Author Topic: Hoge G-klep  (Read 29835 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: Hoge G-klep
« Reply #15 on: 20 February 2009, 09:08:55 »
Ik heb ook een hoge G klep. Inderdaad boven de Fis. En ik gebruik ‘m ook regelmatig. Het was even oefenen in het begin. Vooral om het zuiver en zonder gepiep te laten klinken.
Maar inmiddels lukt dat. :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #16 on: 09 July 2011, 19:22:34 »
Zo, deze tread maar eens actualiseren.
In de first suite in Es van Gustav Holst zit (in de fanfare-bewerking uiteraard) exact 1 hoge G.
In een half jaar tijd een eind gekomen om t/m de hoge fis er redelijk soepel uit te krijgen, maar die laatste OEI vraagt relatief wel veel oefening.
Zit me nu te beraden hoe ik 't mezelf iets makkelijker kan maken:
dunner riet /ander riet (relatief goedkoop), ander ligatuur, ander mondstuk.....
Ik speel nu op een Selmer S80 E met een standaard Selmer binder en Vandoren 2,5.
Dit was tot nu toe de fijnste setup. Ik heb ook een F mondstuk, diverse andere rieten en een Vandoren V5S27-mondstuk met een Vandoren Optimum binder.
Ik weet dat het uiteindelijk heel persoonlijk is, maar ben benieuwd welke wisselingen bij jullie hebben geholpen.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #17 on: 09 July 2011, 21:41:07 »
Geen wisselingen.
Ik speel al jaren op dezelfde setup en had in het begin ook moeite met de Fis en G.

Oefenen, oefenen, oefenen.
Veel hoge opeenvolgende loopjes.
Beginnen op C, Cis, D, Dis, E en weer terug.
Klinkt de E net zo helder, zuiver en open als de C, pak je de F erbij. Klinkt de F ook net zo helder, zuiver en open als de C, ga je weer omhoog.
Probleem in de hoogte is vaak dat je gaat knijpen. De klank gaat iel klinken en schiet hij qua zuiverheid de hoogte in.
En zorgen dat je embrouchure los blijft. Op een gegeven moment voel je 'm.
Dit kost tijd en veel oefening.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #18 on: 10 July 2011, 13:33:40 »
sommigen schakelen makkelijk tussen setups en verschillende instrumenten. Velen echter niet.
Wisselen van setup om een bepaalde noot eruit te krijgen raad ik af als je huidige setup op zich prima speelt.

Toptones willen weleens makkelijker gaan met een grotere tipopening. Dat klopt dan weer wel. Ze komen echter soms ook dan weer doordat je er ook harder op speelt hehe.
Toch sluit ik me aan bij Amanda.

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #19 on: 10 July 2011, 13:51:31 »
Dit had ik misschien wel kunnen aanvullen, ik ben inderdaad niet helemaal tevreden met m'n huidige setup. Ik vind de toon snel te ielig, zo vanaf de midden G vind ik 't aniet echt mooi meer. Het Vandorenmondstuk beviel wat dat betreft ietsje beter, maar gaf zoveel problemen in 't hoogste octaaf qua aanspreken dat ik daar niet mee ben doorgegaan. Misschien inderdaad wel iets voor de zomerperiode, dan heb ik alle tijd om te wennen.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #20 on: 10 July 2011, 14:48:47 »
Maar klinkt de toon iel omdat het aan je setup ligt, of omdat je zelf teveel druk zet/knijpt?

Ik vind een riet 2,5 persoonlijk te licht voor een sopraan.
Ik zou eens voor een 3 gaan kijken. En misschien kun je eens andere rieten proberen dan Vandoren?
Een SA80 E is een prima mondstuk.

Ik ben zo'n 7 jaar geleden van Vandoren afgestapt op sopraan. Een tijdje La Voz MH gespeeld, maar sinds een jaar of 4 speel ik op Hemke.
Bevalt mij heel goed. Zeer klassiek riet, wat stug.
Maar het gaf voor mij de volle klank die ik zocht.
De hoogte bleef wat iel, maar dat lag echt aan mij. Sopraan luister zo nauwkeurig, elke spierspanning in je embrouchure hoor je en kan schelen in klank. Al dan niet positief.