Een nieuwe sax klinkt bijv ook niet zo mooi in het begin . Een sax moet ingespeeld worden en de binnenkant moet eigenlijk door het blazen een aanslag krijgen . Dan gaat hij steeds mooier klinken .
Ik heb ooit een Selmer tenor SA 80 1 gehad en ik werd uitgenodigd door de zanger van ex- Kiem om met hem een duo te doen . Ik heb toen mijn SA 80 1 verkocht en een SA 80 11 gekocht , dit omdat ik een frisse start wilde maken . Maar ik werd er helemaal gek van . Die SA 80 11 klonk als een blikken toetertje en ik moest noodgedwongen mijn Brilhart Level Air 9 vervangen voor een Otto Link metal . Die Brilhart klonk echt verschrikkelijk blikkerig , het geluid had een schetter toon wat niet mooi was .
Het kwam door de nieuwe polsters die met een metalen rond plaatje werden gemaakt . Het was toen nieuw . Mijn SA 80 1 had nog die geheel lederen polsters . Ik wantrouw die polsters met metalen plaatjes erin . Het is voor een groter volume maar van mij hoeft het niet . Na verloop van tijd klonk de SA 80 11 wel weer te gek . Dit was doordat de polsters ook een bepaalde aanslag hadden gekregen . En na een half jaar kon ik mijn Brilhart Level Air Metal die ik even weer probeerde gaan blazen , het geluid was weer mijn vertrouwde geluid .
Mijn Martin heeft ook die polsters met metalen rond plaatje , en ook de lak is nog te nieuw om nu al het echte mooie geluid te krijgen . Ik moet deze Martin Handcraft eerst inblazen . Ik heb bij deze alt niet dat schetter geluid als wat ik bij de Selmer tenor SA 80 11 had .
Daarom is koffie een heel goed middel . Je hoeft enkel een lekker bakje koffie te drinken en dan maar spelen - koffie koffie lekker bakkie koffie , mensen ik kom er weer aan , tie tie boem .

Maar de derde dag klonk hij alweer mooier , het hoge register klinkt wel iets scherper dan de Conn 6M , maar de laagte is bijzonder mooi van C naar C laag , B , Bes .
Het zijn mooi klinkende toeters en ik ben tevreden . Enkel de applicatuur is erg verschillend van de Conn 6M en ik hoop dat ik daar aan zal wennen .