Ik ben ooit begonnen op alt. Waarom? Goeie vraag. Ik denk dat dit kwam, omdat de in de bands waar ik graag naar luisterde, veelal een altsaxofonist meespeelde. Dat geluid sprak mij aan, dus dat zal ongetwijfeld een grote rol hebben gespeeld.
Toen ik later een (groot) liefhebber werd van jazz, werd daarmee tegelijkertijd mijn aandacht gevestigd op de tenorsax, al helemaal nadat ik Dexter Gordon meerdere malen had zien - en horen! - spelen. Machtige massieve klank! Vandaar dat ik later ook een tenor heb gekocht.
Voordat ik een tenor kon aanschaffen had ik een alt King Super20 kunnen kopen. Dat ding klinkt wel zo ongelooflijk lekker, dat dit nog altijd mijn favoriete sax is. Je kunt er veel mee: van soft tot scheurend, maakt niet uit. Enorm volle, als het moet harde klank; ik kan zo onversterkt meeblazen met een trompettist. Mengt heel goed en mooi.
Mijn tenor (ook een Super20) klinkt ook fantastisch, van soft tot moddervet , maar op de een of andere manier heeft de alt toch net even meer mijn voorkeur. Kan best zijn omdat ik hier het langst op speel, of misschien toch omdat het geluid mij iets meer aanstaat.
In ieder geval wil ik ze beide niet kwijt......
Overigens: heb ik het goed begrepen dat je nog een sax gaat aanschaffen? En dat je beide instrumenten eigenlijk wel mooi vindt? Ga lekker op je gemak uitzoeken welk instrument voor jou het fijnst aanvoelt.
Toen ik mijn alt kocht, had ik de keuze uit een Selmer mk7 en de Super20. Ik had eerst een tijdje op de mk7 geblazen, maar daar had ik gewoon geen goed gevoel bij. Het was wel een kwaliteitsinstrument, maar niet meer dan dat. De King was het meteen, die lag lekker "in de hand", nodigde uit tot spelen, klonk als een speer. Zal ook best wel een kwestie van smaak zijn geweest, maar ik kan me voorstellen dat dit met alt en tenor ook zo kan werken.
Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze, en ook naar de reden van die keuze.
Succes!