Het materiaal van een mondstuk is niet bepalend voor het geluid. De kamer, drempelsoort, rechte of holle zijwanden e.d. zijn wel van grote invloed. Grote kamer / lage drempel is een warmer en wat gespreider geluid, kleine kamer / hoge drempel is een wat helderder (tot zeer helder) en meer gecentreerd geluid. Ga hiermee combineren en je hebt keuze genoeg
Hier kan je je een beetje inlezen. Vooral de hoofdstukken chamber en baffle zijn hiervoor interessant.
Kijk ook even wat je mede saxofonisten binnen de vereniging spelen voordat je een geheel eigen weg inslaat. Je keuze zal ook bij het concept van de club moeten passen verwacht ik en dat zal iets anders liggen dan bij bv een Big Band.
Bij veel fanfares is een Selmer SA80 mondstuk redelijk de norm, meestal in C*, C** of D. Eventueel een afgeleide hiervan zoals een Vandoren TL3 of 4. Ook de Meyer is en optie, op alt een beetje de bigband standaard, zit je nooit mis mee, maar ik denk op tenor wat minder gebruikt. Echter met de verschillende stijlen die je noemt zeker een mondstuk dat je moet proberen, ergens in de buurt van een 6 (je komt van een 4C en naar een grotere tip is even wennen). Andere opties zijn mogelijk een Selmer Soloist, zeer allround mondstuk waar je alle kanten mee op kunt.
Zoals altijd, ga eerst proberen, toeter mee, zaak in en een hele middag plezier maken en uitzoeken. Een mondstuk dat ik geweldig vind kan tenslotte voor jou enorme bagger zijn.