Author Topic: altsax Martin Handcraft 1928 .  (Read 8190 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Edward

• Member
  • *
altsax Martin Handcraft 1928 .
« on: 28 November 2008, 12:51:02 »
Na een financiele mazzel heb ik een alt erbij gekocht en het is een Martin Handcraft uit 1928 . Deze heeft Quick F .
Hij ligt nu bij de reparateur voor sluitend te worden gemaakt . Maar mijn reparateur vond hem in goede staat . Hij raadde het mij eerst af omdat de Martin herlakt was , maar ik heb een lange tijd contact gehad met de verkoper en deze zei mij dat de sax in klank niet verandert is . De Martin is op een professionele manier herlakt .
Volgende week begint de battle tussen mijn Conn Naked Lady 1934 en de Martin Handcraft 1928  :lol: En de spanningen gieren door mijn hoofd ! Wie zal het mooiste klinken  :mrgreen: hopelijk zullen ze allebei op hun manier de mooiste zijn  :mrgreen:
Ik heb op internet wat foto's gezet van de Martin , bij de link wel even op " mijn vakantie " klikken en dan komen de foto's te voorschijn !
Ik zal zeker nog even laten horen aan jullie wat de verschillen voor mij zijn .
Het eerste verschil weet ik al , ik kon op de slecht sluitende Martin al haast alle boventonen spelen , en hij blies erg makkelijk aan met octaafklep . De Conn M6 blaast zwaarder aan maar heeft een onovertroffen geluid - zwaar diep met fantastisch mooi hoog register , maar boventonen na de G zijn zeer moeilijk .

http://http://edward-vanschaik.magix.net/
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: altsax Martin Handcraft 1928 .
« Reply #1 on: 28 November 2008, 13:23:55 »
Ik ben benieuwd  :-D

Congrats

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #2 on: 28 November 2008, 14:15:44 »
Mooie toeter. Ik heb er zelf ook 1 (maar dan verguld en uit 1929). Erg fijne en goedklinkende toetertjes.

Veel plezier ermee.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 28 November 2008, 15:51:36 »
Ontzettend jammer dat hij herlakt is, maar verder een ontzettend mooie toeter.  :D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #4 on: 01 December 2008, 14:50:29 »
Bedankt Tony en the Martin voor de goede woorden voor de Handcraft .
En Thijs ook bedankt maar ik vind het zelf geen probleem als een sax opnieuw gelakt is als dit professioneel gedaan is en er geen verschil met de originele klank is .
Dinsdag kan ik hem ophalen en dan kan ik eindelijk de Martin Handcraft bespelen en horen .
Ik weet niet of de Handcraft de ideale Martin sax voor mij zal zijn . Maar de applicatuur is wel erg goed .
Het is ook weer zo dat als de Handcraft niet de ideale Martin zal zijn voor mij , ik hem altijd bij een winkel zal kunnen inwisselen voor een The Martin met bijbetaling .
Ik heb ooit bij Louis Doomerrik een Martin alt gezien die zwaar verzilverd was met vergulde kleppen . Deze had geen Quick F . Het model vond ik zo mooi omdat het mij ook vrolijk maakte . Ik noemde het een "bolletje "Martin .
Het was zo een mooi model , eenvoudig en slank aan de bovenkant die op een bijzondere manier breder naar beneden afliep . Dit doen natuurlijk alle saxen , maar deze Martin was subliem in zijn vormgeving . Maar hoe dit model heet weet ik niet . Hij koste toen 1750 euro en ik koos toch voor de verzilverde Conn 6M uit 1934 .
De Martin is ook al lang geleden verkocht maar ik heb er nog altijd een foto van . Die foto werkt altijd weer op mijn lachspieren .  :lol:
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #5 on: 03 December 2008, 23:15:05 »
Nu ik mijn Martin Handcraft gespeeld heb kan ik hem ietsie met mijn Conn 6M vergelijken .
Ik vind de Martin Handcraft 1928 wel lichter gebouwd dan mijn Conn 6M 1934 . Bijv de hals van de Conn 6M is veel zwaarder gebouwd - massiever . Ik dacht eigenlijk dat dit geen groot verschil zou zijn met de toeters uit de dertiger jaren .
Het geluid is zowel van de Conn 6M en van de Martin Handcraft erg diep in de laagte . Allebei op een andere manier .
Met octaaf klep vind ik de Martin iets scheller klinken dan de Conn . Ik vind de Conn hierin mooier . Maar met de allerhoogste tonen vind ik de Martin ook weer erg mooi . Wel anders dan de Conn 6M .
Ik heb met de Martin wel wat moeite met de laagste tonen maar mijn reparateur zegt dat dat door de nieuwe polsters komt . En daar heeft hij wel gelijk in want na twee dagen blaast de lage B en Bes al veel beter .
Ook moet de nieuwe lak binnenin nog een koffie aanslag krijgen , dus ik denk dat deze Handcraft nog veel mooier zal gaan klinken waar ik nog niet helemaal tevreden ben , nl de tonen met oktaafklep vind ik nog niet mooi genoeg klinken . Maar koffie doet een hoop goed in het inwendige van een saxofoon .
De applicatuur is wel erg snel , maar verschilt wel erg met de Conn 6M waardoor ik soms er naast grijp . Dit is natuurlijk oefenen en wennen .
De schroef om de hals vast te zetten vind ik een beetje raar gemaakt , het zit haast tegen de spiraal van de oktaafklep aan . En dit is zo gemaakt .
Ik heb nooit twee verschillende alten gespeeld , en ik vind het wel erg lekker . Het lijkt wel of je techniek opeens beter wordt hiervan .
Maar ik moet wel zeggen dat ik na een dag nog geen echte vergelijking kan maken die eerlijk zal zijn .
Maar als ik zou moeten kiezen zou ik op dit moment altijd in de eerste plaats voor mijn Conn 6M kiezen , maar de Martin Handcraft is zeker een erg goede toeter .
Toevallig nog even bij Harry Bakker gekeken en daar zag ik Handcrafts voor 2250 euro aangeboden  :? dat is wel erg veel hoor . Bij een ander zag ik er een paar voor 800 - 1000 aangeboden , en dit is wel realistischer vind ik .
Ik ben blij dat ik een Martin Handcraft 111 heb , deze hebben de quick F .

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 04 December 2008, 07:38:00 »
Wat bedoel je met koffie aanslag :?:

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #7 on: 04 December 2008, 14:41:16 »
Een nieuwe sax klinkt bijv ook niet zo mooi in het begin . Een sax moet ingespeeld worden en de binnenkant moet eigenlijk door het blazen een aanslag krijgen . Dan gaat hij steeds mooier klinken .
Ik heb ooit een Selmer tenor SA 80 1 gehad en ik werd uitgenodigd door de zanger van ex- Kiem om met hem een duo te doen . Ik heb toen mijn SA 80 1 verkocht en een SA 80 11 gekocht , dit omdat ik een frisse start wilde maken . Maar ik werd er helemaal gek van . Die SA 80 11 klonk als een blikken toetertje en ik moest noodgedwongen mijn Brilhart Level Air 9 vervangen voor een Otto Link metal . Die Brilhart klonk echt verschrikkelijk blikkerig , het geluid had een schetter toon wat niet mooi was .
Het kwam door de nieuwe polsters die met een metalen rond plaatje werden gemaakt . Het was toen nieuw . Mijn SA 80 1 had nog die geheel lederen polsters . Ik wantrouw die polsters met metalen plaatjes erin . Het is voor een groter volume maar van mij hoeft het niet . Na verloop van tijd klonk de SA 80 11 wel weer te gek . Dit was doordat de polsters ook een bepaalde aanslag hadden gekregen . En na een half jaar kon ik mijn Brilhart Level Air Metal die ik even weer probeerde gaan blazen , het geluid was weer mijn vertrouwde geluid .
Mijn Martin heeft ook die polsters met metalen rond plaatje , en ook de lak is nog te nieuw om nu al het echte mooie geluid te krijgen . Ik moet deze Martin Handcraft eerst inblazen . Ik heb bij deze alt niet dat schetter geluid als wat ik bij de Selmer tenor SA 80 11 had .
Daarom is koffie een heel goed middel . Je hoeft enkel een lekker bakje koffie te drinken en dan maar spelen - koffie koffie lekker bakkie koffie , mensen ik kom er weer aan , tie tie boem . ;-)

Maar de derde dag klonk hij alweer mooier , het hoge register klinkt wel iets scherper dan de Conn 6M , maar de laagte is bijzonder mooi van C naar C laag , B , Bes .
Het zijn mooi klinkende toeters en ik ben tevreden . Enkel de applicatuur is erg verschillend van de Conn 6M en ik hoop dat ik daar aan zal wennen .

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #8 on: 04 December 2008, 19:30:28 »
Ding gewoon in een bad koffie leggen  :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 04 December 2008, 21:29:18 »
Met of zonder suiker :-D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline platenspeler

• Member
  • *
« Reply #10 on: 04 December 2008, 22:19:21 »
Maar in ieder geval geen décafé denk ik ...

t: Martin Committee III, Martin HC Committee I a: Martin HC Master, Martin Handcraft, Conn 50M c: Martin Handcraft[/color]

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #11 on: 04 December 2008, 23:41:38 »
:-D
Mijn speeksel blijft dan ook heerlijk bruin , meer dan genoeg om het in de sax te blazen ! :D

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #12 on: 05 December 2008, 09:42:33 »
Maar wat heeft koffie nou precies voor meer voor invloed i.t.t. b.v. water en andere drankjes?

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #13 on: 05 December 2008, 10:09:52 »
karakter :-)

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #14 on: 05 December 2008, 11:34:27 »
Quote from: "Tony"
Maar wat heeft koffie nou precies voor meer voor invloed i.t.t. b.v. water en andere drankjes?
Quote from: "Maaarten"
karakter :-)

Het is natuurlijk niet de koffie die de sax de goede aanslag geeft .
Het is het speeksel van de blazer die het werk doet , de enzymen en andere stoffen die op het metaal inwerken .
Speeksel is weer anders dan zweet . Zweet op onze handen kan na verloop van tijd ook de zilver- of laklaag aantasten . Maar dit is natuurlijk pas na vele jaren .
Maar welk drankje het ideaalst is , ik denk dat alle drankjes wel goed zijn .