijk. Ik kan zowel heel hoog (gillen  :wink: ) als heel laag (bulderen  :-D . En dan heb ik niet eens grote handen  :roll: .

Maar dan komt wel weer het argument "kijk ook naar het verschil in gewicht" om de hoek kijken ...  :?

Kortom, ik weet het nog niet. En aangezien ik tot zeker eind deze maand absoluut niet mag toeteren, heb ik nog 'even' de tijd om m'n keuze te maken. En dan gaat ook "Mijn zoektocht ... een rondje Nederland" weer verder  :D .

Ik houd jullie op de hoogte, en in de tussentijd ... schroom niet om te reageren  :-D .

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #19 on: 09 November 2008, 14:52:26 »
Op de tenor heb ik meteen de grepen te pakken, bij de alt moet ik stevast eerst zoeken waar ik ook alweer m'n vingers moet zetten  

Ze zijn toch precies hetzelfde...? Op de alt zitten ze alleen wat dichter bij elkaar.........
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #20 on: 10 November 2008, 22:41:44 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Op de tenor heb ik meteen de grepen te pakken, bij de alt moet ik stevast eerst zoeken waar ik ook alweer m'n vingers moet zetten  

Ze zijn toch precies hetzelfde...? Op de alt zitten ze alleen wat dichter bij elkaar.........

Waarom denk je dat ik erbij zet dat ik echt geen grote handen heb?  :wink:  :wink:
Ik zou namelijk verwachten dat je met kleinere handen de grepen bij een alt sneller vindt dan bij een tenor - omdat het daar juist wat verder uit elkaar zit.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #21 on: 11 November 2008, 11:38:09 »
Aha,
                                SPREIDVINGERS  !!
   :-D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #22 on: 16 November 2008, 21:46:33 »
Quote from: "JR"
Aha,
                                SPREIDVINGERS  !!
   :-D

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #23 on: 21 January 2009, 21:07:58 »
De keuze is gemaakt ...  :D/

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #24 on: 22 January 2009, 15:01:06 »
Een tenor neem ik aan?  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #25 on: 22 January 2009, 17:30:18 »
Quote from: "Steph Saxin' Spé"
Alt of Tenor, Tenor of Alt?  :-k  :roll:
Een (nieuw  :( ) dilemma voor mij, maar hoe zit het met jullie?

Wat was de doorslaggevende factor? Het geluid? Het gevoel als je 'em in je handen hebt? De prijs  :wink: ? Omdat in de harmonie/fanfare/band deze plaats (lees: instrument) vrij kwam?

Bariton natuurlijk  :D

De afgelopen tijd heb ik weer meer alt gespeeld, en dat ligt mij minder. Ik vind het te direct, en teveel op de voorgrond. Geef mij maar het karakter van een bariton of een tenor, waarbij ik dan toch voor de bariton kies.

Dat heeft niet alleen met het geluid en gevoel te maken, maar ook met de plaats in de sectie. De bariton legt toch vaak een soort basis, en dat vind ik persoonlijk erg prettig spelen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #26 on: 17 February 2009, 09:59:32 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Een tenor neem ik aan?  :)

:smt045

Hm, maar nu moet ik eigenlijk ook antwoord geven op mijn eigen vraag, en dat onderbouwen  :wink:

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de tenor, omdat ik me daar het prettigste bij voel. De warme donkere klank, het gevoel hoe hij in de hand 'ligt'. Dit hoort bij mij. En aangezien ik niet in een harmonie, fanfare of i.d. speel, was dat ook geen reden om voor de een of de ander te (moeten?) kiezen. Niet dat dat invloed zou hebben gehad op mijn keuze  :wink:

De uiteindelijke beslissing kwam wel opeens in een stroomversnelling, omdat deze tenor op m'n pad kwam. Maar ik heb er geen moment spijt van. Sterker nog, ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik de juiste keuze heb gemaakt  :D .

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #27 on: 17 February 2009, 12:09:06 »
De woorden van een gelukkig mens

deHerbergier

• Guest
« Reply #28 on: 18 February 2009, 11:39:09 »
Quote from: "Steph Saxin' Spé"
... En aangezien ik niet in een harmonie, fanfare of i.d. speel, was dat ook geen reden om voor de een of de ander te (moeten?) kiezen. Niet dat dat invloed zou hebben gehad op mijn keuze  :wink:

Het lijkt mij zowiezo niet goed om je keuze te laten bepalen door van welke vereniging je nu net lid ben. Ik heb ook gekozen voor een sopraan, terwijl die in onze harmonie (als 1e instrument van een speler) niet voorkomen.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #29 on: 18 February 2009, 20:01:36 »
Hier ook een sopraan temidden van harmoniespelers (LOL in het orkest speel ik fluit, maar op straat is een fluit wat dwars :wink: en mag ik mijn  sopraan mee)
Sopraan is mijn ding, de melodie de hoogte dat ligt me (heb ik ook nooit anders gedaan). Ook een tijdje tenor gespeeld. Begeleiding is niet mijn ding, zo langdradig en saai (al scheelde het veel tijd met oefenen).
Nu ook alt bij de kapel. Leuke afwisseling: melodie, tegenstem of juist begeleiding. Bevalt me beter dan gedacht, al zit 'm dat ook in het feit dat ik het erg fijn vind weer regelmatig sax te kunnen spelen (was tot voor kort trompettist bij de kapel).
Voordeel van sopraan en tenor is weld at je dezelfde stemmig hebt als tormpetten/cornetten/klarinetten. DAt scheelt een hoop getransponeer. Hahaha ik moet ook weer bij 0 beginnen kon allerhande kapel-melodien uit mijn hoofd en dat gaat nu niet meer als de rest ook mee wil doen. Dan klinkt het nergens naar! :lol:
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc