Author Topic: problemen met intoneren  (Read 2917 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline stakkertje

• Member
  • *
problemen met intoneren
« on: 05 December 2008, 18:14:44 »
Hallo allemaal,
Ik ben sinds een week of 6 de trotse bezitter geworden van een saxofoon. Ben nu druk aan het oefenen natuurlijk en heb inmiddels 2 lessen gehad. Op advies van mijn leraar heb ik een stemapparaatje gekocht om de toon goed te intoneren. Hij vind dat je hier niet vroeg genoeg mee kunt beginnen.
Maar wat valt dat tegen zeg!! Ik zit telkens te laag en bij de hogere tonen juist weer te hoog. Ik speel nu met een rietje 2,5 van doren. Het merk van de sax is een Stagg. Mijn vraag is nu of het niet goed kunnen intoneren echt een kwestie is vn techniek of dat het ook met de sax te maken heeft. Ik heb namelijk niet zulke goede recensies gelezen hierover helaas. Het verder opschuiven van het mondstuk is ook niet zo'n succes omdat ik al zo'n beetje aan het einde van de kurk zit. Help wie kan hier iets zinnigs over zeggen????

Offline Ralph

• Member
  • *
    • Ralph Design
Re: problemen met intoneren
« Reply #1 on: 05 December 2008, 19:28:24 »
Tja, dat is altijd moeilijk in het begin. En met een beginner sax als Stagg (,weet ik verder niks van, maar als ik je zo hoor is het gewoon een simpel beginners saxje,) zal het sowieso bijna niet lukken om perfect zuiver te spelen, over het hele bereik.
Verder is de blaastechniek op de saxofoon gewoon erg moeilijk. Pas na een aantal jaartjes spelen kun je er een mooi geluid en het duurt ook wel een tijdje voordat je beter zuivere noten kan spelen.
Ik zou zeggen, blijf eerst een tijdje spelen en controleer af en toe op je stemapparaat of het al wat beter word. Als je gaat stemmen voor het spelen, stem dan altijd op de Fis (hoog of laag, maakt meestal niet uit). Als die noot zuiver is, dan ligt de rest ongeveer in verhouding.

Maargoed, iedereen heeft dit in het begin ;) Word vanzelf beter als je langer speelt. Maar het is inderdaad handig om de stemming nu al een beetje in de gaten te houden, zoals jou leraar zegt.

Succes met spelen ;)

Grtz, Ralph
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline JazZeus

• Member
  • *
« Reply #2 on: 06 December 2008, 14:25:36 »
Geen nieuws aan de horizon. Je zou een supertalent zijn als je na twee lessen al goed kon intoneren. Speel gewoon lekker regelmatig, en kijk over een jaartje nog eens of het stemapparaat het al met je eens is.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

Offline EelcoW

• Member
  • *
« Reply #3 on: 06 December 2008, 15:22:32 »
Dat is idd bij ongeveer iedereen in het begin zo, maar het kan ook zo zijn dat het deels aan de sax ligt (ik ben ook niet echt stagg-fan). Laat je leraar er een keer op spelen, zou ik zeggen :)

als dat het niet is, gewoon veel oefenen. Speel niet altijd met stemapparaatje. Daar word je helemaal gek van, en het is ook beter voor je gehoor om zonder stemapparaat te spelen (en dus op je gehoor intoneren).

Offline stakkertje

• Member
  • *
« Reply #4 on: 07 December 2008, 12:12:18 »
Hallo allemaal,
Badankt voor jullie tips, toen ik mijn sax net had heb ik eerst een paar weken zelf geoefend met een lesboek, ik merkte inderdaad dat ik toen meer plezier in spelen had dan nu ik veel met het stemapparaat bezig ben.
Mischien heb ik mijn learaar verkeerd begrepen dat ik continu zuiver moet spelen, alhoewel ik het idee heb dat hij er wel veel nadruk op legt.
Maar goed, ik zal niet vergeten om ook gewoon te spelen dus en hoop dat ik dan weer meer plezier erin krijg.
Overigens wat ik ook erg vervelend vind is de overlast naar de buren toe. Ik ben bij hun langs gegaan om te vragen hoe gehorig het is. De buurvrouw haalde aan heel erg dus en benadrukte dit door het deuntje wat ik net geoefend had na te zingen!!!!!! getver.... echt niet leuk. Ze zei wel dat als ze in de woonkamer zit met de deur dicht ze niets hoort, er zit namelijk een gang tussen hun woonkamer en de onze.
Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik nu oefen en ze in de keuken zijn, die rechtstreeks aan onze woonkamer grenst, ze heel hoog mee gaan zingen! Zal vast niet zijn omdat ze het zo mooi vinden  :(
Ben me nu aan het verdiepen in het maken van een geluidscabine, heb een mailtje gestuurd naar de advertentie die op marktplaats staat over zelfbouw, wacht die reactie nu af.
Als er iemand is die hier tips over heeft of zelf iets heeft gebouwd: laat het dan maar weten!!!!!
Heb net gezien dat de buren op de fiets vertrokken zijn dus ga even lekker voluit mezelf uitleven :wink:
Groetjes, stakkertje

Offline saxrules

• Member
  • *
« Reply #5 on: 17 December 2008, 11:37:09 »
Blijf gewoon  lekker oefenen in de keuken gangkast of waar dan ook, roep af en toe tegen de buurvrouw dat je het zo waardeert dat ze zo kritisch mee luistert en daarom nog meer zal spelen voor haar.
kortom heeeeeeel veel spelen :twisted:
Buescher super 400 alt
King Zephyr tenor

Offline Edward

• Member
  • *
« Reply #6 on: 20 December 2008, 19:20:01 »
@ stakkertje ,

Dat het intoneren met het stemapparaat niet meevalt is begrijpelijk . Het lukt niemand om dit met elke toon op 440 te spelen . Daar is een saxofoon gewoon niet voor . Meestal is de midden C op 440 en bij de lagere tonen gaat het naar beneden en bij de hoogste weer naar boven . Stem apparaten zijn om een toon te stemmen met bijv andere instrumenten en dan moet je zelf zorgen dat je gewoon zo zuiver mogelijk speelt met de overige tonen .
Let niet teveel op een stemapparaat !
Wat je buren aangaat moet je leren om niet meer te praten over je sax . Gewoon spelen en er niet over praten , laat hun er maar over beginnen . En als ze bezwaar maken dan hoor je het wel . Jij hebt het recht om sax te spelen in je huis . Het is zoal zo duidelijk dat je van zulke buren al gelijk afstand moet nemen . Dat zijn echt geen vrienden hoor . Gewoon gedag zeggen - gelijk doorlopen - en denk maar Bonjour met je geouwehoer !
 :mrgreen:
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .