Main Menu

Vergelijk: TopSax - Eastmann

Started by deHerbergier, 26 October 2008, 17:18:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

Er is al veel over gezegd: soms positief, veel negatief. Soms gebaseerd op eigen ervaring, vaak lijkt het ook van niet: Goedkope Chinese saxen.

Dat gaf mij het idee om toch eens zo'n prijsvechter te proberen. Het is een 'super'-goedkope Eastmann geworden. Sopraan uiteraard, en recht, die wilde ik nog graag. Als referentie gebruik ik mijn TopSax Serie IV. Simpelweg omdat deze al enige maanden probleemloos voldoet en door de strenge keuring van mijn docent gekomen is als 'zeer goed'. Foto's volgen nog, maar hier een paar een paar aantekeningen uit mijn vergelijk.

Ik heb dus beide saxen vergeleken: Topsax Serie IV Saxello vintage gelakt en Eastmann Sopraansax recht goud gelakt.

De technische verschillen:
* gewicht van de eastmann is groter dan de topsax.
* de c-klep is bij de topsax dubbel opgehangen.
* topsax heeft een plastic duimsteun voor de linkerduim, de eastman een metalen gelakt.
* de linkerpalm keys staan wijd uit, vooral de d bij de topsax. Handig voor grote handen.
* de topsax lijkt steviger, maar dit kan liggen aan het verschil in lak.
* hoogste klep topsax: f, hoogste klep eastmann: g.

Het geluid van de topsax is wollig, de eastmann is minder wollig, soms wat jazzie.

Het zijn beide kopiƫn:
Eastman: is een kopie van de Selmer Serie III
TopSax: is een kopie van de Le Monde Saxello

Dit is het voorlopig, foto's van beide saxen ter vergelijk ga ik nog maken. Het commentaar van mijn docent op de nieuwe sax gaat ook nog volgen. :)

Update: De foto's zijn helaas enigszins vertraagt. Nog voordat ik ze kon maken liet de ik sax uit mijn handen vallen. Het b-plateau staat nu ietsie scheef dus het word eerst een bezoekje aan de reparateur. :(

Update: Inmiddels is hij gemaakt, maar het valt met een kleine camera niet mee om in de avond een aardig fotootje te maken. Dit is de enige die ik een beetje acceptabel vond:

//http://www.andriesdewaard.nl/pic/PICT3208.JPG

Henk de Gans

ik ben benieuwd!
vooral of FB dan weer uit winterslaap komt :lol:
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

FB

Even een noodzakelijke correctie:
De TopSax kost niet 350,- ! Maar wel wat meer.
De genoemde prijs is een fikse kortingsprijs ivm een lichte beschadiging.
TopSax saxofoons
http://www.freeblowing.com

Henk de Gans

Quote from: "FB"Even een noodzakelijke correctie:
welkom back :wink:
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

deHerbergier

Quote from: "FB"Even een noodzakelijke correctie:

Het is natuurlijk wel de vraag of een hogere prijs voor TopSax in deze vergelijking positief is :?:

FB

De saxelo kost nieuw geen 350,- that`s all
Even voor die mensen die erover denken zo`n nieuw sax aan te schaffen.Dat kan dus niet voo 350,-
Als je wilt gaan vergelijken (subjectief) doet dit er wel wat toe, want een nieuwe Eastman is gewoon stukken goedkoper.En of jouw vergelijking met een hogere prijs niet gunstig uitvalt voor de TopSax saxello...it`s all in the game.
BTW: ik verkoop geen TopSax sopranen/saxello`s
BTW(2): Bob (TopSax) is voornamelijk een inkoper/opkoper van saxen. Dit verklaart de verschillen in prijs.
Alleen de alt "Ultimate" is een rechtstreekse grote order voor een Chinese sax fabriek geweest.
Terug in winterslaap.....
TopSax saxofoons

Anacho

Hoe bevalt dat nou, zo'n winterslaap?  :wink:

deHerbergier

Een fotootje bijgeplaatst... (Zie boven)

JR

Quote from: "deHerbergier"Een fotootje bijgeplaatst... (Zie boven)

Fotootje?

Waar?

:smt039
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Maaarten

JR

Quote from: "Maaarten"bovenop je scherm natuurlijk!

Daar ligt m'n kat . . .

:smt039
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

deHerbergier

Om de vergelijking dan maar eens af te sluiten, de mening van de docent:

'Erg mooie kopie van de Selmer sopranen, en beduidend minder vals dan die saxello van je..'

FB

Ik zag dat je de Saxello te koop had staan op MP (weekje terug?). Voor mij was je uitslag wel duidelijk.
Het kan verkeren (Bredero).
Jammer dat je `vergelijking` zo summier is (nihil bijna)....had toch een gedegen vergelijkend warenonderzoek verwacht met enkele waarneembare feiten ipv. 2 subjectieve meningen. Jammer, hier schiet geen mens wat mee op...(of ik schiet er weer bij in als je de Saxello bedoelt die vals zou zijn)
TopSax saxofoons

Pieter

Quote from: "deHerbergier"Als referentie gebruik ik mijn TopSax Serie IV. Simpelweg omdat deze al enige maanden probleemloos voldoet en door de strenge keuring van mijn docent gekomen is als 'zeer goed

Quote from: "deHerbergier"Om de vergelijking dan maar eens af te sluiten, de mening van de docent:

'Erg mooie kopie van de Selmer sopranen, en beduidend minder vals dan die saxello van je..'

Is dit een andere docent, dan?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.