Rieten worden slap na een uurtje spelen?

Started by zomertje, 01 November 2008, 10:51:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zomertje

Daar gaan we weer, een rietentopic :)

Ik heb van de week een vers rietje gepakt: Vandoren Traditional 3. Daar speel ik eigenlijk altijd mee. Nu heb ik na een uurtje spelen dat ik het rietje begin dicht te knijpen (en er dus geen geluid meer uit komt). Twee keer een uur repeteren bij de muziekvereniging met een pauze van een kwartiertje (en niet continu blazen natuurlijk). Ik had niet het gevoel dat ik moe was. Als ik thuis een half uur flink doorblaas ben ik intensiever bezig dan daar.

Ligt dat aan mijn embouchure die moe wordt of worden rietjes gewoon wat slapper als je ze wat langer gebruikt? Moet ik halverwege gewoon even wisselen voor een andere? Ik heb het al bij twee rietjes gehad, het is wel iets van de afgelopen maanden trouwens. In het begin had ik dit niet, maar toen speelde ik ook minder denk ik.  

Volgende week moeten we wat losse stukjes blazen, aan het begin van de avond een paar nummers, hier en daar tussendoor wat nummers. Ik ben bang dat halverwege de boel weer dichtzit, en das niet handig, sta ik mooi voor joker (als de zenuwen me niet de das omdoen moet het rietje het niet verpesten natuurlijk  :lol: )
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

zomertje

Niemand die hier enige wijsheid op los kan laten?
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Pieter

Nou, ik denk toch dat het vermoeidheid is, misschien in combinatie met een wat dunner riet. je gaat nl meer knijpen als je embouchure vermoeid raakt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

zomertje

Dan moet ik daar gewoon aan werken :)

Daarom ook de vraag hier, ik ben nog niet zo heel ervaren en begin dan te twijfelen aan de oorzaak.
Zaterdag genoeg pauze's, moet dus wel goedkomen :)

mrPC

als je wilt controleren of het vermoeidheid is, dan zou je eens kunnen proberen om dat te checken mbv een stemapparaat. zorg dat je ingespeeld bent zodat je instrument warm is (ca.5 minuten).
dan stem je af (op 441 hz bij voorkeur).
op het moment dat je het probleem krijgt wat je omschrijft, pak je het stemapparaat er opnieuw bij.
als het vermoeidheid is zal je toegenomen lipspanning effect hebben op de stemming.
het apparaat moet nu aangeven dat je aanmerkelijk hoger bent.
probeer dit een aantal keer. het resultaat hiervan zal meer duidelijkheid geven.
wil je dit doen tijdens de repetitie, dan heeft korg een goed stemapparaat wat je op je instrument kunt klemmen en kunt instellen op trilling, zodat geluiden om je heen niet van invloed zijn (korg N222).

succes
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

zomertje

We willen er toch nog eentje kopen, dus dat is gelijk een extra reden hiervoor :)

Ik heb ook gelezen (en al eens gehoord) dat je meerdere rieten tegelijk moet gebruiken. Dat ga ik ook maar eens proberen :)

Thijs Leuven

meerdere rieten tegelijk gebruiken lijkt me érg lastig...  :-D

Wat bedoel je precies met meerdere rieten tegelijk gebruiken? Bedoel je dat je meerdere ingespeelde moet hebben? Dit lijkt me alleen handig tijdens optredens. Mocht een rietje sneuvelen, heb je tenminste eentje die al ingespeeld is. Andere redenen zou ik niet kunnen bedenken.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

zomertje

Quote from: "Thijs Leuven"meerdere rieten tegelijk gebruiken lijkt me érg lastig...  :-D

Wat bedoel je precies met meerdere rieten tegelijk gebruiken? Bedoel je dat je meerdere ingespeelde moet hebben? Dit lijkt me alleen handig tijdens optredens. Mocht een rietje sneuvelen, heb je tenminste eentje die al ingespeeld is. Andere redenen zou ik niet kunnen bedenken.

Zie deze post: viewtopic.php?f=7&t=3898&st=0&sk=t&sd=a&start=20#p43015

Thijs Leuven

Het moet natuurlijk niet... Doe het zelf ook niet, nog nooit problemen mee gehad.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

zomertje

Vandaag lekker geblazen, en best veel ook. En niks moet, dat klopt. Maar ieder moet voor zich een vorm zoeken die werkt. Ik wissel nu wat af qua rietjes :)

zomertje

En gisteren veel geblazen maar geen problemen gehad. Het ging super!
Afwisselen en genoeg rust lijkt het goede recept :)

Tom

Geen paniek, mijn rietje wordt ook slap na een uurtje spelen. :-D
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

zomertje

Het gaat de laatste tijd wel wat beter. Ik heb nu continu 3 rietjes in gebruik en roeleer deze een beetje. Bijna geen last meer van dichtknijpen. Heb trouwens ook gemerkt dat mn snelheid omhoog aan het gaan is, het wordt steeds leuker :)