Author Topic: Mondstuk tenorsax  (Read 4497 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline degeestster

• Member
  • *
Mondstuk tenorsax
« on: 02 December 2008, 18:51:44 »
Zoals misschien al bij het voorstelrondje is gelezen ben ik lid bij een drum/show -vereniging. Eigenlijk spelen we alle soorten genres: Pop, klassiek, gewone marsen, muziek tegen de jazz kant aan etc..

Nu ben ik op het moment nog in het bezit van het standaard mondstuk die bij mijn YTS275 hoort: de 4C. Is echter niet echt een geweldig mondstuk en ben dus op zoek naar een ander mondstuk. Nu heb ik een beetje lopen zoeken op dit board, en kwam tot de conclusie dat de Selmer en de Meyer worden aangeraden.

Ik ben dus op zoek naar een all-round mondstuk en zou graag willen weten of een Selmer of een Meyer hier geschikt voor is, of dat jullie wat anders aanraden.

Alvast bedankt!

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Mondstuk tenorsax
« Reply #1 on: 02 December 2008, 19:09:53 »
Pfoe... Als jullie zowel klassiek als jazzy dingen spelen zou het ideaalste een mondstuk als de Meyer én een mondstuk als de Selmer C*80 zijn...  :)

Ik zou zelf voor een Meyer gaan, daar kan je namelijk ook ingetogen op spelen, zeker als je er eentje met een bescheiden nummertje pakt.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline degeestster

• Member
  • *
« Reply #2 on: 02 December 2008, 19:41:53 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Pfoe... Als jullie zowel klassiek als jazzy dingen spelen zou het ideaalste een mondstuk als de Meyer én een mondstuk als de Selmer C*80 zijn...  :)

Ik zou zelf voor een Meyer gaan, daar kan je namelijk ook ingetogen op spelen, zeker als je er eentje met een bescheiden nummertje pakt.  :)

Op welke punten scoort de Selmer hier dan minder in ? (puur nieuwsgierigheid hoor, ben nog helemaal nieuw in dit wereldje)

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #3 on: 02 December 2008, 21:30:23 »
Voor tenor raad ik eerder Otto Link aan (metalen ottolink, uiteraard. Ottolink STM).

Offline degeestster

• Member
  • *
« Reply #4 on: 02 December 2008, 22:14:25 »
Quote from: "EelcoW"
Voor tenor raad ik eerder Otto Link aan (metalen ottolink, uiteraard. Ottolink STM).

Hé eelco. Waarom dat merk? Nog niet zo heel veel over gelezen hier namelijk. (of gewoon niet goed gekeken). Wat is tevens het verschil tussen een "normaal" en een ijzer mondstuk, is dit meer aan te raden voor een Tenor ?

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
« Reply #5 on: 02 December 2008, 22:38:56 »
Quote from: "degeestster"
Quote from: "EelcoW"

Hé eelco. Waarom dat merk? Nog niet zo heel veel over gelezen hier namelijk. (of gewoon niet goed gekeken). Wat is tevens het verschil tussen een "normaal" en een ijzer mondstuk, is dit meer aan te raden voor een Tenor ?
Metalen otto link mondstukken zijn gewoon top voor jazz. Heel veel gebruikt door top saxofonisten, altijd een super sound.
Máar je moet er wel net mee om kunnen gaan. Als dit niet lukt, werken Lebayle mondstukken ook super (ook de metalen). deze zijn vaak wat makkelijker speelbaar en haal je sneller een mooi vol geluid uit .
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
« Reply #6 on: 02 December 2008, 22:41:05 »
Het materiaal van een mondstuk is niet bepalend voor het geluid. De kamer, drempelsoort, rechte of holle zijwanden e.d. zijn wel van grote invloed. Grote kamer / lage drempel is een warmer en wat gespreider geluid, kleine kamer / hoge drempel is een wat helderder (tot zeer helder) en meer gecentreerd geluid. Ga hiermee combineren en je hebt keuze genoeg  :D

Hier kan je je een beetje inlezen. Vooral de hoofdstukken chamber en baffle zijn hiervoor interessant.

Kijk ook even wat je mede saxofonisten binnen de vereniging spelen voordat je een geheel eigen weg inslaat. Je keuze zal ook bij het concept van de club moeten passen verwacht ik en dat zal iets anders liggen dan bij bv een Big Band.

Bij veel fanfares is een Selmer SA80 mondstuk redelijk de norm, meestal in C*, C** of D. Eventueel een afgeleide hiervan zoals een Vandoren TL3 of 4. Ook de Meyer is en optie, op alt een beetje de bigband standaard, zit je nooit mis mee, maar ik denk op tenor wat minder gebruikt. Echter met de verschillende stijlen die je noemt zeker een mondstuk dat je moet proberen, ergens in de buurt van een 6 (je komt van een 4C en naar een grotere tip is even wennen). Andere opties zijn mogelijk een Selmer Soloist, zeer allround mondstuk waar je alle kanten mee op kunt.
Zoals altijd, ga eerst proberen, toeter mee, zaak in en een hele middag plezier maken en uitzoeken. Een mondstuk dat ik geweldig vind kan tenslotte voor jou enorme bagger zijn.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline degeestster

• Member
  • *
« Reply #7 on: 03 December 2008, 08:46:38 »
Quote from: "CBone"
Het materiaal van een mondstuk is niet bepalend voor het geluid. De kamer, drempelsoort, rechte of holle zijwanden e.d. zijn wel van grote invloed. Grote kamer / lage drempel is een warmer en wat gespreider geluid, kleine kamer / hoge drempel is een wat helderder (tot zeer helder) en meer gecentreerd geluid. Ga hiermee combineren en je hebt keuze genoeg  :D

Hier kan je je een beetje inlezen. Vooral de hoofdstukken chamber en baffle zijn hiervoor interessant.

Kijk ook even wat je mede saxofonisten binnen de vereniging spelen voordat je een geheel eigen weg inslaat. Je keuze zal ook bij het concept van de club moeten passen verwacht ik en dat zal iets anders liggen dan bij bv een Big Band.

Bij veel fanfares is een Selmer SA80 mondstuk redelijk de norm, meestal in C*, C** of D. Eventueel een afgeleide hiervan zoals een Vandoren TL3 of 4. Ook de Meyer is en optie, op alt een beetje de bigband standaard, zit je nooit mis mee, maar ik denk op tenor wat minder gebruikt. Echter met de verschillende stijlen die je noemt zeker een mondstuk dat je moet proberen, ergens in de buurt van een 6 (je komt van een 4C en naar een grotere tip is even wennen). Andere opties zijn mogelijk een Selmer Soloist, zeer allround mondstuk waar je alle kanten mee op kunt.
Zoals altijd, ga eerst proberen, toeter mee, zaak in en een hele middag plezier maken en uitzoeken. Een mondstuk dat ik geweldig vind kan tenslotte voor jou enorme bagger zijn.

Zo, dat is een hoop informatie ineens! Degene waarmee ik tenorsax speel speelt op een Vandoren; welk type weet ik alleen niet. Andere tenorsax bij ons heb ik geen idee van welk mondstuk die heeft.  Ik ga de informatie op die website eerst is eventjes doorlezen vanmiddag en dan horen jullie wel weer van mij.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #8 on: 03 December 2008, 14:25:44 »
(Ik dacht dat het om Alt ging  :oops: )

Als je tenor speelt lijkt mij een Otto Link logischer, ik denk dat het moeilijker is om een Link lekker te laten blenden tussen de andere saxen.

Misschien een stomme vraag, maar wat voor mondstuk speelt de rest van de saxofonisten op?
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline degeestster

• Member
  • *
« Reply #9 on: 03 December 2008, 14:28:46 »
Quote from: "Thijs Leuven"
(Ik dacht dat het om Alt ging  :oops: )

Als je tenor speelt lijkt mij een Otto Link logischer, ik denk dat het moeilijker is om een Link lekker te laten blenden tussen de andere saxen.

Misschien een stomme vraag, maar wat voor mondstuk speelt de rest van de saxofonisten op?

Zoals in mijn laatste post staat speelt in saxofoniste op een Vandoren (weet niet welk type) en de andere saxofoniste is nog niet zo gek lang lid; en heb dus geen idee wat die speelt.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
« Reply #10 on: 03 December 2008, 16:20:17 »
Zou ik gewoon daar eens naar kijken, als je tenminste vindt dat hun sound oké is.  Misschien een keer lenen tijdens repetitie, of nog beter, voor een weekje?  :)

Offline Henk de Gans

• Member
  • *
    • http://www.henkdegans.nl
« Reply #11 on: 03 December 2008, 17:12:31 »
Quote from: "CBone"

Ik zit ook te denken aan een ander(liefst metalen (het oog wil ook wat  :wink: ))mondstuk, en speel bij een bigband. Waar moet je dan op letten?
sedert 26-6-2008
Tenorsax: Yamaha YTS 475/Otto Link OLR-404-5*
riet: Fibracell 3.5

Offline Barisax

• Member
  • *
« Reply #12 on: 04 December 2008, 15:20:06 »
citaat C-bone:
Quote from: CBone

Ik ben sterk van mening dat de materiaal keuze naast de bouw van het mondstuk er wel sterk tot doet.
Wanneer men all-round muziek speelt kiest men m.i. het best een traditioneel mondstuk.
Otto-link zeer geschikt voor jazz e.d. maar niet echt voor fanfare e.d.
Ik raad je aan om diverse merken en types uit te proberen en zeker de keuze in de grope mee te laten wegen ivm met de balans.
Kies hierbijeen mondstuk-type en nummer dat je ligt en dat "speelt" en niet een waarop je moet werken oom een goede klank te krijgen.
De rest is persoonlijk.

Succes met je zoek tocht.
Es Bastuba Besson Souvereign
Tenor Sax Selmer Bundy
Baritonsax LC www.veronicazuidzande.nl

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #13 on: 04 December 2008, 16:26:09 »
Ik denk ook wel dat materiaal een invloed heeft op de klank . Dit omdat ik bijv een Brilhart harf rubber , metalen Level Air en acrylaat Tonalin en Persoline blaas en mijn ervaring in deze verschillend van materiaal gemaakte mondstukken . Maar alle mondstukken moeten ook weer naar een bepaald karakter herleid kunnen worden .
Ik vind bijv van de Brilhart Tonalin dat hij twee kanten op kan . Het diepe donkere geluid hebbende , maar door een bepaalde mondbeweging kan men dit naar een iets scherper rock geluid brengen . Deze eigenschap zie ik niet in de metalen Brilhart of Brilhart Hard Rubber . Ik denk dat de acrylaat ( kunststof ) waarvan de Tonalins worden gemaakt hiervoor verantwoordelijk is .
Zoek je een diep donker geluid wat je ook weer iets scherper kan laten klinken , dan is een Brilhart Tonalin zeker een goede keuze .
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

Offline degeestster

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 December 2008, 21:56:22 »
Allemaal alvast bedankt voor de reacties, er wordt steeds meer duidelijk voor me. Ik neem het allemaal mee in mn overweging!