Author Topic: Mondstukken François Louis "Spectruoso"  (Read 7627 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #30 on: 28 October 2009, 11:31:51 »
olifanten gebruiken ook lage tonen om om mee te praten op lange afstand haha.
Waarmee ik mss ook wel die andere interessante vraag van Florian heb beantwoord. :lol:

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #31 on: 28 October 2009, 11:33:14 »
Quote from: "Florian"
Maar goed, het word alleen maar nog meer off-topic zo. en ik heb het gevoel dat jullie beide eigenlijk gewoon graag een wie heeft de langste ......... wedstrijdje willen doen en dat het verder niks toevoegt dus I'm out.
Groetjes

Wat een opmerking zeg......
Mag ik mij persoonlijk aangevallen voelen... (en dat voel ik mij niet gauw)

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #32 on: 28 October 2009, 11:38:55 »
beetje overdreven ja om zo gauw van een 2 tegen 1 dingetje te spreken. Ze geven gewoon hun mening en kennis aan je.
Toevallig komen ze beiden op hetzelfde neer..... toch?


Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #33 on: 28 October 2009, 11:42:18 »
Quote from: "Tony"


Daarbij zie je een belangrijke factor over het hoofd. Een hoge frequentie hoeft niet per definitie verder te dragen dan de lage. Ons gehoor pikt bepaalde frequenties sneller op zodat dit eerder als "hard volume" bestempeld wordt terwijl de lage tonen net zover dragen, of misschien nog wel verder. Loopt maar eens langs een Nachtclub... veelal hoor je het gedreun van de bassen buiten terwijl je de hoge tonen pas binnen hoort en ook vaak de lage tonen overheersen omdat, wat Pieter al zegt, dit veel penetranter is.

Dit klopt en dit is ook altijd de moeilijkheid bij het isoleren van een ruimte. Het is veel meer zaak, maar ook moeilijker, de lage tonen binnen te houden dan de hoge.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #34 on: 28 October 2009, 11:52:56 »
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #35 on: 28 October 2009, 12:08:32 »
Quote from: "Florian"
Quote from: "Pieter"
Nee, dat is zeker niet waar. Het zijn de lage noten die het verst komen. Mijn middenregister op sop is ook veel penetranter dan het hoge en het lage register. Het heeft echt wel met de opbouw van de tonen te maken, dat bepaalt het timbre.

Nee dat is niet waar Pieter, maar misschien begrijpt je me verkeerd

Niet zo goed in natuurkunde zeker? Lage frequenties dragen echt wel verder dan hoge frequenties...  :wink: Denk maar een harmonie/fanfare die op straat marcheert. Eerst hoor je de lage trom en de bassen, daarna komen de overige blazers er pas bij.

Ik denk zelf trouwens bij een 'fel' mondstuk aan meer hoog. Mijn metalen F6 (die van FB ja, fijn mondstukje!) is ontzettend fel, die zal een pak meer hoog en misschien midden hebben dan bijvoorbeeld mijn Meyer, of dit door de andere baffle o.i.d. komt heb ik dan weer geen idee van.  :)

Als je op je versterker alle hoge frequenties weg draait, zodat je alleen de bassen overhoudt, krijg je toch ook een ontzettend onduidelijk, dof geluid?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #36 on: 28 October 2009, 13:39:05 »
Quote from: "the martin"
Quote from: "Florian"
Maar goed, het word alleen maar nog meer off-topic zo. en ik heb het gevoel dat jullie beide eigenlijk gewoon graag een wie heeft de langste ......... wedstrijdje willen doen en dat het verder niks toevoegt dus I'm out.
Groetjes

Wat een opmerking zeg......
Mag ik mij persoonlijk aangevallen voelen... (en dat voel ik mij niet gauw)
Niets van aantrekken. Je weet waar het vandaan komt  :-D

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #37 on: 28 October 2009, 14:56:17 »
Ik denk dat die olifant gaat winnen....... :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #38 on: 28 October 2009, 15:01:12 »
Quote from: "the martin"
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..


Ja, en op een solistische manier kunnen spelen is daarbij misschien nog wel het meest van belang en dat heeft alles te maken met de manier waarop je speelt en interpretatie. Er zijn zo veel factoren welke een rol spelen, we kunnen waarschijnlijk nog wel uren doorgaan.....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #39 on: 28 October 2009, 16:17:18 »
Quote from: "Pieter"
Quote from: "the martin"
En daarnaast is ver dragen niet te vergelijken met beter UIT de klank van een ensemble kunnen komen..
Het middelse register versmelt vaak met de rest..
Laag en hoog zijn vaak wel hoorbaar..


Ja, en op een solistische manier kunnen spelen is daarbij misschien nog wel het meest van belang en dat heeft alles te maken met de manier waarop je speelt en interpretatie. Er zijn zo veel factoren welke een rol spelen, we kunnen waarschijnlijk nog wel uren doorgaan.....

Yes...

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #40 on: 28 October 2009, 23:52:15 »
dat is goed van je  ;-)

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #41 on: 29 October 2009, 00:18:50 »
Quote from: "Florian"
haha Phoe wat een grote ......... allemaal ;) Ik geef me gewonnen :D

Maar je bent het niet met ons eens. Je hebt gewoon geen zin om je standpunt te verdedigen, aangezien je waarschijnlijk wel weet dat wij gelijk hebben.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Jeroen Conn

  • Member
  • *
  • Posts: 153
Re: Mondstukken François Louis "Spectruoso"
« Reply #42 on: 30 October 2009, 23:40:55 »
Heb deze week een A 235 ML op zicht. Een prachtig mondstuk.
De klank is rijker dan een Meyer medium chamber maar niet zo 'fel' als een echt high baffle mondstuk.
Het mondstuk geeft veel diepte in de klank en speelt net zo makkelijk als een Meyer.

Heb nog vergeleken met een A 205 ML en een A 235 Sphere.
Persoonlijk vond ik de sphere chamber wat kleiner van geluid en beperkter in dynamiek.
De ML chamber lijkt me erg veelzijdig.
Ik wil eigenlijk nog wel de 225 opening proberen.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface